Още разкрития за тоалетните в училищата – огромен проблем за децата
Основните причини са условията в санитарните помещения.
"Там, където те не са добре поддържани, там където няма топла вода, няма сапун, тоалетна хартия и не само... Има места, на които вратите на училищната тоалетна имат огромна пролука отдолу, всъщност те не крият нищо", коментира Мария Брестничка от Национална мрежа за децата.
"Да ви кажа честно, всяко дете, което е тук, е в училищна възраст и съобщава за това, че няма редовна микция, че пропуска", заяви Доц. Галя Златанова, ръководител на Клиниката по детска нефрология и диализа в СБАЛДБ "Проф. д-р Иван Митев".
"Оказва се, че един от най-големите стресове за децата в първи клас е не друго, а че те отиват и виждат една тоалетна, която е дупка в пода. Те никога в живота си не са виждали такава", допълва Брестничка.
Медиците отдавна предупреждават, че вредната практика води до здравословни проблеми при децата и особено до уроинфекции.
"Задържането на урина е абсолютно предразполагащ фактор към уроинфекции. Това е един от защитните механизми на пикочния мехур, изобщо на отделителната система да изхвърли бактериите", заяви доц. Галя Златанова.
Така задържането най-често води до уроинфекции, които ако станат хронични, се превръщат в проблеми с бъбречната функция и нуждата от хемодиализа.
Според доц. Златанова децата се въздържат от посещение на тоалетните, защото им е неудобно, защото е пълно с деца или защото бързат между часовете.
В последните години обаче се наблюдава и друга доминираща причина, за която децата трудно говорят - насилието.
"Насилието в училищата много често се случва в тоалетните. Това не идва да рече, че трябва да сложим камера в тоалетните. Това идва да рече обаче, че не бива да разглеждаме тоалетните в училище като някакво абсолютно извънземно пространство, което изведнъж някой трябва да махне", коментира Мария Брестничка, цитирана от БНТ.
Според експертите и насилието, и конфликтите могат да бъдат сведени до минимум чрез повече обучения по въпросите на човешките отношения, социалните умения и емоционалното образование на децата.
Моля, подкрепете ни.