След близо 10 часа дебати Бюджет 2009 мина на първо четене
След дълги дебати парламентът прие проектобюджета за 2009 г. В знак на несъгласие Мария Капон след гласуването предупреди, че ако проектът на управляващите бъде приет и на второ четене, това означава, че през 2009 година ще трябва да се актуализира.
Преди да се пристъпи към гласуването независимият депутат Яне Янев заяви, чe този бюджет ще обслужва мафията. „Това не е бюджет на европейска държава, а на анадолска провинция", заяви Янев от парламентарната трибуна. Като аргумент той посочи, че от бюджета става ясно, че най-големият бенефициент на Бюджета 2009 ще бъде селото на Ахмед Доган - Дръндар: „Един софиянец за екология ще получи 20 пъти по-малко отколкото един дръндарец", изтъкна Янев. Опозицията се противопостави на разпределението в бюджета, като Лидия Шулева от БНД каза, че макрорамката прилича на „показно погазване на правилата. В парламента по време на дебатите в защита на проектобюджета се изказа премиерът Сергей Станишев. Той призова депутатите да бъдат прецизни при гласуването му и да избегнат секторния патриотизъм.
Ако се подходи волунтаристично, Бюджет 2009 ще се окаже упражнение на хартия и следващата година ще трябва да се коригира, предупреди премиерът и настоя за реализъм, отговорност и взаимноприемливи, консенсусни решения, които да предпазят България от сериозните рискове, пред които е изправена.
Министърът на финансите
Пламен Орешарски каза по време на дебатите, че в проекта за бюджет са предложени успешни политики,
които са развити в последните години. Той допълни, че в проекта на бюджет има съхраняване на пределно ниска
данъчно-осигурителна тежест, което е значителна стъпка към стимулиране
на частния сектор. Бюджетът е ангажиран и към публичните инвестиции – в
него се предвижда ръст над 1 млрд.лв., което е значителен ръст по
отношение на настоящата година. Акцент в прокетобюджета е и социалната
сфера – ръстовете в тези сектори са рекордни по отношение на последните
години. „Предлагаме поредна стъпка в подкрепа на местното
самоуправление чрез въвеждане на стандарти за управление на
администрацията, което ще доведе до засилен административен капацитет,
който да е по –ефективен, каза още Орешарски. В проектобюджета са
предложени и мерки за насърчаване на експорта, както и редица стъпки,
насочени към по-добро управление и облекчаване на бизнес климата. Въпреки неблагоприятната финансова среда, в
проектобюджета са включени политики за противодействие на кризата.
Основните инструменти, заложени в проектобюджета, за ограничаване на отражението на световната финансова криза върху икономиката на страната са поддържане на консолидираните разходи /без вноската в общия бюджет на ЕС/ до 40 на сто от БВП, както и на положително салдо по консолидираната фискална програма не по-малко от 3 на сто от БВП.
Прогнозираният икономически растеж е 4,7 процента. Предвидената инфлация в края на годината е 5,4 процента, а средната за периода - 6,7 на сто. Очакваните преки чуждестранни инвестиции са 5,3 млрд. евро. Прогнозираните приходи през 2009 г. са 32 556,3 млн. лв. - с 19,7 на сто повече от приходите през 2008-ма. Разходите по консолидираната фискална програма са 29 430,2 млн. лв. Те нарастват с 19,1 на сто спрямо 2008 г.
Бюджет 2009 предвижда по-висок размер и на разходите за образование и здравеопазване.
Разходите за здравеопазване са 3077,2 млн. лв. и бележат ръст 18,1 на сто спрямо 2008 г. За образование те са 2981,4 млн. лв. - с 14,3 на сто повече спрямо тази година. Очакваните резултати в сферата на средното образование зависят от утвърждаването на системата на делегираните бюджети.
За научна дейност се предвижда създаването на специален фонд "Научни изследвания" и увеличаване на средствата в него с до 50 на сто в сравнение в миналата година.
Капиталът на фонд „Флаг" ще бъде увеличен с до 50 млн. лв. с цел осигуряване на по-добри условия на общините за подготовка на европроекти.
Данъчно-осигурителната политика в Бюджет 2009 е ориентирана към стимулиране на икономическата активност и изсветляване на икономиката. Промените в осигурителното законодателство са насочени към излизане на заетите лица и на техните доходи извън сивата икономика, както и към увеличаване на реалния разполагаем доход на домакинствата. По-ниската социално- осигурителна тежест води до понижаване на разходите на работодателите и съответно - до повишаване на инвестиционната активност и на търсенето на работна сила.
Основните промени в осигурителната политика са свързани с увеличаване на размера на здравноосигурителната вноска от 6 на 8 процента и с новия размер и с новото разпределение на осигурителната тежест за фонд "Пенсии".
От 1 януари 2009 г. държавата ще се включи като трета страна в разпределението на осигурителната тежест за фонд "Пенсии" по схемата 8:10:12, при която работникът участва с 8 процента, работодателят с 10 процента, а държавата с 12 процента.
Размерът на максималния месечен осигурителен доход се запазва. Както и през 2008-ма той ще бъде 2000 лв. Минималният ще бъде увеличен от 240 лв. на 260 лв. Минималната работна заплата ще се увеличи от 220 лв. на 240 лв.
Бюджетните заплати ще бъдат повишени с 10 на сто от 1 юли. През 2009 г. пенсиите ще бъдат увеличени на две стъпки - от 1 април и от 1 юли. Общо за годината те ще нараснат с около 20 процента. Повишението на пенсиите от 1 април ще бъде на база на извършеното осъвременяване от 1 юли 2008 г. с 10,35 на сто и на преизчислението от 1 октомври т. г. на всички пенсии за трудова дейност.
През 2009 г. детските надбавки ще бъдат 35 лв. в момента те са 25 лв. Повишава се и изискваният максимален средномесечен доход на член от семейството - от 300 лв. на 350 лв.
През 2009 г. не се предвижда промяна на политиката в областта на прякото данъчно облагане.
Предлаганият бюджет не противодейства на задаващата се криза, каза лидерът на ДСБ Иван Костов за Бюджета 2009 в парламента. По думите на Костов макар да са предвидени епизодични антикризисни мерки бюджетът няма антикризисни приоритети. Според него, за да бъде антикизисен един бюджет той трябва да се основава на дефицит, а не на излишък. Костов посочи, че трябва намаляване на данъчното бреме, а сега се предлага обратното – делът на приходите в БВП се увеличава от 44,1 % на 44,3%. Предвижда се скок на приходите с близо 20 %. Костов заяви, че бюджетът трябва да се основава на съкращаване на разходите, а не да остават 40 % от БВП и да скачат с 19 %. В условията на криза бюджетът трябва да приключва с дефицит, а не с 3% излишък.
Според него неправомерно се увеличават бюджетите на съдебната власт - с над 50 млн. лева, парите за образование с 380 млн., а за здравеопазване с над 400 млн. лева, защото нивото на услугите в посочените сфери е плачевно.
Неприемлив е основният приоритет на Бюджет 2009 – нарастване на инвестициите с 1 млрд. лева. Тези пари според Костов ще се излеят в обръчите от фирми на тристранната коалиция.
снимки Вяра ЙовеваИван Костов посочи, че най-важните мерки срещу кризата са намаляване на данъците, мерки за намаляване на лихвите, съкращения на разходите в публичните сфери, финансиране на реформите в съдебната система, образованието, МВР, ускорени публични инвестиции след изпълнение на европейските правила и изисквания.
НДСВ е била първата политическа сила, която е заговорила за конкретни мерки за последиците от финансовата криза и посочи, че част от тях са приети от правителството. Това каза депутатът от НДВС Милен Велчев в парламента. Според него правителството е показало завидна гъвкавост в тези условия. Велчев посочи, че бюджетния излишък и рекордно високия фискален резерв осигурява важен буфер в условията на такава криза. „Избирателите са в правото си да търсят отговорност от правителството”, каза още Велчев. „ Бюджет 2009 е плод на коалиционен консенсус, каза той и допълни, че коалиционните партньори трябва взаимно да уважават коалиционните си решения.
Frognews.bg
Моля, подкрепете ни.