Само през 2022 г. е-крадците са „заработили“ 330 млн. долара
Как да се предпазим от измами при онлайн пазаруване? Вижте нашите съвети, преди да натиснете бутона “Плати”, съветват от Европейския потребителски център (ЕПЦ).
Поръчвате си детска количка от сайт в интернет, минават дълги седмици, а още не са ви я доставили, но пък ви искат още и още пари? Харесвате си телефон, плащате, а от фирмата настояват за още пари, защото “по погрешка” са изпратили два?
Ето какво препоръчват от ЕПЦ.
Търговците по правило използват служебен мейл или служебен телефон за контакт с потребителите. Ако търговец настоява да провеждате каквито и да е преговори чрез приложения за бързи съобщения (чат) като Skype, Messenger, Viber и т.н., трябва да имате едно наум.
Плащайте по защитен начин – с кредитна карта или PayPal.
По принцип най-сигурно е плащането с кредитна карта, защото – в случай на измама – може да оспорите трансакцията с помощта на обслужващата ви банка.
Плащането чрез системи за парични преводи (Western Union, MoneyGram и т.н.) е безопасно и подходящо за парични преводи, но не и за търговски цели. Ако виртуалният продавач настоява за плащане чрез директен паричен превод, има много голяма вероятност да станете жертва на измама.
Особено, ако счетоводителят на фирмата продавач изведнъж се окаже на „почивка” в по-далечна държава, например – като Египет или Нигерия – и… задължително трябва да получи вашите пари точно там! Плащането до далечни държави винаги прави операцията трудно проследима, което дава широко поле за измами.
Изисквайте куриерската фирма да остане същата като описаната в офертата, а не да се променя често по време на сделката. В случай че това стане, внимателно проучете кой ще е новият доставчик. Ако не сте съгласни с куриера на търговеца, имате правото да предложите друг!
Въобще – бъдете внимателни към всякакви промени, които се опитва да ви наложи продавачът.
Помислете много добре, ако след първоначалната сделка за един брой стока, търговецът внезапно ви предложи (или дори направо ви изпрати „по грешка”) още две, три, четири или повече бройки от същата стока.
С настояването, естествено, да му ги платите допълнително. Ако не искате повече от стоката, не сте длъжни да се съгласявате или пък да плащате за допълнителните бройки!
Пазарувайте само от познати сайтове или от места, препоръчани от приятели. В противен случай проверете добре търговеца – уверете се, че адресът на сайта започва с https:// (S – означава сигурност) и има символ на катинар в адресната лента на браузъра.
Проверете и дали онлайн магазинът има физически адрес. Разгледайте добре сайта и открийте името на търговеца, от когото всъщност купувате, както и от коя държава е той.
Федералната комисия по търговия (FTC) на САЩ също обърна внимание на най-разпространените пет вида измами с текстови съобщения, докладвани през 2022 година.
Анализът разглежда произволна извадка от 1000 текстови съобщения, докладвани на FTC, като установява, че най-много са фалшивите съобщения за сигурност, изпратени уж от големи банки като Bank of America и Wells Fargo.
Тези текстове са предназначени да създадат усещане за неотложност, често като искат от хората да потвърдят голяма транзакция, която не са направили. Подвеждащите съобщения от банки са се увеличили близо двадесет пъти от 2019 г., пише в сайта на FTC.
На второ място са текстовете за безплатен подарък или награда, които изглеждат така, сякаш са изпратени от вашия телекомуникационен оператор, от любимия ви супермаркет или кварталното ви бистро.
И като кликнете върху връзката, за да платите малката „такса за доставка“, вие направо подарявате номера на кредитната/дебитната си карта на измамниците.
На трето място са съобщенията, които са маскирани като известия от пощенската служба на САЩ, FedEx и UPS, и казват, че има проблем с доставката. Те водят към уебсайт, който изглежда истински, но не е.
Ако сте платили малка „такса за повторно изпращане“, за което много хора съобщават, това е бил трик, за да получат номера на кредитната ви карта. Хората също съобщават, че са предоставили на тези измамници своята лична информация, включително номера на социалното осигуряване.
На четвърто място са фалшивите предложения за работа, обещанията за лесни пари като “таен купувач“ в известни магазини като Whole Foods и Walmart са любими стари измами.
Тук са и съобщенията за фалшиви оферти за печелене на пари от шофиране с колата ви, обвита в реклами.
На пето място са съобщенията от някой, който казва, че е „Amazon“. Те изглеждат като автоматизирани съобщения за предотвратяване на измами. Често ви молят да потвърдите голяма поръчка, която не сте направили.
Ако се обадите на номера в текста, попадате на фалшив представител на Amazon, който предлага да „оправи“ акаунта ви.
Хората често съобщават, че предоставят на представителя дистанционен достъп до телефона си, за да могат да поправи нещата и да си върнат сумата.
Но тогава представителят казва, че няколко нули са били добавени случайно към възстановяването, така че трябва да им върнете тези пари – често чрез закупуване на карти за подарък и предоставяне на ПИН номера на картите.
Моля, подкрепете ни.