Започна мегапроцесът срещу ”Фолксваген” заради „Дизелгейт“
Около 450 000 души са се присъединили към първото по рода групово съдебно производство, въведено от законодателите, след избухване на скандала „Дизелгейт“ през 2015 г.
Групата VZBV, представляваща ищците-потребители, твърди, че германският автомобилен производител умишлено е навредил на купувачите, като е инсталирал софтуер за управление на двигателя, който позволява на превозните средства да замърсяват много повече при реална експлоатация, отколкото в лабораторни условия. Миналата седмица главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс бе обвинен в пазарни манипулации поради позицията си в концерна.
В масовия съдебен процес най-важният въпрос за съдиите е дали Volkswagen е причинил вреда, като е действал „нечестно“. Клаус Мюлер от VZBV е убеден, че автомобилната фирма го е сторила, докато от VW казват, че "клиентите не са понесли щети".
Ако концернът бъде осъден, няма да има незабавно изплащане на обезщетение. По-скоро всеки собственик ще трябва да търси индивидуално правата си. VW смята, че окончателното решение би могло да се вземе най-рано през 2023 г., ако делото бъде обжалвано пред Федералния съд. Дотогава пазарната стойност на автомобилите може да спадне до незначителен размер, което прави изкупването по-евтино за фирмата. За да избегнат подобни забавяния, от VZBV казват, че са "отворени" за извънсъдебно споразумение, но "в този случай VW ще трябва да плати значителна сума в крайна сметка", каза Мюлер.
Наред с груповото производство в Германия са заведени 61 000 индивидуални дела, някои от които са завършили с извънсъдебни споразумения.
От 2015 г., когато Volkswagen призна, че е манипулирал 11 милиона превозни средства по света, за да заблуди тестовете за емисии, скандалът е струвал на гиганта повече от 30 милиарда евро (33 млрд. долара) глоби, обезщетения и съдебни разходи. По-голямата част от тази сума, 22 милиарда долара, е отишла в САЩ, докато в Германия VW досега са платени само 2,3 милиарда долара, разпределени в три глоби.
Моля, подкрепете ни.