2|
4718
|20.09.2016
НОВИНИ
На Слънчев бряг почва мащабна проверка за законност на събираните такси
Главният прокурор Сотир Цацаров разпореди мащабна проверка за законност на събираните такси на територията на к.к. ”Слънчев бряг”, съобщи пресцентърът на Прокуратура на Република България. Прокуратурата протестира четири решения на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД и поиска от съда обявяване на тяхната нищожност.
В изпълнение на конституционно уредените правомощия на Прокуратурата за упражняване на надзор за законност, главният прокурор Сотир Цацаров е разпоредил на Върховна административна прокуратура и Окръжна прокуратура - Бургас извършване на проверка по реда на надзора за законност на дейностите, извършвани на територията на к.к. „Слънчев бряг“. Предметът на проверката обхваща законност на събираните плащания под формата на такси, суми по договори, суми за ползване, наемни цени и др. от страна на “Слънчев бряг” АД и на Община Несебър, за времето на активния летен сезон 2016 г.
При преглед на правния статут на дружеството, 75 % от капитала на което е държавна собственост, Окръжна прокуратура - Бургас е установила, че „Слънчев бряг“ АД не е административен орган, т.е. не е част от изпълнителната власт. Въпреки това Съветът на директорите на това дружество, чрез свои актове, е въвело редица изисквания за извършване на стопанска дейност, с които се въздейства едностранно в правната сфера на неограничен кръг лица. Издалият акта правен субект (СД на „Слънчев бряг“ АД) не е оправомощеният от законодателя правен субект да формира валидно вола и така да упражни държавна власт. А щом липсва надлежно оправомощен субект, налице е липса на същностен елемент на акта и той е нищожен.
Извършената проверка е установила основания за предприемане на действия от страна на прокуратурата по отношение на четири решения на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“АД. Решенията са издадени от некомпетентен орган – Съвета на директорите на к.к. “Слънчев бряг“, а не от Община Несебър, поради което Окръжна прокуратура - Бургас ги е протестирала пред Административен съд – Бургас и е поискала обявяването им за нищожни.
Атакуваните решения касаят промяна на статута на пътищата, собственост на „Слънчев бряг“ АД, общите условия за ползването на инфраструктурата на комплекса и правилата за движение по неотворените за обществено ползване пътища, както и две решения за определяне на цените на предоставяне на права и услуги в комплекса.
На 01.03.2011 г., Съветът на директорите на “Слънчев бряг” АД е приел решение за промяна на статута на пътищата на „Слънчев бряг“ АД като от отворени за обществено ползване, ги е променил в частни пътища, неотворени за обществен достъп. Със същото решение е одобрен и проект за „Организация на движение и обособяване на паркоместа за „Синя зона“ в к. к. “Слънчев бряг – изток“, като са въведени правила за движение по нея. По силата на това решение дружеството изисква заплащането на такси за ползването на транспортните и пешеходните алеи в комплекса.
От събраните в хода на проверката материали е установено, че тези пътища нямат статут на "частни пътища, неотворени за обществено ползване", а представляват публична общинска собственост. Те, съгласно Закона за пътищата, се управляват от кмета на съответната община, който има материалната компетентност от закона да постановява заповеди с оглед правилното ползване и управление на тези пътища.
Според прокуратурата, Съветът на Директорите няма компетенции за промяна на статута на частните пътища на „Слънчев бряг“ АД.
„Дружеството „Слънчев бряг“ АД, чрез протестираното Решение на Съвета на Директорите, превишава правата си, като осъществява привидна, идентична с административната дейност, изразяваща се във властническо волеизявление, с което се създават задължения, респ. права за големи групи от хора. Като стопанска организация, регистрирана по ТЗ, „Слънчев бряг“ АД е субект на правото, равнопоставен на всеки друг- ЮЛ или ФЛ, поради което е некомпетентно да се произнася с волеизявления, припокриващи се с административни актове. Единствена административно-териториална единица според Конституцията на РБ, компетентна да прави това, е Община Несебър“ е посочено в протеста.
Едновременно с това Окръжна прокуратура - Бургас е отправила предложение по реда на надзора за законност и до кмета на община Несебър, за извършване на незабавна проверка на ползването и управлението на всички пътища, които са отворени за обществено ползване в к. к. „Слънчев бряг“, както и да издаде необходимите административни актове за правилното ползване и управление на тези пътища. За предприемането на тези мерки прокуратурата е определила срок на кмета на община Несебър – 30.09.2016 г.
С решение от 07.04.2014 г. Съветът на директорите на „Слънчев бряг“ АД е приел и действат Общи условия за ползването на инфраструктурата на к.к. “Слънчев бряг – изток”. Тези Общи условия съдържат Правила за движение по неотворените за обществено ползване пътища в к.к. “Слънчев бряг – изток”. Те са приети под формулировката «за сключването на сделки с трети лица за ползване на собствената на „Слънчев бряг“ АД инфраструктура, срещу заплащане на дължимата цена на услугата на предоставянето». В тях са предвидени контролни режими, правила, права и услуги, които не представляват търговски сделки по смисъла на търговския закон.
Търговското дружество не е административен орган, а актовете му имат вътрешноведомствен характер. Тъй като дружеството е гражданскоправен субект, а не орган, упражняващ властнически правомощия, актовете им не представляват властническо волеизявление, съответно на административен акт, поради което са нищожни.
С Решение от 05.04.2016 г. и Решение от 15.06.2016 г на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД са актуализирани цените на предоставяните права и услуги за ползване на инфраструктура и цените за тях.
Единственият оправомощен орган на територията на к.к.“Слънчев бряг“ да приема такива е Община Несебър. Община Несебър е регламентирала плащания под формата на такси, суми по договори, суми за ползване, наемни цени и др., чрез подзаконови нормативни актове-наредби, приети с Решения на Общинския съвет. С атакуваните решения се дублират регламентираните от общината дължими такси, което е незаконно и недопустимо. Затова Окръжна прокуратура – Бургас е поискала и тези решения да бъдат обявени за нищожни, като издадени от некомпетентен орган.
При преглед на правния статут на дружеството, 75 % от капитала на което е държавна собственост, Окръжна прокуратура - Бургас е установила, че „Слънчев бряг“ АД не е административен орган, т.е. не е част от изпълнителната власт. Въпреки това Съветът на директорите на това дружество, чрез свои актове, е въвело редица изисквания за извършване на стопанска дейност, с които се въздейства едностранно в правната сфера на неограничен кръг лица. Издалият акта правен субект (СД на „Слънчев бряг“ АД) не е оправомощеният от законодателя правен субект да формира валидно вола и така да упражни държавна власт. А щом липсва надлежно оправомощен субект, налице е липса на същностен елемент на акта и той е нищожен.
Извършената проверка е установила основания за предприемане на действия от страна на прокуратурата по отношение на четири решения на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“АД. Решенията са издадени от некомпетентен орган – Съвета на директорите на к.к. “Слънчев бряг“, а не от Община Несебър, поради което Окръжна прокуратура - Бургас ги е протестирала пред Административен съд – Бургас и е поискала обявяването им за нищожни.
Атакуваните решения касаят промяна на статута на пътищата, собственост на „Слънчев бряг“ АД, общите условия за ползването на инфраструктурата на комплекса и правилата за движение по неотворените за обществено ползване пътища, както и две решения за определяне на цените на предоставяне на права и услуги в комплекса.
На 01.03.2011 г., Съветът на директорите на “Слънчев бряг” АД е приел решение за промяна на статута на пътищата на „Слънчев бряг“ АД като от отворени за обществено ползване, ги е променил в частни пътища, неотворени за обществен достъп. Със същото решение е одобрен и проект за „Организация на движение и обособяване на паркоместа за „Синя зона“ в к. к. “Слънчев бряг – изток“, като са въведени правила за движение по нея. По силата на това решение дружеството изисква заплащането на такси за ползването на транспортните и пешеходните алеи в комплекса.
От събраните в хода на проверката материали е установено, че тези пътища нямат статут на "частни пътища, неотворени за обществено ползване", а представляват публична общинска собственост. Те, съгласно Закона за пътищата, се управляват от кмета на съответната община, който има материалната компетентност от закона да постановява заповеди с оглед правилното ползване и управление на тези пътища.
Според прокуратурата, Съветът на Директорите няма компетенции за промяна на статута на частните пътища на „Слънчев бряг“ АД.
„Дружеството „Слънчев бряг“ АД, чрез протестираното Решение на Съвета на Директорите, превишава правата си, като осъществява привидна, идентична с административната дейност, изразяваща се във властническо волеизявление, с което се създават задължения, респ. права за големи групи от хора. Като стопанска организация, регистрирана по ТЗ, „Слънчев бряг“ АД е субект на правото, равнопоставен на всеки друг- ЮЛ или ФЛ, поради което е некомпетентно да се произнася с волеизявления, припокриващи се с административни актове. Единствена административно-териториална единица според Конституцията на РБ, компетентна да прави това, е Община Несебър“ е посочено в протеста.
Едновременно с това Окръжна прокуратура - Бургас е отправила предложение по реда на надзора за законност и до кмета на община Несебър, за извършване на незабавна проверка на ползването и управлението на всички пътища, които са отворени за обществено ползване в к. к. „Слънчев бряг“, както и да издаде необходимите административни актове за правилното ползване и управление на тези пътища. За предприемането на тези мерки прокуратурата е определила срок на кмета на община Несебър – 30.09.2016 г.
С решение от 07.04.2014 г. Съветът на директорите на „Слънчев бряг“ АД е приел и действат Общи условия за ползването на инфраструктурата на к.к. “Слънчев бряг – изток”. Тези Общи условия съдържат Правила за движение по неотворените за обществено ползване пътища в к.к. “Слънчев бряг – изток”. Те са приети под формулировката «за сключването на сделки с трети лица за ползване на собствената на „Слънчев бряг“ АД инфраструктура, срещу заплащане на дължимата цена на услугата на предоставянето». В тях са предвидени контролни режими, правила, права и услуги, които не представляват търговски сделки по смисъла на търговския закон.
Търговското дружество не е административен орган, а актовете му имат вътрешноведомствен характер. Тъй като дружеството е гражданскоправен субект, а не орган, упражняващ властнически правомощия, актовете им не представляват властническо волеизявление, съответно на административен акт, поради което са нищожни.
С Решение от 05.04.2016 г. и Решение от 15.06.2016 г на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД са актуализирани цените на предоставяните права и услуги за ползване на инфраструктура и цените за тях.
Единственият оправомощен орган на територията на к.к.“Слънчев бряг“ да приема такива е Община Несебър. Община Несебър е регламентирала плащания под формата на такси, суми по договори, суми за ползване, наемни цени и др., чрез подзаконови нормативни актове-наредби, приети с Решения на Общинския съвет. С атакуваните решения се дублират регламентираните от общината дължими такси, което е незаконно и недопустимо. Затова Окръжна прокуратура – Бургас е поискала и тези решения да бъдат обявени за нищожни, като издадени от некомпетентен орган.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads