Потребители: Искаме оставки в КЗП заради парното
Има и закононарушения при работата на администрацията, за които са сезирани и Президента на Република България Румен Радев, както и служебния министър-председател Огнян Герджиков.
Една от основните причини за исканите оставки е несправянето на КЗП с проблема с Топлофикация-София, която остави 5 дни без топло хиляди жители на столицата. При авариите в топлоразпределителното дружество комисията не реагира адекватно. В общите условия в договора с потребителите липсва принципа на равнопоставеност за компенсация на хората. Това е проблем на КЗП, в нейните компетенции, който трябваше да бъде изпреварващо решен. Нещо повече, едва след като проблемът бе решен, председателят Димитър Маргаритов съобщи в медиите, че има 10 жалби, но предстои те да бъдат анализирани. Какъв е ефекта за защита на потребителите, ако са нужни дни за анализиране и то едва след като сагата е приключила?
От друга страна, контролният орган рекламира нискоефективен способ за удовлетворяване на потребителските жалби. Хората са приканвани да пускат заявления в помирителните комисии, като в същото време този способ не защитава хората. Това е видно и от годишния доклад за работата на КЗП. Ефективността на помирителните комисии е около 1 процент. От 255 производства има едва 3 помирителни споразумения.
Ръководството на КЗП не прилага и нормите на закона, които забраняват принудителната продажба на стоки и услуги, засягаща голяма част от хората, ползващи парно и ВиК. Пример е таксата пренос.
Възмутени сме и от заключения в годишния доклад на КЗП, според които е намалена работата върху безопасността на стоките и услугите. Причина за това били многото жалби от хората. В същото време се повишила задълбочеността на проверките за безопасност, се посочва в отчетния документ за 2016 г. Това е опасно, защото става въпрос за стоки и услуги, касаещи здравето на всички. Тези инспекции няма как да бъдат по-малко или повече задълбочени. Пример за това са и детските площадки. Когато преди време дете пострада при игра на една от тях, медиите търсеха кой е компетентния контролен орган. КЗП мълча. Преди седмица самите ние изпратихме сигнали за три опасни площадки, но и до днес комисията е безмълвна, не е извършена дори проверка.
Друг проблем, пряко засягащ хиляди българи, са измамите, свързани с така наречените бързи кредити. Проблемът не е решен, въпреки промените в нормативната уредба. Контролът по този закон е на КЗП.
Една от причините за исканите от нас оставки е слабата организация на контрола. В цитирания вече отчетен доклад – за 2016 г., е посочено, че над 63 процента от пазара е обхванат от нелоялни търговски практики. В същото време проверките за цялата година са само 1 процент от контролната дейност на институцията.
Ако КЗП няма капацитет за извършване на повече проверки, защо изпраща командировани служители в общо 12 открити приемни в курортите за срок от три месеца. При положение, че те са напълно неефективни. Отново можем да цитираме доклада на комисията, в който е посочено, че от общо 8 приемни по Черноморието, са постъпили едва 6 жалби, които дори не са от компетенциите на служителите на КЗП. От 4 приемни в планинските курорти не е постъпил нито един сигнал. И това за 3 месеца. Ако тези хора извършваха проверки на територията на страната, в рамките само на 20 работни дни, те щяха да направят над 700 инспекции на места, за които се знае, че има нарушения – нелоялните търговски практики.
Имаме притеснения и, че КЗП е политизиран орган. Първата цел на годишната план-програма на комисията, е да изпълнява националните политики за защита на потребителите. Смеем да твърдим, че контролният орган не изпълнява политики, а компетенции, определени по закон, без значение на желанието на отделни партии и политици.
Моля, подкрепете ни.