30|
6371
|12.11.2012
НОВИНИ
Путин кани Борисов за първа копка на "Южен поток"
Покана за участие в тържествената първа копка на "Южен поток" е получил Бойко Борисов. Събитието е насрочено за 7 декември край руския град Анапа, който се намира на западния бряг на Черно море. Оттам ще тръгва тръбата, която, след като мине по дъното, ще излезе край Варна.
Официалната покана от руснаците е и до енергийния министър Делян Добрев, както и до шефа на Български енергиен холдинг Михаил Андонов, съобщава "Стандарт". Очаква се Владимир Путин да събере на копката държавните ръководители на всички страни, които участват в проекта.
Засега обаче не е ясно дали Борисов ще уважи церемонията. В програмата му до края на годината няма планувано посещение в Русия, заявиха правителствени източници.
Очаква се на 15 ноември в страната ни да пристигнат шефовете на "Газпром" за взимането на окончателното решение за строежа на "Южен поток" у нас. Тогава ще бъде подписан и новият договор за доставка на руски газ.
Сделка 2 в 1 ще подпишат София и Москва в четвъртък. На 15 ноември шефовете на "Газпромекспорт" и "Булгаргаз" ще парафират договора за доставка на руски газ от Нова година, а акционерите в проектната комисния "Южен поток България" ще сложат парафи под документа, който дава старт на строежа на "Южен поток".
Очаква се газовият договор да е за 6 години и да предвижда значително по-облекчени условия и по-изгодна цена за страната ни. Едно от тях е отпадането на посредниците. Сега те са "Овергаз", "Винтерсхал" и "Газпромекспорт", които оскъпяват горивото до България.
Все още не е ясно дали страната ни ще има право да изнася руски газ, който не може да потреби. С това е свързана и клаузата "Take or pay" (Вземай или плащай), като предстои да бъдат договорени количествата, при които ще се задейства. Цената също не е съобщена, но и София, и Москва твърдят, че новите условия предвиждат намалението й.
"И купувачът, и продавачът са доволни", коментира говорителят на "Газпром" Сергей Куприянов. По-ниската цена ще даде сериозна глътка въздух за родната промишленост, а хората ще получат по-евтино парно.
Окончателното инвестиционно решение за "Южен поток" в България пък ще е една от последните и най-важни крачки преди старта на реалното строителство на газовата тръба у нас. Което пък ще се превърне в най-голямата инвестиция в родната икономика за последните над 20 години. По данни от последните предварителни изчисления изграждането на родния участък от "Южен поток" ще струва около 3,2 млрд. евро, което е над 50% от общия предвиден бюджет за сухопътния участък до Италия, оценяван на 6 млрд. евро.
Строителните дейности ще създадат десетки хиляди нови работни места. Работа и нови служители ще имат фирми от транспорта, хранително-вкусовия сектор и промишлеността. След потичането на газа "Южен поток" и съоръженията на българска територия ще имат нужда от обслужващ персонал, което ще гарантира стотици постоянни работни места. Включително и в райони с висока безработица като Северозападна България.
Поради факта, че сме първата страна, през която ще минава руският газ, след като пресече Черно море, у нас ще трябва да се изгради уникално съоръжение, което да посреща синьото гориво на сушата. Т.нар. приемен терминал ще вкарва газа в сухопътните тръби, а преди това ще го подгрява до положителна температура. Причината е, че нормативната база не позволява транспортирането на газ с минусови температури. Защото това би могло да доведе до заледяване на пътища и жп линии, под които минава.
България не само ще взима транзитните такси, които получава в момента за транспортирането на руски газ към Гърция, Турция и Македония, но дори ще увеличи приходите си. Разликата е, че в момента синьото гориво за тези три държави идва от Исакча в Румъния, а след като "Южен поток" заработи, той ще постъпва у нас от брега на Черно море. След това ще влиза в газопреносната система на "Булгартрансгаз", за която ще получаваме таксите, които взимаме и сега. При очакваното увеличение на транзитираните обеми печалбата ще расте.
Цената на изграждането на българския участък от "Южен поток" е по-висока от тази за сръбския участък, защото ние приемаме газа от морето, заради което ще трябва да имаме и приемен терминал. Освен това у нас ще са 3 от 8-те компресорни станции по целия "Южен поток". Всичко това изисква много по-големи инвестиции заради повечето и по-сложни съоръжения. Дължината на нашия участък заема около 1/3 от тази на целия газопровод до Италия, докато сръбският участък е значително по-къс. Реално България печели повече от Сърбия.
Българският участък от "Южен поток" няма да работи 15 години, без да взима транзитни такси. Такива ще получаваме от първия кубик газ, който потече в края на 2015 г. Те ще отиват в компанията "Южен поток България", която с част от приходите си от такси ще изплаща привлечения капитал за строителството. От таксите ще се плащат и заплати на работници, данъци на държавата и т.н. Естествено, след като инвестицията се изплати, печалбите от такси ще бъдат много по-големи.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads