Синдикат „Образование” настоява за 21% ръст на учителските заплати
За това информира кореспондентът на БТА във Велико Търново Николай Венков, цитирайки председателя д-р Юлиян Петров.
Д-р Петров е категоричен, че към момента има политическа воля от Министерството на образованието и от всички по-големи партии за увеличението на учителските заплати и дебатът е какво да бъде то. Предложението на синдиката е 21 на сто, което да гарантира 125 процента над средната брутна работна заплата за страната и то в края на годината, защото сега на база инфлация заплащането на учителите е около 110 процента над средната брутна работна заплата.
Следващото предложение на синдикалистите, което отправят към всички политически партии, е учителският труд да бъде заплатен в размер на 160 процента над средната брутна работна заплата. Искането е във връзка с промяната в Закона за висшето образование, според която академичните преподаватели получават 180 процента над средната брутна работна заплата. Това ще бъде отворена врата за младите учители, които с необходимите реформи да бъдат задържани в училищната система. Така след селектирането им най-добрите ще останат на работа, защото много често директорите се стремят да имат учители, но нямат възможност да избират най-добрите, посочи д-р Петров.
Статистиката недвусмислено демонстрира, че в началото на годината 10 процента от работещите в училищата са пенсионери или в пенсионна възраст, алармира председателят на Синдикат "Образование". При директорите този показател е бил дори около 20 на сто. Това показва, че в момента системата разчита на пенсионерите и ако ги няма тях, тя ще се оголи, изтъкна синдикалистът.
Има немалко млади учители, които са влезли в системата най-вече заради по-високите заплати, подчерта д-р Петров. Учителите до 35-годишна възраст са 15 процента, но те са в режим на непрекъснато текучество. Около 75 на сто от започващите работа в училищата до първите 3 години не издържат и отиват да работят нещо друго, което е голям проблем за България. Това трябва де е един от трите основни приоритета на всяко едно държавно управление и Министерството на образованието, смята д-р Петров. По думите му политическото решение учителите да придобият втора категория труд може би ще роди след това правилните отговори на тези въпроси.
Моля, подкрепете ни.