Съюз на пивоварите: Браншът генерира 530 млн. лева добавена стойност
Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ (Beer Serves Europe).
Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от 29 европейски държави.
Пивоварният сектор в Европа постепенно си връща позициите отпреди последните кризисни години. Очакванията са през 2023 г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности.
Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ (Beer Serves Europe). Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от 29 европейски държави.
,В подкрепа на тези безусловни за бирената индустрия приоритети, Съюзът на пивоварите продължава да е единствената браншова организация, която 14 години развива обща за сектора програма за социална отговорност.
През 2022 година инициативите по най-новите ни кампании „ИзБИРАме устойчиво бъдеще“ и „Код: Отговорни заедно“ вече са разпознаваеми от 23% от българите над 18 г.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
Според последните данни на браншовата организация за първите девет месеца на тази година пивоварните в страната са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5.3 милиона литра нивата за същия период от 2021 г.
Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40 на сто от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие.
В същото време както на национално, така и на европейско ниво са необходими още усилия, за да се преодолеят трудностите, причинени от пандемията, нарастващите разходи за енергия и прекъсвания на ключови вериги за доставки заради войната в Украйна. Въпреки тези предизвикателства, на форума в Брюксел беше подчертано, че все повече се разрастват инициативите за устойчивост, реализирани от пивоварите в цяла Европа.
Ежегодно се отчита чувствително намаляване на въглеродните емисии при производството на бира, оптимизиране на разходите за енергия и вода, повишаване на процента рециклирани опаковки и въвеждане на иновации в производствените и логистични процеси.
След предложението на Европейската комисия от 30 ноември за нов Регламент относно опаковките и отпадъците от опаковки, Пивоварите на Европа обявиха, че имат редица експертни предложения по проекта. Още повече, че в публичните консултации за новия Регламент са изразени сериозни притеснения за изпълнението на предлаганите свръхамбициозни цели и задължения на бизнеса.
Очакванията на Пивоварите на Европа са да работят с държавите членки и ЕК за намиране на балансирани решения в управлението на отпадъците от опаковки.
По този начин може да бъде осигурено работещо и справедливо законодателство, съобразено с интересите и на гражданите, и на производителите.
Едновременно с това трябва да се спазват принципите за пропорционалност и недопускане на дискриминационни решения. Предвид сериозния ресурс, с който трябва да бъдат реализирани тези общоевропейски политики, е необходимо осигуряване на финансови инструменти за бизнеса.
За редица страни, включително България, първите големи инвестиции в тази посока са най-вече за осъществяването на прехода към депозитна система (DRS) за обратно връщане на опаковките от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води.
Моля, подкрепете ни.