Стряскащи данни за корупция в образованието
Корупцията в университетите в страните от Източна Европа и Централна Азия расте и застрашава качеството на висшето образование, съобщава БГНЕС, позовавайки се на студия, изготвена от учени от американския университет „Вандербилт" и публикувана в САЩ.
България е една от тези страни.
Студията потвърждава съмненията за висока корупция в образователните системи в Източна Европа. Данните поставят под въпрос стойността на дипломите от 6 държави от Европа и Централна Азия, 4 от тях - на Балканите. България е една от тях. В България данни за висока корупция има по цялото трасе на образователния процес във висшите учебни заведения. Между 79% и 84% от студентите са наясно с практиките за незаконно приемане чрез подкупи. Около 45% знаят, че официалната система „може да се заобиколи”, а около 36% - че изпитните резултати подлежат на „поправяне”. Около 20% от студентите в България са казали, че са използвали незаконни методи за да постъпят във висше учебно заведение. Нивото на корупцията в различните учебни дисциплини зависи от пазарното търсене. Най-често на практика фалшиви дипломи в България се намират в медицината, право, икономика, инженерни науки и няколко други. Освен за корупция в отношенията между студенти и преподаватели, студенти и университетска администрация, в студията се говори и за корупция при акредитирането на учебни заведения от съответното министерство.
снимка Вяра Йовева
Последиците от корупцията в образованието се смятат за изключително сериозни. Дипломите от държави и учебни заведения с репутация за корупция се „обезценяват”. Възможностите за качествена работа и икономическите шансове на студенти от такива държави и учебни заведения намаляват, както и техните шансове да продължат образованието си по програми в чужбина. Високата корупция в сферата на образованието може да има отрицателен ефект върху Болонския процес - програмата за приравняване на образованието в ЕС, в която участва и България. „За държавите с виско реномирани висши учебни заведения да се съгласят на приравняване на дипломите ще е равносилно на едностранно разоръжаване”, твърдят авторите на тази студия. Не на последно място те сочат и последиците за обществото - не само заради фалшивите професионални знания, но и поради възпитаването на корумпирани бъдещи граждани в учебните заведения.
Моля, подкрепете ни.