6|
5388
|12.04.2010
НОВИНИ
Първанов 2 пъти на косъм от катастрофа
Летял с "ранено" крило от Варна до София, без екипажът да разбере
Два сериозни инцидента със самолети на властта е имало за последните 10 г., откакто се води статистика на произшествията, пише Стандарт. Това разкри пред Стандарт Атанас Костов, шеф на Дирекция "Разследване на авиационни произшествия" към Министерството на транспорта. И в двата случая потенциално е бил застрашен животът на президента Георги Първанов. За щастие и двата пъти се разминават само с уплаха.
Първият случай става поради грешка на екипажа, а вторият е заради техническа неизправност на самолета. Повече инциденти не е имало нито с правителствения Ту-154-М, нито с Фалкона, нито с хеликоптера Ми-8, нито с новия еърбъс А 319, категоричен бе Костов.
На 25 юли 2005 г. при излитане от летище Варна правителственият фалкон с Георги Първанов и съпругата му на борда вместо в средата на полосата застава в десния й край и при ускоряването удря с дясното крило високо около 80 см колче за обозначаване на осветителната и системата с високоговорители за борба с птиците.
Крилото се поврежда, но не до такава степен, която да не позволи на самолета да излети.
Президентската двойка се прибирала от Варна в София и е излетяла около полунощ. Полетът не е прекратен. Обяснението на командира Тодоров е, че не разбрали, усетили само леко потреперване на машината. Разбират едва в София, когато виждат повредата на крилото, а от летище Варна съобщават за счупени лампи и отнесеното колче.
Разследването установява причината и се предприемат веднага спешни мерки. Защрихова се с бяла боя тази част от рульожка Алфа от летище Варна, така че да се избегне подобен инцидент, както и да не се позволява вече на командира да се заблуди през нощта и да застава в десния край на полосата, обясни Костов. Правителственият "Фалкон" е изпратен на ремонт, а пилотите държат допълнителни изпити.
Това е един от малкото сериозни инциденти с виновен пилот, според доклад на транспортното ведомство за произшествието. Като причина за инцидента се посочва, че пилотът не е закарал машината точно в средата на пистата преди излитане, а я е държал в дясната й половина.
В края на януари 2008 г. самолетът Ту-154-М с Георги Първанов и още 82 души на борда лети от София за Мексико Сити с две междинни спирки - София - Лажес, остров Терсейра, Азорски острови - Бермуда - Мексико Сити. След излитане от летище Лажес носовият колесник не се прибира. Налага се да се изразходва горивото във въздуха. Няма последствия за пътниците, екипажа и самолета.
След това делегацията с президента се прибира в България с друг самолет на "България Ер". А президентският самолет извършва техническо прелитане със спуснат колесник до София. При анализа на разследващата комисия се установява, че се касае за технически проблем.
"Неприбиране на носовия колесник при излитане от летище Лажес, дължащо се на несработване на ориентира на носовата стойка." Това е непосредствената причина за сериозния инцидент с "куцото Ту", която изтъква в доклада си Комисията за разследване на авиационното събитие към транспортното ведомство.
Комисията сочи и основна причина: "намаляване на свръхналягането в газовата камера в ориентира на носовата стойка поради нарушени процедури при зареждане".
През 1998-а тогавашният ни външен министър Надежда Михайлова трябвало да лети за Брюксел с правителствения Фалкон. Машината обаче кацнала принудително в Пловдив заради повреда в уреда за измерване на скоростта. Авиопремеждия имал и експремиерът Иван Костов. На летището в Брюксел местните служби повредили возещия го Ту-154-М. Корпусът на самолета бил пробит от подвижната стълба за слизане и кацане.
Влекач удари президентския Ту-154 по време на посещението на Петър Стоянов в Атина преди десет години. Инцидентът е станал по време на маневра на аерогарата и е бил случаен. Повредено е дясното крило на машината на Авиоотряд 28.
В нито една държава от ЕС, с изключение на България и Полша, самолети Ту-154 не се използват, посочва Атанас Костов. Според него обаче той е с много добри летателни характеристики, но вече е доста стар - произведен преди 33-34 години. За да се избегне рискът, ресурсът на правителствения Ту-154-М се удължава година за година, обясни шефът на Разследващата дирекция.
15 презокеански полета с държавни делегации е изпълнил самолетът през миналата година - до Ню Йорк, Бостън, Мексико, Пекин, Япония и т.н. , съобщи капитан Лилчо Лилов, който изпълнил над 15 000 часа полети с Ту-154. След инцидента с колесника капитан Лилов, който в момента съвместява две длъжности - на инспектор и на инструктор за този тип самолети, е включен в екипажа при всички полети с официални делегации на Ту-154, пише Стандарт.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads