6|
20204
|09.07.2013
АКТУАЛНО
Синя зона – зелена София
Според последната наредба за паркиране паякът няма право да закача неправилно спрения ви автомобил на синя или зелена зона в работно време. Скобарките обаче дебнат зорко. Екип на Фрогнюз обиколи центъра на столицата, както и периферията й, за да провери как, къде и за колко може да паркира човек автомобила си. И дали столицата е станала по-приветлива поради по-лекия трафик.
Буферните паркинги в столицата са три. Общо побират около 2500 автомобила. Модерните съоръжения са разположени на метростанциите „Джеймс Баучер” – 620 места, „Бели Дунав” – 480, и на „Цариградско шосе” – 1300 места. За притежателите на поименна карта за цялата градска мрежа паркирането на тях е безплатно в рамките на работния им ден, който е съобразен с този на метрото. Ако автомобилът остане да нощува там, струва 2,50 лв. – по 0,50 ст на час, между 0,00 и 5,00 часа. За тези, които използват билети, първите 2 часа престой са им безплатни, а за останалите плащат по 0,50 ст. на час. Ако използвате само паркинга, струва по 1 лв. на час.
В буферния паркинг на „Джеймс Баучер” мъж спира колата си. Николай Денев от София ни разказва, че бърза, защото е решил да не плаща. Много често му се случва. Паркира, скача на метрото, върши си работата в центъра и обратно. Ако се справи за 2 часа, подобен маршрут му излиза само 2 лв. – колкото е билетчето за метрото в двете посоки. Забави ли се повече, плаща по 0,50 ст. на час.
„Преди ходех до центъра с колата и плащах за синя зона. А времето, когато нямаше и синя зона, едвам намирах място за паркиране”, разказва той. Денев недоумява защо паркингът на „Джеймс Баучер” стои почти празен, след като самият той, освен че пести от бензин, вече се придвижва и много по-бързо. Мъжът смята, че ако има подобни паркинги на повече места, това би разтоварило още повече трафика в центъра. Единствената му забележка е, че асансьорът не работи, а подземието е на четири нива. От Фрогнюз му благодарим за отделеното време, което след 120 минути ще му бъде таксувано половин левче на час. Мъж от охраната ни обяснява, че асансьорите не работят, защото все още няма покритие на мобилните оператори в подземието, а това е задължително условие за сигурността им.
Входа за паркинга на "Джеймс Баучер"
Около 12 часа в делничен ден в буферния паркинг на „Цариградско шосе” не се забелязва никакво движение. Стоян, човекът, който се грижи за реда там, ни разказва, че постоянният контингент от коли е около 200 – 250. Неслучайно паркингът изглежда толкова пуст, капацитетът му е за 1300 коли. Понякога става наистина оживено, обаче това е рядкост. Последният път, когато са се „прескачали” хиляди фарове тук, било за концерта на „Депеш Мод”, който се проведе на стадион „Локомотив” навръх предсрочните избори на 12 май. И настанала истинска лудница, когато феновете решили вкупом да си тръгнат с колите.
Не повече от 300 коли са постоянните клиенти на паркинга на "Цариградско шосе"
Клиентите на „Международния изложбен център” (МИЦ) също са между редовните посетители, тъй като паркингът на МИЦ струва 2 лв. на час.
Много желаещи да паркират може и да няма, обаче изобретателният българин е намерил друго приложение на паркинга на „Цариградско шосе” – то служи за перфектното обръщало. Интересът бил особено голям през месеците, в които паркингът бил безплатен. Все още има хора, които го използват за смяна на посоката, но вече трябва да платят по 1 лев. И все още се намирали такива, които вместо да шофират до разклона за кв. „Младост”, където е най-близката възможност, минавали напряко отдолу.
Стоян се е нагледал и на гонки. Добре, че желаещите „да се дърпат” се изпарили яко дим в момента, в който паркингът минал на платен режим.
Паркингът на метростанция "Цариградско шосе" подканя да бъде използван не по предназначение
При метростанция „Бели Дунав” ситуацията е идентична – пусто е. Паркингът там е организиран в две крила. Едната му част, която е в посока кв. „Обеля” – център, разбираемо е по-натоварена. По наблюдения на Георги Петров, който използва редовно паркинга, посещаемостта му става все по-голяма. Дори в първите месеци, когато бил безплатен, е имало по-малко коли. По негово предположение не е обърнато достатъчно внимание за популяризирането на тези паркинги.
Буферният паркинг на "Бели Дунав"
Вбесен съм, откакто направиха синята зона 2 лв., и едновременно адмирирам тази промяна. Според мен въздухът в центъра на София е доста по-чист след въведените нови мерки на общината. Освен че са малко, не съм съгласен паркингите в близост до метрото да са платени. На метростанция „Сливница” регламентираният паркинг побира не повече от 15 коли, което е подигравка. Налага ми се да паркирам на поляната, на тротоара или на пътното платно, разказа Петър Златков, който живее в Банкя. Всеки ден той оставя колата си на метростанция „Сливница” и пътува до работа с метро.
Стоян Братоев: Внесли сме предложение за по-свободно паркиране на пътниците на метрото
От Фрогнюз потърсихме за коментар и инж. Стоян Братоев, изпълнителния директор на Софийския метрополитен. За съжаление, средният процент на заетост на буферните паркинги е нисък – от 15 до 30%, потвърди той. Само в случаи на мероприятия в МИЦ или концерти като например на „Бон Джоуви” и „Депеш Мод” процентът надхвърля 50.
След въвеждането за свободно паркиране на пътници с поименни карти за цялата градска мрежа процентът на паркиращите е нараснал с около 4-5%. Подобни паркинги в Германия например са безплатни за всички пътници с превозни документи за метро или скоростния трамвай. Така че, изхождайки от опита в други страни, и в Столичния общински съвет е внесено предложение за либерализиране на паркирането на пътниците, ползващи метрото, коментира Братоев.
На въпрос дали новите правила за паркиране в синя и зелена зона, които бяха въведени на 1 септември миналата година, са се отразили на потока, използващ метрото, Братоев обясни, че няма изготвена статистика, която да свързва броя на паркиращите с пътниците на метрополитена.
При пускането на всеки следващ участък обаче освен броя на пътниците в новия участък нараства и този в действащите преди това участъци предвид осигуряването на по-добри дестинации. Статистиката показва, че след пускането на втората линия броят на хората, които използват метро, от 180-190 хил. е нараснал на около 280 хил. пътници дневно.
Моторите и колелата "минават метър" - за тях е безплатно
Румяна Милова: Центърът на града е на всички граждани на България
Буферните паркинги може и да стоят полупразни, но резултатите от дейността на Центъра за градска мобилност са задоволителни по думи на Румяна Милова, директор в поделение „Паркиране и мобилност”. След въвеждането на новите правила за паркиране в синя и зелена зона Милова среща все повече одобрение за по-просторния лик на центъра на София въпреки първоначалното недоволство и протести на граждани в столицата.
Пред Фрогнюз тя обобщи, че сега има много повече свободни места за паркиране и много по-малко санкционирани. Ограничаването с почасово паркиране е изпълнило целта си – да могат повече автомобили да използват центъра, където са съсредоточени обществено важните сгради.
Дори и гражданите, които паркират по местожителство, вече са приели като техен плюс новите правила. Сега те плащат абонамент от 100 лв. за зелената зона и 150 лв. за синя зона за година. За втори автомобил обаче цената скача в троен размер – съответно 300 за зелена и 450 лв. за синя зона.
В момента винетката за паркиране по местожителство се издава срещу представяне на нотариален акт от собственика, сверяват се данните от личната му карта и се вземат данните от талона на автомобила му. При несъответствие между собственика на автомобила със собственика на имота документите се приемат, стига да бъде доказана родствена връзка по права линия. Лоши новини обаче за модерно живеещите семейни двойки – без сключен брак документите им няма да минат. Относно наемателите беше взето допълнително решение също да могат да се възползват от преференциите, като представят договор за наем със собственика на имота, обясни Милова.
Гражданите трябва да приемат тези правила като преференциални, а не като ограничителни, тъй като това е много ниска цена на фона на разходите на другите. В крайна сметка центърът на града е на всички българи, дори и чужденци трябва да имат достъп до него. Центърът не е тяхна лична собственост, за да наричат наредбата „данък паркинг”, коментира Румяна Милова.
По нейно мнение самите те сега имат повече възможности за паркиране. Съгласно новите правила могат да паркират в определена подзона, а не както преди само в две съседни улици. Изчезнаха и всичките коли на трупчета или съботно-неделни возила. Някои централни улици бяха заприличали на автоморги. Това ни спестява доста неприятни гледки, коментира Милова.
При платен абонамент по местожителство, гражданите имат право да паркират на всички улици към прилежащата подзона
В момента има струпване по периферията на зоните за платено паркиране, което е разбираемо. Ако на едната улица ти искат левче за час, то на съседната е безплатно. Тези, които живеят на границата между платеното и неплатеното, също си облекчават бюджета, като не плащат абонамента по местожителство. Обаче в Столична община били постъпили молби от хора, живеещи извън зоната, да бъде разширена, тъй като сега не могат да намират места.
За щастие, според наредбата, в сила от 1 септември 2012 г., паяците на Центъра за градска мобилност нямат право да пипат автомобила ви в работно време в границата на синята и зелената зона, но това не важи за т. нар. скобарки. Щом автомобилът ви бъде арестуван от тях, получавате есемес. За да го освободите – 30 лв. Ако се забавите, към сумата се натрупват и 2 лв. на час за синя, или 1 лв. за зелена зона. В случай че не се появите до 19 часа, идва паякът, а репатрирането му струва още 60 лв. Наказателният паркинг е 2 лв. на час. Тъй като сметката става солена, все по-малко са хората, които си позволяват да са неизрядни, коментира Милова.
И задължително четете есемесите, които получавате, като потвърждение, че сте заплатили за паркиране, призова Милова, тъй като това е най-често срещаното нарушение. Когато системата е получила невярно изписан номер на автомобил, ви уведомява, че сте заплатил за номер „????”. Това най-често се случва, ако сте изписали номера на кирилица.
От време на време се получават жалби срещу служителите на градска мобилност. Но те най-често са недоказуеми, тъй като думата на наш служител е изправена срещу тази на гражданин, коментира Милова. Служителите, срещу които има сигнали, обаче се държат под наблюдение. Прекият им ръководител има право да им прави периодични проверки, следват санкции и уволнения. За да бъдат по-далече от изкушенията, те работят на ротационен принцип, коментира Милова.
Приходите за първото четиримесечие на 2013 г. бележат увеличение с 45,22% в сравнение със същия период на 2012 г. Последната сериозна инвестиция, която е била направена, е усвояването на около 4000 нови паркоместа според новата наредба за организация на движението в столицата, която е в сила от 1 септември 2012 г. Било е подменено и знаковото стопанство. Всяка година е предвидено да се прави освежаване на т. нар. килимчета – маркировката в синьо и зелено, която обозначава зоната за паркиране.
До 2-3 месеца ще бъдат пуснати в действие и 3 пилотни автомата за паркиране. Два от тях са предвидени за пл. „Св. Александър Невски”, и един на пл. „Александър 1”. Те ще позволяват заплащане и за 15 мин, което ще струва ¼ от цената. Досега минималният възможен престой, който е предвиден, е половин час само при закупуване на талон, но не и чрез есемес.
Много сериозно разглеждаме препоръките и жалбите на гражданите и тази идея за 15-минутно паркиране е именно заради тяхно искане. Румяна Милова разкри, че служителите на градската мобилност правят толеранс към родители, които паркират в зоните на училища, за да оставят децата си. Законово въпросът не е бил формулиран, тъй като не всички училища работят с еднакво разписание на часовете и от Столична община не са успели да намерят работещата формула.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads