Шефът на Ford: Европа рискува бъдещето на автомобилната си индустрия
Брюксел не е сам в издаването на регулации, които са в разрез с реалността на пазара. Британското правителство наскоро обяви нов данък, който ще начислява по 3 пенса за всяка измината миля с електромобил, докато в същото време предлага отстъпка до 3750 лири за нов електромобил. Единият крак е на газта, другият на спирачката, а подобни противоречия объркват и фрустрират купувачите.
Европейските политици твърдят, че искат устойчива автомобилна индустрия. Но задаването на нереалистични регулации само за да се коригират в края на всяка година, когато потребителите не се появят, е рецепта за хаос. Този подход нарушава сложен цикъл на проектиране на продукти, инженеринг и вериги на доставки, които изискват дълги срокове и милиарди инвестиции. Нужен е спешно регулаторен рамков подход за Европа, който осигурява реалистична и надеждна десетгодишна перспектива за планиране.
От една страна, ние сме изправени пред най-агресивните в света изисквания за въглеродни емисии – регулации, които изискват темп на електрификация, отделен от реалността на потребителското търсене. От друга страна, сме залети от субсидирани от държавата електромобили от Китай, структурно проектирани да подкопават европейската трудова и производствена база.
Китай има достатъчно производствен капацитет, за да продава на всеки нов автомобилен клиент в Европа. Китайските марки удвоиха пазарния си дял в региона само за 12 месеца, достигайки рекордните 5,5% през август. Междувременно пазарният дял на електромобилите в ЕС е застинал на около 16% – далеч зад 25%, необходими за постигане на целите на Брюксел за 2025 г.
Производството на превозни средства в ЕС сега е с 3 млн. единици по-ниско от нивата преди пандемията. Заводи спират работа. Само през 2024 г. 90 000 работни места в автомобилната индустрия са се изпарили – работни места, които поддържат социалната стабилност в Европа. Това не е преход. Това по-скоро прилича на постепенен упадък на европейската автомобилна индустрия.
За да е ясно, индустрията не иска спасителен пакет. Не иска протекционизъм, за да защитава неефективност. Във Ford ние ще продължим да вършим тежката работа по преструктурирането. Затворихме стари заводи, намалихме персонала и съкратихме разходите, за да станем по-гъвкави. Инвестирали сме милиарди в трансформацията на производствените ни операции в Европа и предлагаме на клиентите повече възможности да преминат към електрически или хибридни автомобили.
Но ако Европа иска не иска да се превърне в музей на производството от 20-и век, необходим е спешен рестарт и дългосрочен план. Подходът към регулации от типа „задължи и те ще купят“ се провали. Трябва да съгласуваме целите за въглеродните емисии с действителното пазарно усвояване и да предоставим на производителите на автомобили реалистична и надеждна десетгодишна перспектива. Това включва даване на възможност на потребителите да карат хибридни модели за по-дълъг период, запълвайки празнината, вместо да ги принуждаваме да купуват електромобили, за които не са готови.
Анализ на главния изпълнителен директор на Ford Motor Company Джим Фарли за Financial Times.
Моля, подкрепете ни.