БСП си връща пакарда на вожда
Колата изчезва мистериозно малко след промените през 1989 г., разказва Стандарт. Дълги години следите на пакарда се губят, докато накрая той е открит в частна колекция в Чикаго. Лимузината е била собственост на БКП и юристите ни са категорични, че като наследник БСП има право над нея, каза за "Стандарт" лидерът Сергей Станишев. На "Позитано" 20 разполагали и със свидетели, които са виждали колата, преди да изчезне.
Packard Twelwe е с 12-цилиндъра, дълга е 6 метра, тежи 7 тона, има светеща петолъчка и стойки за автомати. Колекционерската цена на лимузината е 2-3 млн. евро, твърдят експерти. US президентът Франклин Рузвелт подарил 3 бронирани лимузини на Сталин. Той пък от своя страна ги прехвърлил към идеологическите си съратници - Гeорги Димитров, Тито, Мао дзе Дун.
Самата кола е струвала 4000 тогавашни долара, а бронирането - още 6000. Личната кола на Сталин е била купена неотдавна от руски олигарх за 1,5 млн. долара.
Точно преди 20 години от къщата музей "Георги Димитров" на ул. "Опълченска" в София изчезва бронираната лимузина. Ден преди това колата е участвала в ретро парад, била е напълно реставрирана и годна за движение. Полицията не се е и опитала да разследва случая сериозно.
Разкритията сочат, че откритият автомобил в частния музей в Чикаго е вкаран в САЩ като скрап през 1997 г. По искане на Интерпол е запориран. Съществуват солидни доказателства, че колата е идентична с откраднатата от София, което означава, че автомобилът може да бъде върнат в България.
Специалисти по ретро автомобили на няколко пъти са се опитвали да поставят въпроса за изчезналото ценно возило, но удряли на камък. Преди няколко седмици станало ясно, че претендентът за собственост е БСП. А соцлидерът Сергей Станишев бил помолен за съдействие. Сега на "Позитано" 20 са в трескава подготовка по всички писма, с които ще си върнат собствеността. Ако БСП успее да си я върне, може да направи и специален музей на ретро автомобилите, заяви и зам.-шефът на транспортната комисия Георги Свиленски, пише вестникът.
За уникалния дизайн ни информира bg-voice.com:
Подът е направен от стомана с дебелина 6 см. Стъклата са дебели 8 сантиметра и тежат около 200 килограма. Прозорците не се отварят изцяло, а частично. В „Пакард"-а има светеща петолъчка, монтирана на сенника, а до местата на охраната и шофьора има предвидено място за стойки за автомати.
Двигател: редови 12-цилиндров;
Работен обем: около 5 литра;
Мощност: 240 к.с.;
Маса: около 7 тона;
Дължина: около 6 метра.
Когато производителите правят автомобила, той е бил частично брониран. По-късно обаче Сталин нарежда колата да бъде изцяло бронирана, руснаците започват и производство на гуми за пакардите, защото така им излизало по-евтино. Уникалният автомобил е можел да развие до 140 км/ч. Много добре вози и въобще не се чува как работи двигателят, дори посягаш да го запалиш отново. Има радио, което работи на средни вълни. Спирачките са усилвани, а кормилото се върти с един пръст, твърдят реставраторите. Луксозният автомобил има огромен багажник. Монтирани са термометър, часовник, плафони. Шофьорът е изолиран отпред също с бронирано стъкло. В открития в Чикаго автомобил липсва емблемата отпред, която при кражбата е била свалена. Освен това от колата са били махнати и тасовете и това е друг белег, който я отличава. Друга особеност е това, че на предната седалка на шофьора черната кожа била закърпена с кафява, като са направени идеални ръчни шевове. Релефът на гумите, които са руски, пък абсолютно съвпада с тези, които са описани в документите и се виждат от снимките на „Пакард"-а на Димитров. Колата има допълнителен фар и две тромби отпред.
Моля, подкрепете ни.