Религията влиза в училище: първа стъпка от парламента

Сред новостите са въвеждането на предмет „Добродетели и религии“, забрана на мобилните телефони в клас, допълнителна езикова подготовка за деца с недостатъчно владеене на български и нови санкции за нарушения на дисциплината.
Законопроектът, внесен от Министерството на образованието и науката (МОН), ще бъде разгледан в пленарна зала след лятната ваканция на депутатите.
Новият предмет „Добродетели и религии“, одобрен на първо четене от парламентарната комисия, отваря широко поле за дебат. Идеята звучи невинно – децата да учат за морал, етика и световни религии. Но в държава с конституционно утвърдено разделение между религия и образование, липсата на яснота кой ще преподава, какво точно ще се изучава и по какви програми, поражда съмнения. Ще бъде ли предметът балансиран и академичен, или ще отвори вратата за религиозна пропаганда? Въпросите тепърва ще се множат, а отговорност на Министерството е да убеди обществото, че добродетелите няма да се окажат предтекст за въвеждане на вероучение през задния вход на образованието.
Срещу въвеждането на новия предмет в училище се изказват редица родителски организации, ученици и експерти в сферата на образованието. Основната критика е, че проектът е въведен без достатъчно обществена консултация. Според тях няма яснота за съдържанието на учебната програма, както и за това кои специалисти ще преподават предмета. Липсва конкретика и за методите на оценяване.
Част от родителите смятат, че училището трябва да остане светско и неутрално, особено по теми, свързани с вяра. Според тях понятието „добродетели“ също е неясно дефинирано и крие риск от идеологизиране на учебния процес.
Предлага се вместо нов задължителен предмет, темите за ценности, етика и културно многообразие да се интегрират в съществуващи дисциплини като гражданско образование или философия. Според критиците, възпитанието в морал и уважение не изисква въвеждането на отделен учебен предмет, особено без ясен обществен консенсус.
Моля, подкрепете ни.





