Борисов: Като чуя „Цанков камък” и ме заболява сърцето
Ето детайли от стенограмата от заседанието на МС:
.....
Точка 6
Проект на Решение за учредяване на безвъзмездно безсрочно право на строеж върху имоти – публична държавна собственост, за изграждане на обект „Въздушна линия 110 КV ВЕЦ „Девин” – ВЕЦ „Цанков камък”, подобект „ВЛ 20 КV „Лясково-Михалково”, в полза на „Национална електрическа компания” ЕАД – София
БОЙКО БОРИСОВ: Това пътят ли е?
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Електропроводът е необходим за захранване осветлението и вентилацията на тунела по новия път „Михалково-Девин” и без него не може да бъде въведен в експлоатация обект 2 – „Цанков камък”.
БОЙКО БОРИСОВ: Те без вентилация и осветление ли са го пуснали?!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Там нищо няма узаконено.
БОЙКО БОРИСОВ: Как няма нищо, Лили?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Приемателната комисия, за да издаде Акт 16, за да може този път най-накрая да стане републикански път и да бъде поет за зимно поддържане от Пътната агенция, когато започна да прави преглед какво е построено и как е построено установи, има над 20 страници предписания.
БОЙКО БОРИСОВ: Тези хора, които идваха от болницата в Девин да протестират…?!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Когато е строен пътят, проектът не е съгласуван с АПИ.
БОЙКО БОРИСОВ: Като са минали през тунела, който нито има вентилация, нито има осветление….?!
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Има осветление и вентилация, но са направени без да имат право на строеж, без да имат документи. Териториите, в които са правени скатовете, не са били с променено предназначение. Нямали са преостъпено право на строеж нито за въздушни линии, нито за ток, нито за строителство.
БОЙКО БОРИСОВ: То може ли така да се строи? Михалевски какво казва по въпроса?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Проектът са го строили НЕК, въпреки че не е съгласуван с Пътната агенция, както би следвало, предвид, че това ще става републикански път, което построиха. Именно затова проектът е сгрешен. Първо, трасето, което е избрано, е най-сложното трасе в най-тежкият участък, имали са други алтернативи и не случайно до ден днешен падат скатове и скали, защото той просто не е изчислен правилно и не е укрепен скатът.
БОЙКО БОРИСОВ: А какво казва този титан в строителството Михалевски по въпроса?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Не знам, но важното е, че със средствата, които сега Министерство на финансите ни предостави, сега като направим приемателната комисия, паралелно с това укрепваме скатът.
БОЙКО БОРИСОВ: Ясно, но все едно ми късаш живо месо, защото 3,5 милиона отиват пак там. Питам, какво казва титанът на строителството Михалевски по тази тема, като говорите за пътища, колегиално? Кажи - господин Михалевски, като ми задаваш по 20 питания, ела да отидем да видим какво си строил ти като заместник-министър, ела там да ти видя знанията и познанията.
Вижте, те със своята наглост и арогантност… Просто трябва да ги водите на място. Публично, кани го там, кани го сега да дойде и да види. Нали казват, че могат да управляват, че искат да управляват пак. Искат да управляват незаконно ли?! Обърни се към него – господин Михалевски, каня Ви в удобно за Вас време, защото ти си джентълмен, когато кажете да отидем да видим какво сте строили, как си строил ти, за да мога да се поуча от теб, титанът на строителството, искам да се поуча. Ела да отидем да ми кажеше как се строи, примерно, защото ми трябва бързо да строя един тунел сега под Шипка и да ми дадеш акъл как мога да го построя без разрешения, без еди какво си, просто как го правите вие, как успявате, хора, и за толкова много пари?! Кажи – и аз искам за 200-300 милиона да направя един път километър и половина-два, примерно нещо такова. Обърни се публично към него.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: В конкретният случай най-голямата отговорност носят строителите, чийто възложител е НЕК, тъй като НЕК, строейки „Цанков камък”, си възлага за един златен път за над 200 милиона. С толкова пари можехме да направим всички пътища в региона около Девин.
БОЙКО БОРИСОВ: Тогава кани и господин Овчаров. Кажи – Вие, господин Овчаров, понеже сте от 20 години в парламента, били сте толкова пъти министър, елате и ни покажете как става тази работа, ние някак си не можем да постигнем такива високи цени, много ниски са ни цените, елате, кажете как правите двулентов път за 240 милиона, много ми е интересно. Кажи – моля Ви, имам нужда, аз съм младо момиче, сега се уча на строителство, как правите тунел без разрешения, на мен не ми дават, този Борисов е лош, не ми дава така да строя, а искам да отида и да му кажа – виж как са строили предишните без разрешения, без нищо, без документи. Вярно, после някой ходи да го поправя, но тогава няма да сме ние на власт.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Парите, с които те построиха този третокласен път, ние правим магистрала. Сравнението е ясно, хората ще го видят.
БОЙКО БОРИСОВ: Кани ги, ти си джентълмен. Кани ги, поучи се. Питай как става тази работа? Даже и Орешарски покани и го питай – ти си го финансирал, откъде такива пари? Нашия Дянков 3,5 милиона премиерът го държа на вратата да ги даде, как ти им даде 240 милиона? Покани го и него и го питай – откъде ги извади тези пари? Покани и Делян Добрев, защото НЕК има 1 милиард задължения. Кажи – виж, тези хора, които са ги дали, вземи си ги сега.
ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ако не беше 1 милиард по „Цанков камък” и 1,5 милиарда по „Белене” НЕК щеше да има 1 милиард лева в банковите сметки депозити.
БОЙКО БОРИСОВ: Разбрахте ме. Като чуя „Цанков камък” и ме заболява сърцето.
Приемаме точка 6.
Моля, подкрепете ни.