Реклама / Ads
6| 2454 |11.02.2025 АКТУАЛНО

Вътев: Бойкотът не решава проблема с цените. Държавата не е на мястото си, за това не са виновни веригите

.
Кирил Вътев
Над 800 000 семейни магазина в България са изчезнали за последните 20 години. Това обяви бившият министър на земеделието Кирил Вътев в студиото на „Здравей, България”. Той подчерта, че производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще фалира. И поиска да се въведат правила на доставка по агрохранителната верига.
 

Вътев посочи, че с бойкот на големите търговски вериги, проблемът с цените няма да бъде решен. „Те не работят по правилата, по които действат в държавите, от които идват. Например, в събота и неделя да не работят, да затварят в 20 ч., а така да дават възможност на малките магазини да функционират. Нашата държава не си е на мястото, а за това не са виновни веригите. В някои европейски градове супермаркетите дори не са в центровете на кварталите, а в обособени търговски зони”, коментира той.

 

По думите му при проучване от рафта назад, с участието на инспектори от НАП и БАБХ, е установена надценка за млечните продукти от над 100%.







На свой ред председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов смята, че за урегулиране на цените е необходим много повече контрол и спазване на правилата на пазара, както и равнопоставеност в конкурентната борба. „Има структурен проблем в разпределянето на търговията.

 

Веригата е неефективна, някъде има по 3-4 нива на прекупвачи, през които преминават стоките, докато стигнат до потребителите. Невъзможно е да има голямо изменение на цените, въпреки това. Нужно е да се създаде Сдружение на земеделски производители и търговски структури, които да са тяхна собственост. Това е единственото решение”, отбеляза Иванов.

 

От своя страна председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров заяви, че не е вярно, че производителите имат най-голяма печалба. „Надценката от производителя до крайната цена е между 55 и 90%. Това в цифри означава, че ако началната цена е 10 лева, след това скача на около 16-18 лв. Основната причина не е в производителя. Най-голямата печалба е в продавача на конкретната стока. Има два вида търговия - пряка доставка (в големите вериги), и с прекупвачи. От една година цените не са променяни чувствително, а за последния месец опаковките за бутилките например са повишени с 15% заради изискване на ЕК за рециклирания материал. Факторите, които влияят върху цената на продуктите, са ги оскъпили с 25-30%”, подчерта той.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 2549 |10.02.2025 Пет квартала в София остават без парно и топла вода за два дни . 8| 5187 |08.02.2025 Архим. Дионисий: Много от отдавна е време за вече извънреден Седми Църковен събор! В БПЦ се налагат дресировка и диктат! . 13| 14474 |07.02.2025 Тъмни задкулисни договорки, мафия, политическо безвремие. Защо ще продължим да се возим със съветските мотриси от 70-те? . 14| 2806 |06.02.2025 Шефове на служби ни чули, ни видяли: Не знаят къде е Петьо Еврото, не са чели архива му

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads