Студенти могат да станат мениджъри на фирми
Търсенето на работа, преглеждането на обяви, ходенето по интервюта и най-вече очакването дали ще се обадят от фирмата, в която е кандидатствал човек, са само малка част от изпитанията, през които трябва да премине той докато се снабди с що годе стабилна и читава работа. Голяма част от младите хора имат шансове да бъдат назначени на по-високи длъжностни позиции, макар и да нямат натрупан опит, твърди управителят на jobs.bg Пламен Вушев. Ако те покажат, че са достатъчно гъвкави, динамични и имат аналитични умения – качества, които могат да оборят опита, тогава е възможно работодателите да ги наемат. Така, например един студент би заел мениджърска позиция, ако се справи по-добре от друг потенциален човек”, твърди Пламен Вушев. В повечето случая обаче се вземат млади хора предимно на стажантски позиции за определени обучителни периоди.
Почти във всички сфери има голям недостиг на квалифицираната работна ръка. Работодателите изпитвали проблеми с откриването на такива кандидати. На пазара за информационни технологии гладът е постоянен за IT- специалисти, които трябва да имат натрупан опит. Подобно е положението за специалисти маркетинг и продажби, както и за квалифицирани кадри в инженерните области. Наблюдава се обратна тенденцията в банковия сектор, където търсенето е много по-голямо от предлагането. Това показва, че хората предпочитат да работят предимно в банки. Според Пламен Вушев проблемът се крие не в това, че броят на кандидатите е малък, а в това, че те не притежават нужните умения и трудов стаж за дадената позиция. „Да имаш натрупан опит е основното изискване на един работодател. Когато хората са упражнявали дадена професия известно време, те са развили някакви умения и качества. Разбира се, образованието е предпоставка, дава основата, но не е гаранция, че човек може добре да се справи с решаването на задачите”, твърди управителят. Компютърната грамотност и чуждите езици също се изискват, но важността им е променлива при различните професии. Такова е положението и на всички фирми, които нямат външни комуникация, както и на хората, на които не им се налага да работят с езици. За фармацевт например, те изобщо не са определящи. Ако обаче кандидатите търсят работа в появилите се наскоро множество центрове за обслужване на клиенти т.е кол центрове, ще им се наложи перфектно да знаят езици и колкото повече, толкова по-добре.
Според Вушев като цяло компаниите се опитват да намерят възможно най-подходящите кадри, което не означава човекът да е "универсално добър", а да притежава търсените качества и умения за длъжността. От друга страна кандидатите търсят работа, предлагаща най-добри условия и висока заплата.
Йочка Димитрова
Моля, подкрепете ни.