Реклама / Ads
5| 2289 |29.04.2025 НОВИНИ

Швейцария пусна соларна железница с панели между релсите

.
Швейцарска работа
Швейцарският стартъп Sun-Ways е пуснал в експлоатация пилотна соларна електроцентрала, като е инсталирал панели между релсите на действаща железопътна линия. Железопътни линии има в почти всяка страна по света и те представляват обширни, незаети площи. Инсталирането на соларни панели директно на релсите би увеличило значително производството на електроенергия, без да е необходимо да се отделя земя за изграждане на електроцентрали.
 

Идеята за поставяне на соларни панели между релсите на железопътната линия не е нова. Швейцарците обаче са първите, които я усъвършенстват, като гарантират, че панелите могат да се монтират бързо и да се демонтират също толкова бързо.
Демонтажът е необходим за проверка и ремонт на релсите, които са строго регламентирани от съответните органи във всички страни. Железопътната инфраструктура е стратегически важен отрасъл и нейната експлоатация е обект на повишени изисквания за безопасност, пише Кaldata.com

 

Швейцарските власти разрешиха на Sun-Ways да оборудва с уникални панели 100-метров участък от съществуващата главна линия близо до малкото селце Бут в кантона Ньошател в западната част на страната. Влаковете, които се движат по този участък, се движат със скорост до 70 км/ч. Тъй като инсталирането на бързо свалящи се соларни панели е новост, властите предпочетоха да получат увереност и поискаха 3 години тестове вместо планираните от компанията 6 месеца, включително забрана за експериментиране с панелите по по-натоварени линии.


За монтажа и демонтажа на панелите между релсите швейцарската компания Scheuchzer е разработила специална машина, която ускорява процеса. С тази машина 1000 m² панели могат да бъдат монтирани само за няколко часа. Ако цялата швейцарска железопътна мрежа (приблизително 5 320 километра, без тунелите и слабо осветените участъци) бъде оборудвана с такива панели, годишното производство на енергия може да бъде 1000 GWh – около 2% от потреблението на електроенергия в страната.


Властите са отпуснали малко над 700 000 долара за пилотния проект. Той ще позволи в местната мрежа да се подават 16 000 kWh електроенергия годишно. Към проекта вече проявяват интерес представители на САЩ, Китай, Япония и Южна Корея. А Южна Корея планира да стартира пилотен проект, използващ подобни панели с бързо освобождаване, още през следващата година.

 

Може би си мислите, че панелите ще се замърсят. Да, но за почистването им се предлага последният вагон на всеки влак да бъде оборудван със специална четка и валяк, за да се поддържат панелите в максимално добро работно състояние. Чудесен план – надежден като швейцарски часовник.

 

 

 

 

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 2229 |29.04.2025 Испания и Португалия в тъмното – сигнал за енергийната несвързаност на Европа? . 1| 2399 |29.04.2025 Нямаш време за шопинг? ChatGPT вече може и да пазарува вместо теб . 1| 2232 |29.04.2025 Върховният съд на ЕС: Схемите за „златен паспорт“ са незаконни . 15| 3691 |29.04.2025 Карни срещу Тръмп: Виж кой говори

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads