Свиленски: Борисов да провери обществената поръчка за ТОЛ системата
„Сега същият превозвач ще трябва да плаща всеки ден за разстоянието, което изминава. Къде ще отиде тази цена, кой ще я плати? Тя ще трябва да бъде сложена в цената на продукта, който се превозва, съответно и в магазина, и ще се отрази и на крайната цена, плащана от потребителите”, допълни социалистът. Според него, по-голямата тежест от тези такси трябва да бъде поета от международния трафик – от камионите, които преминават през цялата страна и към момента заплащат минимални такси.
Свиленски обясни, че Напродното събрания не е наясно каква система точно се предлага, от кого и върху каква част от територията на България ще се прилага тя. „Тези решения се взимат някъде, в някоя агенция, някое министерство и сега четем в Агенцията по обществени поръчки, че е обявена поръчка да се плаща такса върху 85% от българските пътища”, коментира депутатът от левицата. Свиленски призовава управляващите и лично премиерът Борисов да провери обществената поръчка още сега – в началото, когато тя е обявена, за да не се налага да я отменя след 2-3 месеца. Социалистът поясни, че срокът за подаване на документи за посочената обществена поръчка е до края на месец май. Свиленски алармира, че в самата документация липсва елементът поддръжка на системата след нейното изграждане. Той алармира, че това може да доведе до наемането на фирмата, предлагаща най-ниска цена за изграждане, на този етап, но в следващ момент - да се наложи да плащаме скъпо за поддръжката.
Депутатът от левицата обясни, че България е единствената държава в Европа, в която се планира 85% от пътната инфраструктура да бъде таксувана с ТОЛ такса. Също така, у нас управляващите предвиждат ТОЛ системата да обхване магистрали, скоростни пътища, първи, втори и трети клас пътища. За разлика от това – навсякъде в Европа ТОЛ система има само за между 1% и 3% от пътната мрежа и тя обхваща магистралите и скоростните пътища. Останалите пътища са на винетна система.
По повод аргумента, че тази система се прилага по препоръка на Световната банка, социалистът подчерта, че няма нито една държава в ЕС, която да е построила ТОЛ системата си по нейна препоръка.
Свиленски подчерта, че и в двата случая - когато се таксува само магистралата или когато се таксува цялата пътна мрежа, събраната сума ще бъде почти еднаква – около 800-900 млн. лв. По думите му, проблемът със системата, която се предлага в момента е, че издръжката й е много по-скъпа. Депутатът обясни и че на територия на държава като България, предлаганата в момента система няма да е ефективна, защото тя е подходяща за страни с по-голяма територия. „Има други системи, подходящи за нашата територия, но този разговор не бе проведен в Народното събрание”, заключи Георги Свиленски.
Моля, подкрепете ни.