Таня Михайлова: Учители, напуснали системата, могат да се върнат с подходящи стимули
Това обясни Таня Михайлова, зам.-министърът на образованието пред БНТ.
При националното външно оценяване за VII клас има няколко особености, сред които това, че изпитите ще са от две части, но с общ брой точки, различен начален час на изпита, както и различен изпитен материал. Това оценяване е в същия формат като миналите години, така че няма съществени промени в организацията и изискванията, заяви още зам.-министърът на образованието.
При националното външно оценяване за учениците в VII клас, което ще се проведе юни месец, важното е, че максималният брой точки е 100. Това важи и за изпита по математика, и за изпита по български език и литература. Изпитът по български език и литература ще се проведе на 17 юни, по математика - на 19 юни, а на 21 юни е изпитът по желание по чужд език. Той ще започне в 09:00 ч. и ще се провеждат в училищата.
Тази година в изпита по български език и литература ще са само произведенията, които са се изучавали в VII клас. Ще има 25 задачи и една задача за съставяне на текст. Тази промяна е съобразена с исканията и на родители, и на учители, изтъкна зам.-образователният министър.
Ако някой ученик не се яви на националното външно оценяване за VII клас, пак ще може да кандидатства за училището, което желае, но няма да има резултати от съответното оценяване. Взима оценката от балообразуващ предмет от VII клас, определен от училището, в което се кандидатства, с оценката от външното оценяване, като всичко се преобразува в точки, обясни зам.-министърът.
Тази година има повишаване на заявените паралелки за професионално образование. Има и повишен брой паралелки с дуално образование. Тъй като кандидатстването става след обявяването на резултатите, важно е да се прецени къде и как да се подредят желанията, за да не се окаже, че децата не участват в класиранията, ако не са направили правилен избор, допълни Михайлова.
Тя коментира и провелия се изпит за учениците от IV клас. По думите й изпитът е проверявал уменията на учениците да разбират текст и да могат да аргументират мнението си - така тя обясни т.нар. въпрос за „лъва и лисицата“ по приказката на Ангел Каралийчев. В конкретния въпрос няма посочен верен договор, а важен е аргументът да избор, допълни тя.
Моля, подкрепете ни.