Пряко договаряме купуването на 10 двигателя за МиГ-овете
„Поради заявените намерения от страна на Военновъздушните сили за постигане на по-добри условия, касаещи сроковете за доставка на 10 двигатели за самолети МиГ-29, Министерството на отбраната преминава към пряко договаряне с участника в процедурата за доставка на двигателите", обясни той и увери, че са спазени всички изисквания в Закона за обществените поръчки и са положени усилия за успешно завършване на процедурата, съобщи Нюз. бг.
Ненчев цитира член 164 ал.1 т. 4 от Закона за обществените поръчки, който позволява процедура на договаряне без публикуване на обявление.
По думите му това означава, че МО ще премине към договаряне с участника, който до този момент в най-голяма степен отговаря на изискванията на възложителя.
„Нашето желание винаги е било конкурсите и процедурите по осигуряване на доставките, гарантиращи отбранителните способности на въоръжените сили да бъдат публични и прозрачни. Това се прави, за да могат да се изпълнят заявените необходимости двигателите да бъдат доставени своевременно на ВВС”, обясни той.
Министър Ненчев бе категоричен, че от началото на своя мандат е поел категоричен ангажимент към ВВС да бъдат обезпечени всички техни нужди и необходимости, свързани с летателната годност на самолетите МиГ-29.
„Обявихме в обществена поръчка условията, по която бяха ясни, публично обявени. Явиха се три фирми, които кандидатстваха, като една от тях беше допусната до съответната процедура.
Преминаваме към пряко договаряне, за да постигнем по-добри условия както по отношение на цената, така и по отношение на сроковете. Нямаме безпокойство относно това дали бихме могли сами да изпълняваме мисията по охрана на въздушното ни пространство. Това бихме могли да го правим успешно в рамките на следващите няколко месеца”, обясни той.
По думите му, за месец октомври разполагаме с четири самолета МиГ-29, които са на бойно дежурство и общо 9 в изправност, за месец ноември също 4 ще бъдат в бойно дежурство и общо девет в изправност.
Ненчев обясни, че месец март 2017 г. ще разполагаме с един самолет по-малко, тъй като излизал от изправност един, а през април - със седем. „Поради тази причина ние се опитваме да договорим по-добри условия по отношение на сроковете, за да получим съответните двигатели малко по-рано и да обезпечим изцяло не толкова възможността за охрана на въздушното ни пространство, колкото да осигурим възможността пилотите да имат необходимия нальот”, коментира още той.
Министър Ненчев призна, че действително имало редица несъответствия. Фирмата, която е допусната до участие и е класирана на първо място, също не отговаря до край на условията, но по думите му, ние нямаме други възможности. „Затова и преминаваме към директно договаряне, за да можем да изчистим всички тези несъответствия, които сме открили по време на процедурата”, коментира той.
Министър Ненчев не скри, че има известни забележки по отношение на дирекцията, занимаваща се с обществени поръчки в министерството „Отбранителна аквизиция”, предвид няколкото спрени обществени поръчки.
Военният ни министър подчерта, че ще държи да бъде спазена буквата на закона. Ненчев заяви, че усилията са насочени към това още в рамките на тази години да бъде подписан договор. Той бе категоричен, че това няма да се отрази по никакъв начин на покупката на новия изтребител за нуждите на ВВС. „За мен е важно да се спазва законът”, коментира още военният ни министър.
Той коментира още, че не се интересува дали двигателите, които ще бъдат купени са свързани с РСК – МиГ. „Не ме поставяйте в тази ситуация, за мен всички фирми, които кандидатстват имат еднакви права и възможности да бъдат класирани.“
„Ние сме обявили поръчка за нови или отремонтирани двигатели. Затова преминаваме към директно договаряне, за да видим какви биха били условията, ако са нови да видим кога най-рано биха могли да бъдат доставени и ако са стари и отремонтирани с какъв ресурс са и кога биха могли да бъдат доставени. За мен е важно да обезпеча ВВС във възможно най-кратки срокове”, коментира още министърът на отбраната. Той обясни, че разликата в цената идва от там – дали са нови или стари и отремонтирани.
На въпрос сделката може ли да попадне под санкциите на ЕС, предвид ембаргото за стоки от Русия, Ненчев отговори: „Винаги съм се стремял като министър на отбраната да се придържам към нормите на НАТО и много ясно е записано, че страните членки трябва да се стремят да избягват всякаква зависимост от страни извън Алианса. На този етап ние нямаме друга възможност. Трябва да подсигурим летателната годност на МиГ-29, така че тази забрана струва ми се не е съотносима към този казус”.
Същевременно той заяви, че има воля от руска страна Авионамс да поеме ремонта на МиГ-29. Не била изключена и възможността да се търси логистична подкрепа от Полша по отношение на ремонтите в собствената ни база. Министър Ненчев коментира още, че Полша не изпълнява изцяло всичките си договори в срок.
Моля, подкрепете ни.