Пътна рулетка: България с над 1300 рискови участъка, АПИ вижда само 36

Те посочват, че преди дни АПИ е публикувала карта на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия, както и План за действие за обезопасяване на отсечките.
Експертите на ИПБ обаче са извършили преглед на картата и плана и са констатирали, че установените участъци са само по републиканската пътна мрежа, основното обезопасяване се състои от подмяна на знаци, маркировка и ремонтни дейности по пътната настилка, крайният срок за изпълнение на строително-монтажните работи варира от 30 юни до 30 юли и почти всичките отсечки са с дължина 100 метра.
Институтът открива множество недостатъци във въпросния план за действие.
Посочва се, че не е извършена цялостна оценка на риска на републиканската и общинската пътна мрежа. От ИПБ отбелязват, че в градовете стават повече ПТП с пострадали и по-малко с убити. Съотношението на убити и ранени при ПТП в населено и извън населено място показва, че 45% от черните точки се намират на общински пътища.
Съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011 рискът се квалифицира като нисък, среден и висок. Понятието "повишен риск" не съществува при оценяване на риска, защото трябва да се уточни спрямо какво е повишението. Пршпомня се, че през 2023 г. ИПБ е представил оценка на риска на цялата пътна мрежа в страната. Установени са 1380 точки със среден и висок риск, като близо половината от тях се намират в градовете.
Само за информация, Гърция през 2021 г. установи 7000 точки с висок риск и поиска 450 млн. евро финансиране от Европейската инвестиционна банка за целенасочено понижаване на риска от ПТП, отбелязват от Института.
Допълва се, че съгласното установената методология би следвало оценка на риска да се извърши на географски принцип, след това да се идентифицират пътищата с висок риск от настъпване на ПТП в съответните области и накрая да се установят т.нар. "черни точки". След това се извършва обследване на всички черни точки и им се поставя номер. Точката с най-нисък номер е с най-висок риск от настъпване на тежко ПТП. Съгласно ресурсите се прави план за действие и започва да се въздейства върху точките с най-висок риск.
От Института изтъкват, че всичко това е трябвало да бъде направено от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" преди няколко години. Въздействието върху черните точки се осъществява от МВР, ИААА, АПИ и ДАБДП съгласно одитните доклади от извършените инспекции на черните точки.
Според ИПБ ае видно, че тези действия не са извършени и планът за действие на АПИ няма да постигне ефективно управление на риска от ПТП, тъй като е насочен единствено към подобряване на инфраструктурата, но в голяма част от черните точки е необходимо да се приложат и други мерки.
Институтът посочва, че АПИ не е в състояние сама да се противопостави на некомпетентността и безхаберието, обхванало цялата транспортна система.
ИПБ настоява да бъде сменен подходът за управление на риска и да се действа съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011.
Моля, подкрепете ни.





