Стачките в Германия: Работниците искат увеличение на заплатите
Хиляди германски работници започнаха национални стачки, за да настояват за по-високи заплати във вторник, усложнявайки неволите на компаниите, притеснени за конкурентоспособността си в световен мащаб, на фона на високите разходи, слабия износ и чуждестранната конкуренция, предава "Ройтерс".
Стачките на синдикатите в близо 4-милионната електротехническа и металургична промишленост засегнаха компании като Porsche AG, BMW, Mercedes и други.
Също тази седмица автомобилният гигант "Фолксваген" съобщи, че може да обяви планове за затваряне на три завода на родна земя за първи път в своята 87-годишна история, както и масови съкращения и 10% намаление на заплатите за работниците, които запазват работата си.
Влошаващите се бизнес перспективи в най-голямата икономика в Европа натрупаха натиск върху колебливото коалиционно правителство на Олаф Шолц, което може да се окаже пред разпад преди федералните избори догодина, тъй като пукнатините в политиката се разширяват.
"Фолксваген" готви големи съкращения, планира да затвори три завода в Германия.
Напрежението между работниците и ръководството на групата ескалира. Шолц е домакин на среща с бизнес лидери във вторник, включително шефа на "Фолксваген" Оливер Блуме, но екипът му вече омаловажава очакванията за бързи резултати.
Германия има дълга история на така наречените "предупредителни стачки" по време на преговорите за заплатите, но те идват в момент на задълбочаващи се опасения на работодателите за бъдещето. Водеща бизнес група заяви, че проучване на компанията сочи, че Германия преживява още една година на икономически спад през 2024 г. и няма изгледи за растеж през следващата година.
"Ние си имаме работа не само с циклична, а с упорита структурна криза в Германия", каза Мартин Ванслебен, управляващ директор на Германската търговско-промишлена камара (DIHK), която проведе проучването.
"Силно сме загрижени колко много Германия се превръща в икономическо бреме за Европа и не може повече да изпълнява ролята си", каза той.
Отделно проучване на асоциацията на автомобилната индустрия VDA предполага, че трансформацията на германската автомобилна индустрия може да доведе до загуба на 186 000 работни места до 2035 г., от които приблизително една четвърт вече са се случили.
"Европа - особено Германия - губи все повече международна конкурентоспособност", се казва в доклада на VDA. В него се казва, че германските компании плащат до три пъти повече за електричество от своите американски или китайски съперници, като същевременно са изправени пред по-високи данъци и увеличаващи се бюрократични тежести.
Международният валутен фонд се присъедини към тези, които призовават за реформи в Германия, предлагайки правителството да се откаже от конституционно заложената горна граница на заемите, известна като дългова спирачка, за да може да стимулира инвестициите.
Въпреки че дълговата спирачка се подкрепя от финансовия министър Кристиан Линднер, той е в противоречие с министъра на икономиката Робърт Хабек, който призова за фонд от няколко милиарда евро за стимулиране на растежа.
Германия очаква слаба рецесия и през текущото тримесечие. Рецесия обаче в смисъл на значителен, широкообхватен и продължителен спад в икономическото производство не се очаква.
"Дебатът за икономическата политика е там, където му е мястото: точно на върха на дневния ред", каза Линднер в социалната платформа X. "Нямаме време за губене".
Стачките във вторник бяха организирани от могъщия синдикат IG Metall, който също организира протест по време на нощната смяна в завода на "Фолксваген" в град Оснабрюк, където работниците се притесняват, че обектът може да бъде закрит. IG Metall изисква 7% увеличение на заплатите в сравнение с 3,6% увеличение за период от 27 месеца, предлагано от асоциациите на работодателите. Компаниите казват, че исканията са нереалистични.
В завода на Porsche AG Zuffenhausen в Щутгарт 500 служители напуснаха по време на нощната смяна и след това около 4000 служители стачкуваха по време на ранната смяна, за да се присъединят към демонстрация, според изявление.
Отделно, следващият кръг от преговори между "Фолксваген" и представители на труда трябва да се проведе в сряда, когато резултатите на групата за третото тримесечие могат да разкрият степента на нейните проблеми, като анализаторите прогнозират 40% спад в тримесечната оперативна печалба.
В баварския град Инголщат работниците маршируваха под оглушителен ритъм, надуваха свирки и развяваха знамена във фабрика на "Ауди", която е част от групата "Фолксваген".
Моля, подкрепете ни.