Отнемане на лиценза за летище ”София” не е ли мечтата на концесионера?
Преди седмици ЕК излезе с констатации след извършена проверка на летище „София“, които са далеч от понятието похвала.
Служебният вице-премиер и министър на транспорта Христо Алексиев призна след тази среща на ЕК с реалността тук, че концесията на Летище „София” може да бъде прекратена. Това е много сериозен сигнал. Той дава основание да мислим, че проверката на Европейската комисия на аеропорта, наистина е открила неприятни факти, особено в сферата на сигурността. По думите на Христо Алексиев ангажиментът да подсигури високо ниво на сигурност на летището е в ръцете на концесионера.
Ако концесионерът на летище София не започне да работи както е обещал в техническата оферта, няма да има никакъв компромис, заявява още министър Алексиев.
Звучи като много сериозно предупреждение, но дали наистина е така? Дали целта на „занятието“ не е именно да бъде прекратена концесията?
Алексиев казва още: „Сигурността е ангажимент на концесионера. Преди две седмици имах среща с представителите на концесионера на летище София и президента на летище Мюнхен, които са в консорциума по този въпрос. Те се ангажираха много сериозно за решаване на въпросите със сигурността и с качеството на обслужване“.
Той разказва още, че държавата е взела мерки за натиск да се провежда обучения на персонала, както и осигуряване на допълнителна техника. Наистина ли това е работа на държавата, а не на концесионера? Нима спечелилият консорциум не е наясно какво е обещал и подписал в договора?
Извинете, но това е нелепо.
Няколко съмнения в тази посока.
Бизнесменът Кирил Домусчиев участва с 20% в концесията на "Летище София". Това заяви служебният транспортен министър Христо Алексиев в интервю за Mediapool. "Потвърдено е от няколко достоверни източника, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията, но искам да разбера къде е операторът на летище Мюнхен. Засега го няма, фигурира само на хартия“.
Странно, през 1921 г. концесионерът категорично отричаше каквито и да било български фирми да имат участие в концесията.
Кирил Домусчиев се закани да съди Христо Алексиев. Да видим.
„Как се нарича, когато от едната страна имате скрит собственик, заинтересовано лице, а от другата страна имате поредица решения на най-високо политическо ниво, на Бойко Борисов и неговия Министерски съвет тогава, които не могат да бъдат обяснени от гледна точка на национален интерес? Нарича се "смърдеж на корупция".
Това заяви съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов по време на живо включване от официалнатa Фейсбук страница на "Да, България", заедно с Ивайло Мирчев пред летище София. През пролетта двамата заявиха, че зад концесията на летището стоят братя Домусчиеви, оказали се там благодарение на бившия премиер Бойко Борисов.
"Не просто става дума за някакъв обект, а за обект на стратегическа национална сигурност, обект, от който зависи цялото икономическо развитие на България. Това мирише на национално предaтелство", казва Христо Иванов.
Двамата с Мирчев разказаха как по време на миналите Народни събрания са се опитали да "изкопчат нещо" от транспортния министър, но той не им е отговорил. По думите им концесионерът на летище София е положил много усилия да ги сплаши - с писма, с адвокати и заплахи.
"Когато с Христо преди 10 месеца заявихме, че зад концесията стои Домусчиев и става въпрос за ощетяване на страната за 1 млрд лв., част от политическия елит ни се смееха, а част от хората на ГЕРБ ни говореха как това са небивалици, но какво стана? Вчера министърът на транспорта от служебния кабинет каза, че има информация от достоверни източници, че 20% от концесията на летище "София" се държат от братя Домусчиеви."
Казват го политици, не ние.
Много интересно мнение изразява транспортният министър от последното правителство на Борисов – Росен Желязков. Пред бТВ той заявява: „Ако евентуален следващ кабинет реши да развали концесионния договор за летище София, на първо време ще трябва да върне 660-те млн. лв., които концесионерът плаща сега. Ще си вземе летището и ще плаща загубите му, които в момента заради намалелия трафик са около 5,5 млн. лв. на година. В резултат на това най-голямото ни летище няма да бъде конкурентно като тези в съседните държави“.
Желязков яростно отхвърля всички съмнения и внушения, че концесионният договор не е добър. „Слушаме едни щуротии, окито разпространяват нашите опоненти“.
Отнемането на концесията може да се окаже голям подарък за концесионерите, сред които – според служебният министър Алексиев - братя Домусчиеви държат 20%. Според експерти очакваните приходи от концесионера не се случват. Това води до загуби и трудности при изпълнение на инвестиционните задължения. Това е финансово изпитание, което не е по силите на всеки.
Отнемането на лиценза е спасителен пояс. Ще има някакви дискусии, коментари, анализи, дори оспорвания в съда и толкова. Държавата ще върне изплатената досега част от 660-те милиона. Концесионерите ще си отворят шампанско, а българската държава отново ще се окаже в неприятна ситуация, най-меко казано.
Между 10 и 14 октомври екип на Европейската комисия (ЕК) извършва проверка на прилаганите от летище София мерки за сигурност. За нея е била уведомена ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), от която са привлечени съпровождащи инспектори.
Подобни проверки на мерките за сигурност от страна на ЕК са правят постоянно и на най-различни аерогари в ЕС. Така че няма нужда от драматизиране. Но крайно неприятни са констатациите. Проведените тайни и явни тестове показали, че способността на служителите от Дирекция „Сигурност“, проверяващи ръчния багаж с рентгеновото оборудване, е неефективна. Това означава, че през тези служители могат да се прокарат опасни предмети. Последствията биха могли да са фатални.
Концесионерът „Соф Кънет“ е поел ангажимент веднага да отстрани запуши пробойните. Срокът това да стане е до 11 ноември.
След Нова година ЕК ще излезе с доклад за оценка на извършените подобрения. Дано да стане така. Защото ако се повторят някои от слабостите Еврокомисията може да поиска прилагането на чл. 15 от Регламент 72/2010 за определяне на процедурите за провеждане на проверки от Комисията в областта на сигурността на въздухоплаването. Това означава всички държави в ЕС да бъдат предупредени, че на летище София " има проблеми с нивата на сигурност.
Това е моментът, при който може да се вземе решение за отнемане на лиценза на концесионера.
Някои факти дават основание за сериозни съмнения, че нещата могат да се променят толкова бързо в добра посока. Изданието „Банкеръ“ съобщава, че през 18-те месеца, откакто концесионера е встъпил в задълженията си, служителите на летището са намалени драстично - от 2400 на 1533 души (към 30 септември 2022 година). Това се отнася и за личния състав на Дирекция "Сигурност", намалял с повече от 200 души. Не е помогнало и договореното преди три месеца увеличаване на заплатите с 10%, защото то не компенсира дори инфлацията.
Ако нещата с концесията на летище „София“ тръгнат да се развиват в посока, подобна на тази с концесията на пристанище „Бургас“, където главно действащо лице е Кирил Домусчиев, трябва да сме готови за всякакви изненади. И потвърждаване на някои съмнения.
Надяваме се взетите мерки от концесионера да превърнат летище "София" в 5-звездно, каквито бяха щедрите обещания. А дано, ама надали...
Екип на Фрог нюз
Моля, подкрепете ни.