Реклама / Ads
6| 3764 |26.11.2021 НОВИНИ

Преговорите в сектор ”Култура”: Най-хубавото нещо в областта за последните 30 г.

.
”Парите би трябвало понякога и да предхождат продукта“. От тази реплика на Кьосев може да тръгне цялата бъдеща стратегия за култура. От снощи всички в моя професионален балон сме в лека еуфория, защото коалиционни преговори за сектор Култура са най-хубавото нещо, което се е случвало в областта на културната политика в тази страна в последните 30 години.
 

Това е така не само защото подходът на ПП зададе норма за прозрачност и цивилизованост на преговорния процес. Снощи се видя, че има надежда. Че има ново поколение мислещи за култура, има идея за визия (ако не самата визия) и най-вече - нов ЕЗИК, с който и чрез който да се дебатира за културната политика.


Преди да е отминала еуфорията, ето едно лично съмари:


# в първата част ясно лъсна напрежението между разбирането за културата като качество на живот (ДБ и ПП) и културата като идентичност (БСП), в комбинация с временните и необясними за външния поглед защити на корпоративни и гилдийни интереси (ИТН, но не само).


# БСП се заяви ясно в крайно дясно, като не просто разигра идентичностната и националистическа линия, а направо заплаши с „попълзновения“ от съседите към тракийското ни наследство, чистотата на езика и неговите „диалектни варианти“. Шапо̀ за Кирил Петков, който рязко пресече всичко това при формулирането на общите точки! Във втората част, пак БСП и пак в разрез с уж лявата си ориентация, бяха скептични по отношение на рязкото увеличаване на публичните разходи за култура.


# някакво смътно разбиране за това какво е обществен интерес, което би трябвало да маркира разделителни линии между ляво и дясно, между различните позиции, и съответно да определи различни стратегически посоки, плахо се прокрадна (най-вече при ДБ), но беше заглушено от общия порив за мир и консенсус. Разбираемо, но дано не остане така и в бъдещата работа по стратегия за култура.


# свещените крави на българската културна политика – читалищата, държавните културни институти и творческите съюзи, явно ще продължат да разделят позициите. И това ще е така, докато не се обърне разговора към 1. анализ на социалните ползи и 2. съответна административна реформа. А също и докато продължи да бъде допустимо публично да се говори за „нашите“ (разбирай - на министерството) театри, фестивали, оркестри и прочее.


# единствено от ДБ посмяха ясно да формулират един огромен проблем – противопоставянето между гилдиите, което ако не беше чак оркестрирано от самото МК, то беше дълги години подхранвано от самите им програми за финансиране и от общия дух на лобизъм. Бъдещият министър на културата ще има да се справя с това, а някои от решенията от вчера (макар и маркирани с „2“) няма да му помогнат особено.


# повсеместен е поривът да се законотвори под път и над път, без съответните изходни данни и анализи. Голямо е изкушението за културно инженерство, за контрол (на качеството, на мениджърските решения, на броя музиканти или персонал, регионални съвети на национално подчинение и прочее), за планиране до най-малкия детайл и даже за намеса в програмирането и форматите (като приоритет на фестивалната форма). Този людмило-живковски порив от една страна изцяло противоречи на заявената посока за децентрализация и намаляваща регулация, а от друга – никак не подпомага така нужната ревизия на разбирането за това какво всъщност Е Министерство на културата, каква е неговата роля и неговите инструменти за въздействие, и къде изобщо минават границите на неговия мандат.


# обосновки от типа „веднъж бях на опера“ и „на една конференция в Лисабон“ изглежда все още са допустими. От средата нататък, основните точки започнаха да приличат на списък от 1001 желания в най-различни сфери и от най-различен порядък – от банковите такси на дружествата за колективно управление на права до колекциите на Черепа. На този фон адмирациите са за Весела Кондакова, която беше гласа на разума и на експертността!


# по отношение на НФК, на проблемите там, статута и бъдещето му, кашата е пълна. След общото решение за „отделяне от МК“, има спешна нужда от работна група от хора с административен опит на висши позиции, мениджъри, финансисти, ако трябва – и международни експерти, която да изработи пътната карта и възможните варианти за реформа.


# ще продължа да не разбирам каква – в един дебат за културна политика - е ролята на цялото говорене за гениалността на българските музиканти (или писатели, художници, режисьори, актьори и т.н.). Хората на изкуството нямат нужда да бъдат колективно четкани или да им бъдат подавани социални помощи на парче


# притеснителна е липсата на воля за междуведомствени сътрудничества – темата за културата в образователната система беше подбутната към министерство на образованието, а по повод външната културна политика Министерство на външните работи изглежда се възприема като конкурент, а не като партньор


# Алек Попов беше намесен на два пъти и с това показа силата на литературата Кирил Петков директно сравни едно от безумните предложения с представлението от „Мисия Лондон“. А идеята на БСП за бесарабските българи направо си е взета от „Мисия Туран“


Има и още, разбира се, но най-вече - не четете чата под стрийма. Там потекоха махленски, обидни, некоректни и дребнави коментари, които биха отказали дори и смел човек като Кирил Петков да пристъпя в темата култура

 

Яна Генова, Facebook

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 3362 |26.11.2021 И в сектор “Туризъм” останаха въпроси. Консенсус за електронни визи и гаранционен фонд . 21| 29284 |26.11.2021 Весела Лечева: Странни имена от БСП участват в преговорите. Кой ги избра? . 3| 7673 |26.11.2021 Петър Бояджиев: Кръглата маса от 1990 година бе измама, няма място за сравнение с преговорите на ”Продължаваме промяната” . 4| 3723 |26.11.2021 Георги Ганев от ДБ за преговорите: Приемам предложението на БСП болниците да не са търговски дружества

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads