8|
17330
|08.08.2011
АКТУАЛНО
С 1 бон рушвет взимаш кетап за яхта, после караш кока за милиони
В морето мутри и бизнесмени - безразсъдни също толкова, колкото и на пътя
Мутрите слизат от джиповете, качват се на яхти и стават също толкова опасни, колкото и на пътя. Това твърдят десетки експерти по корабоплаване. За да управляват плавателните съдове, собствениците им би трябвало да притежават документ, че са преминали през т. нар. „капитански курс”. „Много от тях обаче намират вратички в закона и успяват да си издействат разрешителни, без на практика да са преминали през обучение”, разкрива пред „Торнадо” шефът на Независимата морска асоциация кап. Никифор Герчев.
„Цари голям хаос и действително трябва да има промяна в законите и контрола”, потвърждава и кап.д.п. Тома Томов – началник на Българския морски квалификационен център: „Има прекалено много фирми, които са се регистрирали за обучение и вършат работата си през пръсти. Има фрапиращи случаи. Хора, които си нямат представа от море взимат пари за сертификати. Дават ниски цени и така привличат клиенти. В последните години започват буквално да се продават сертификати за управление на плавателни съдове. Разказвали са ми, че се правят врътки, подсказва се”, признава още кап. Тома Томов.
Квалификационният център, който той управлява, е една от институциите, имащи право да извършват капитански курсове. Според него повечето от далаверите стават в частните центрове. Той също потвърждава, че собствениците на скъпи яхти, които си ги купуват като „лятно украшение”, са също толкова опасни в морето, колкото и на пътя. „Стават инциденти, засичат се едни други, не спазват никакви правила, не знаят елементарни похвати и така застрашават човешки животи. Не мога да го докажа, но съм чувал, че се купуват и „морски книжки”, твърди кап. Тома Томов. Колко струва такава книжка? „Торнадо” се опита да проучи пазара. Оказва се, че документите за управление на плавателен съд се продават също толкова лесно, колкото и шофьорските книжки. Дори има и обяви на хора, които предлагат „стоката” си свободно и без никакво притеснение.
Един от тях е мъж, който се представя за Илиян.
Обявата му е поместена в интернет с услужливото предложение: „Уреждам изпити за управление на яхти. Минавам с посредници”. В обявата не е поместена цена, но по време на телефонния разговор мъжът обяснява: „Ако искате всичко да ви е легално, ще ви струва 800 – 1000 лева, в зависимост от тонажа на яхтата, която ще искате да управлявате. Документът е истински, с подпис и печат. Имаме и празни бланки, които се попълват на място. Те струват 500 лева, но с тях рискувате при проверка да ви разкрият!”, разкрива продавачът. Бизнесът със сертификати за яхти всъщност е нов и тепърва разцъфтява. През последните две години са се нароили десетки фирми, които извършват курсове за правоуправление. Само в София те са над 30. Експерти разкриват, че в стремежа си да привличат клиенти подобни частни школи намаляват цените си за сметка на качеството. Други пък били склонни да си затварят очите по време на изпитите с цената на това курсистите им да останат доволни и да ги препоръчат.
Подводни рифове
Кап. Николай Джамбазов е един от най-старите морски експерти, които извършват курсове за управление на яхти. В миналото той се прочува като първия българин, извършил самотна обиколка на света през нос "Хорн", и то само с едно спиране. Независимо че има опит, не е особено популярен сред останалите експерти. Може би, защото не се притеснява да критикува бизнеса с купените „книжки” за яхти.
„Противопоставям се срещу всякакви продажби на документи, защото много хора успяха да си вземат книжки, без да разбират нищо. Защото, както стават катастрофи по шосетата с откупени книжки, така стават и по моретата. Примерите са ежедневни. Има хора, които карат пътници и си нямат представа от правилник – не знаят дори кой има предимство. Има и такива, които се качват с капитански шапки, дето са си ги купили, по същия начин си взели и книжките сигурно, нямат елементарни познания нито от навигация, нито от правилници. А карат големи, моторни яхти и стават жива заплаха”, коментира кап. Николай Джамбазов. Случаите, които той разказва, са наистина много.
Сред тях е и инцидентът с варненска яхта, собственост на богат бизнесмен. Решил да разходи компанията си в морето, но не овладява управлението, забива се буквално в брега и се качва върху камъните. Катастрофата по чудо се разминава без човешки жертви. Почти „истеричното” накупуване на скъпи и луксозни яхти води и до друг парадокс. Повечето от тях са с по-голям тонаж, а родните закони не са предвидили такова изключение за любителите капитани. „Знам няколко добре известни бизнесмени, които положиха усилия и благодарение на тях вече има курсове за капитани любители със сертификат за управление на яхти до 300 тона. А това е абсурдно. Такива богати мутри със скъпи и големи яхти се уредиха да има такива курсове, като само едно обучение струва 8 хиляди лева”, разкрифа още кап. Николай Джамбазов. Той също признава, че бизнесът с продажба на документи за управление на яхти процъфтява: „Много книжки бяха купени от хора, които не са влизали в морето. Не искам да коментирам нататък, защото ще трябва да издънвам колеги, не искам да навлизам в дълбоки води”, твърди Николай Джамбазов.
Мария Николаева
„Водно муле” с 8 бона заплата за прекарване на дрога
Кап. Николай Джамбазов е един от хората в България, които са наемани от собственици на големи яхти, за да ги прекара по море. Пред „Торнадо” той разкрива част от черния бизнес, с който се е сблъскал покрай професията си: „Напоследък ми се случва все по-рядко да прекарвам яхти. Защото се оказва, че много хора, които нямат опит, успяват да излъжат богаташите и да отидат с тях. Не са и малко случаите, когато се купуват яхти за превозване на наркотици. Мен са ме карали да закарам такава яхта от едно място на друго, аз съм отказвал. Нямам доверие на такива хора и престанаха да ме канят. Знам случаи, когато са предлагани по 7-8 хиляди долара на месец, само и само да прекарат стоката. Познавам и други „колеги”, които се опариха. Първоначално яхтата се регистрира на тяхно име, след това им се казва, че ако успеят да преминат успешно няколко курса по море с дрогата, плавателните съдове ще си останат техни. Имам и колега, който така се излъга, уж да му подарят яхтата, но влезе в затвора. Хванаха го с дрога, яхтата на негово име – как ще докаже, че е само муле. След това почина, беше от Бургас. Много други такива случаи знам, има и хора, които след подобни курсове с наркотици станаха милионери и си живеят живота.”
„Цари голям хаос и действително трябва да има промяна в законите и контрола”, потвърждава и кап.д.п. Тома Томов – началник на Българския морски квалификационен център: „Има прекалено много фирми, които са се регистрирали за обучение и вършат работата си през пръсти. Има фрапиращи случаи. Хора, които си нямат представа от море взимат пари за сертификати. Дават ниски цени и така привличат клиенти. В последните години започват буквално да се продават сертификати за управление на плавателни съдове. Разказвали са ми, че се правят врътки, подсказва се”, признава още кап. Тома Томов.
Квалификационният център, който той управлява, е една от институциите, имащи право да извършват капитански курсове. Според него повечето от далаверите стават в частните центрове. Той също потвърждава, че собствениците на скъпи яхти, които си ги купуват като „лятно украшение”, са също толкова опасни в морето, колкото и на пътя. „Стават инциденти, засичат се едни други, не спазват никакви правила, не знаят елементарни похвати и така застрашават човешки животи. Не мога да го докажа, но съм чувал, че се купуват и „морски книжки”, твърди кап. Тома Томов. Колко струва такава книжка? „Торнадо” се опита да проучи пазара. Оказва се, че документите за управление на плавателен съд се продават също толкова лесно, колкото и шофьорските книжки. Дори има и обяви на хора, които предлагат „стоката” си свободно и без никакво притеснение.
Един от тях е мъж, който се представя за Илиян.
Обявата му е поместена в интернет с услужливото предложение: „Уреждам изпити за управление на яхти. Минавам с посредници”. В обявата не е поместена цена, но по време на телефонния разговор мъжът обяснява: „Ако искате всичко да ви е легално, ще ви струва 800 – 1000 лева, в зависимост от тонажа на яхтата, която ще искате да управлявате. Документът е истински, с подпис и печат. Имаме и празни бланки, които се попълват на място. Те струват 500 лева, но с тях рискувате при проверка да ви разкрият!”, разкрива продавачът. Бизнесът със сертификати за яхти всъщност е нов и тепърва разцъфтява. През последните две години са се нароили десетки фирми, които извършват курсове за правоуправление. Само в София те са над 30. Експерти разкриват, че в стремежа си да привличат клиенти подобни частни школи намаляват цените си за сметка на качеството. Други пък били склонни да си затварят очите по време на изпитите с цената на това курсистите им да останат доволни и да ги препоръчат.
Подводни рифове
Кап. Николай Джамбазов е един от най-старите морски експерти, които извършват курсове за управление на яхти. В миналото той се прочува като първия българин, извършил самотна обиколка на света през нос "Хорн", и то само с едно спиране. Независимо че има опит, не е особено популярен сред останалите експерти. Може би, защото не се притеснява да критикува бизнеса с купените „книжки” за яхти.
„Противопоставям се срещу всякакви продажби на документи, защото много хора успяха да си вземат книжки, без да разбират нищо. Защото, както стават катастрофи по шосетата с откупени книжки, така стават и по моретата. Примерите са ежедневни. Има хора, които карат пътници и си нямат представа от правилник – не знаят дори кой има предимство. Има и такива, които се качват с капитански шапки, дето са си ги купили, по същия начин си взели и книжките сигурно, нямат елементарни познания нито от навигация, нито от правилници. А карат големи, моторни яхти и стават жива заплаха”, коментира кап. Николай Джамбазов. Случаите, които той разказва, са наистина много.
Сред тях е и инцидентът с варненска яхта, собственост на богат бизнесмен. Решил да разходи компанията си в морето, но не овладява управлението, забива се буквално в брега и се качва върху камъните. Катастрофата по чудо се разминава без човешки жертви. Почти „истеричното” накупуване на скъпи и луксозни яхти води и до друг парадокс. Повечето от тях са с по-голям тонаж, а родните закони не са предвидили такова изключение за любителите капитани. „Знам няколко добре известни бизнесмени, които положиха усилия и благодарение на тях вече има курсове за капитани любители със сертификат за управление на яхти до 300 тона. А това е абсурдно. Такива богати мутри със скъпи и големи яхти се уредиха да има такива курсове, като само едно обучение струва 8 хиляди лева”, разкрифа още кап. Николай Джамбазов. Той също признава, че бизнесът с продажба на документи за управление на яхти процъфтява: „Много книжки бяха купени от хора, които не са влизали в морето. Не искам да коментирам нататък, защото ще трябва да издънвам колеги, не искам да навлизам в дълбоки води”, твърди Николай Джамбазов.
Мария Николаева
„Водно муле” с 8 бона заплата за прекарване на дрога
Кап. Николай Джамбазов е един от хората в България, които са наемани от собственици на големи яхти, за да ги прекара по море. Пред „Торнадо” той разкрива част от черния бизнес, с който се е сблъскал покрай професията си: „Напоследък ми се случва все по-рядко да прекарвам яхти. Защото се оказва, че много хора, които нямат опит, успяват да излъжат богаташите и да отидат с тях. Не са и малко случаите, когато се купуват яхти за превозване на наркотици. Мен са ме карали да закарам такава яхта от едно място на друго, аз съм отказвал. Нямам доверие на такива хора и престанаха да ме канят. Знам случаи, когато са предлагани по 7-8 хиляди долара на месец, само и само да прекарат стоката. Познавам и други „колеги”, които се опариха. Първоначално яхтата се регистрира на тяхно име, след това им се казва, че ако успеят да преминат успешно няколко курса по море с дрогата, плавателните съдове ще си останат техни. Имам и колега, който така се излъга, уж да му подарят яхтата, но влезе в затвора. Хванаха го с дрога, яхтата на негово име – как ще докаже, че е само муле. След това почина, беше от Бургас. Много други такива случаи знам, има и хора, които след подобни курсове с наркотици станаха милионери и си живеят живота.”
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads