Нови условия за присъственото обучение
Това се договориха днес просветното ведомство, синдикатите и работодателите в образователната система на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество, съобщават от Министерството на образованието и науката.
Досега, ако за 50% от учениците нямаше съгласие за тестване или зелен сертификат, паралелката оставаше в електронно обучение, което ощетяваше желаещите да учат присъствено. Чрез намаляването на изисквания процент в училище ще се върнат повече деца, които сега са вкъщи заради отказа на своите съученици или на техните родители за изследване за COVID-19 веднъж в седмицата.
Несъгласните с щадящите тестове ще продължат да се обучават от дистанция. Според насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка училищата ще осигуряват на тези деца и младежи синхронно или асинхронно обучение в зависимост от своите възможности.
МОН поставя акцент върху присъственото обучение. Декларации за съгласие се приемат непрекъснато. Към момента тестове има за всички ученици в общините със заболяемост над 250 на 100 000 души. Всички учат присъствено без тестване в общините с по-ниска заболяемост.
До Коледа няма да има други промени в режима за обучение в пандемични условия, обеща министърът на образованието и науката акад. Николай Денков. Той благодари на социалните партньори за конструктивния подход и сътрудничеството при осигуряването на безопасен присъствен процес в настоящите трудни епидемични условия.
Социалните партньори подкрепиха предложението на МОН за бюджет на образователната система за 2022 г. Близо 5 млрд. лева са предвидените разходи за предучилищното и училищното образование за догодина. Към тазгодишните 4,446 млрд. лева (3,6% от БВП) са поискани допълнително още 834 млн. лева. Те ще обезпечат повишение на учителските заплати според ръста на средната работна заплата в страната, ще покрият съществуващи в момента дефицити и нови дейности по основните политики.
В поискания допълнителен ресурс е разчетен и 20% ръст в стандартите за издръжка на един ученик и паралелка. Това се прави заради повишените режийни и други разходи, както присъщи, така и свързани с пандемията.
МОН иска също повече средства за обхвата на 4-годишните деца в задължителна предучилищна подготовка. По-големи суми са предложени за подобряване на материална база, за дофинансиране на транспортни разходи на учениците, за обновяване на автопарка от училищни автобуси, за стипендии и за хранене на децата от задължителната предучилищна подготовка и учениците от I до IV клас.
Моля, подкрепете ни.