Реклама / Ads
4| 2369 |26.03.2025 НОВИНИ

Защо примирието в Черно море е по-благоприятно за Русия, отколкото за Украйна?

.
Източник: Министерство на инфраструктурата на Украйна
Докато Белият дом празнува прекратяването на огъня в Черно море след 12-часова среща в Рияд, в Украйна ентусиазмът е приглушен.
 

В споразумението липсват важни гаранции, от които Украйна спешно се нуждае, включително защита на пристанищата й от руски атаки, както и отваряне на блокираното пристанище Николаев. Сделката, договорена от САЩ и Русия, е по-скоро в полза на Москва, твърдят експерти пред Kyiv Independent.







Вашингтон, Киев и Москва се договориха за прекратяване на огъня на 25 март, за да „премахнат използването на сила“ и да предотвратят използването на търговски кораби за военни цели. В замяна на това САЩ ще помогнат за възстановяването на руския износ на торове и селскостопански продукти на световния пазар, ще намалят разходите за морска застраховка и ще подобрят достъпа до пристанищата и платежните системи за такива транзакции.

 

„Това определено не е онова, от което Украйна се нуждае“, казва Сергей Вовк, директор на Центъра за транспортни стратегии, консултантска компания в Киев.

 

„Това, от което спешно се нуждаем в момента, е защита на нашата пристанищна инфраструктура от ракети и дронове, но в изявлението на Белия дом няма нито дума за това.“

 

От началото на пълномащабната инвазия Русия е повредила или унищожила 385 пристанищни инфраструктурни съоръжения, което дестабилизира пристанищните операции в Украйна. Пристанищата в Одеска област, последният действащ морски пристанищен регион на Украйна, претърпяват атаки средно на всеки три дни от януари до февруари 2025 г.

 

От 2022 г. Русия блокира и ключовото пристанище Николаев, едно от най-големите морски пристанища в страната, което увеличава логистичните разходи на селскостопанските производители. Фермерите в цялата страна могат да изнасят стоки само от три украински морски пристанища: Пивденний, Черноморск и Одеса.

 

Има противоречиви изявления за това кога ще започне прекратяването на огъня. Президентът Володимир Зеленски заяви, че то влиза в сила от днес, докато Кремъл твърди, че то ще започне, когато бъдат отменени санкциите срещу руските производители и износители на храни.

 

След като през юли 2023 г. Русия се оттегли от инициативата „Черноморско зърно“ с посредничеството на ООН и Турция, украинските военни си проправиха собствен търговски маршрут през морето. Той е спасителен пояс за украинската икономика, тъй като позволява на товарните кораби да плават безопасно, като се придвижват покрай бреговете на България и Румъния, направлявани от украинските военноморски сили.

 

Атаките на морските дронове, които потопиха руски кораби, изтласкаха руския флот на изток и далеч от кримските пристанища, добавяйки допълнителна предпазна възглавница.

 

Министърът на отбраната на Украйна Рустем Умеров заяви, че Русия ще наруши новото споразумение, ако отново премести военните си кораби на запад. Това ще се разглежда като заплаха за националната сигурност на Украйна, добави той.







„Ако руските военноморски сили се върнат в Севастопол, в Крим, ще имаме много рискове по отношение например на нашата съвместна антиминна инициатива, при която се опитваме да разминираме морските си пътища в партньорство с България, Турция и Румъния“, каза Вовк.

 

САЩ и Русия преминаха през преговорите без европейските си съюзници на масата, въпреки опасенията на черноморските държави Румъния и България, че руският флот може отново да доминира в Черно море.

 

Тези страни също трябва да бъдат включени в преговорите заради тяхната безопасност, каза Вовк. Руските атаки срещу плавателни съдове са попадали в близост до членката на НАТО Румъния, като през юли 2023 г. дори повредиха румънски кораб.

 

„Притеснявам се, че тази сделка може да се измести от локално решение, целящо спасяването на украинския износ, в по-широка геополитическа игра, която не включва съюзниците на Украйна на масата за преговори“, каза Андрий Пидайний, партньор и съ-ръководител на практиката по транспорт и инфраструктура в украинската правна кантора Arzinger.

 

Добрите новини

 

Откакто започна изграждането на собствен морски коридор, Украйна успя да изнася нехранителни продукти, най-вече желязна руда, която поддържа на повърхността затруднената ѝ металургична индустрия. В рамките на първоначалната инициатива за зърното бяха разрешени само селскостопански продукти.

 

Засега положителното е, че Украйна няма да трябва да се връща към предишните условия на Черноморската зърнена инициатива и ще може да продължи да изнася метални и минни продукти.

 

Без достъп до износ по море украинският металургичен сектор загуби от конкурентите си на световния пазар, което от своя страна удари икономиката на Украйна и предизвика недостиг в страните, зависещи от вноса, заявиха от Националната асоциация на добивната промишленост на Украйна пред Kyiv Independent.

 

По данни на Центъра за транспортна индустрия собственият коридор на Украйна е увеличил износа с близо 60% в сравнение със сделката за зърно, достигайки 92 млн. метрични тона през миналата година. Това включва 33,7 млн. тона желязна руда, което е с 89,9% повече от 2023 г., по данни на GMK Center, консултантска компания в областта на металургията.

 

Сегашният коридор е много по-плавен и бърз, отколкото при старата сделка за зърно, каза Богдан Костецки, оперативен партньор в консултантската служба Barva Invest. Цените на морските превози и застраховки за насипни товари са близки до тези на съседното румънско пристанище Констанца, отбеляза той.







Макар да вижда „малко видими ползи за Украйна“, Костецки каза, че е добре, че в новото споразумение не се споменава връщането на руските инспекции на кораби в Босфора. Макар че на хартия руските инспектори търсеха оръжия, те умишлено протакаха процеса, причинявайки големи забавяния в Босфорския проток, твърдеше по-рано украинското министерство на инфраструктурата.

 

До октомври 2022 г. повече от 100 кораба са заседнали в Босфора, чакайки в един и същи момент, тъй като на ден са били инспектирани само по пет-седем плавателни съда вместо минимално изискваните 16-18. Задръстванията струват на украинските фермери 10-15 долара на метричен тон за демюрейдж на корабите, каза Костецки.

 

„Когато Русия контролираше украинския износ през 2023 г., тя го саботираше. Ние не сме заинтересовани (да се върнем към това)“, каза Серхий Фурса, заместник-управляващ директор в инвестиционната компания Dragon Capital.

 

Доминик Кълвъруел, Kyiv Independent. Преводът е на редкацията на ФрогНюз. 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2294 |26.03.2025 Бетон на плажа: Санкционират концесионера на "Бутамята" с най-голямата възможна глоба . 1| 2438 |26.03.2025 Изкуствени нерви съживяват неподвижното тяло . 3| 2282 |26.03.2025 С 1 млн. лв. са се увеличили приходите от ТОЛ такси от началото на годината . 10| 6907 |26.03.2025 Глобяват три банки по обвинение на Еврокомисията за картел

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads