2|
7863
|29.09.2013
МИСТЕРИИ
„Стоунхендж” на Третия райх
„Стоунхендж” на Третия райх се нарича дяволско образувание пясъчни скали в Западна Германия. Появили са се неизвестно откъде и не е ясно какво означава самото название на скалите. Дали това е тайнствено място на езическа светиня?
Защо дори райхсфюрерът на СС Хайнрих Химлер се е опитвал да възстанови Екстернщайн? Какви култове има там и до днес?
В Западна Германия, в земята на Северен Рейн-Вестфалия, в окръг Липе, в северната част на Тевтобургската гора, където германските племена под командването на Арминий са разбити легионите на Древния Рим, се намират 13-те скали на Екстернщайн. Много митове и легенди витаят по тези места и няколко от тях ще разкажем в тази статия.
Екстернщайн се състои от пет масивни основни скални „колони”, достигащи до 40 метра, разположени на 10 км от гр. Детмолд. Съществува предположение, че тези скали са се образували преди 120 млн. години, във времето на горната креда, на края на древно море заемащо голяма част от днешна Северозападна Европа.
Друга хипотеза гласи, че Ексернщайн се намира почти на самата граница на древен ледник, където преминавала границата на гигантска ледена стена, която започвала в Югозападна Англия и отивала към безкрайните евразийски степи.
Названието Екстернщайн (Externsteine) е възникнало преди около две столетия. Срещат се различни форми на изписване: Eggstersteine, Eggerstersteine, Egistersteine. Има две версии на произхода на думата – от немското Egge (плитко място в река) или Elster (сврака). Във всеки случай неговото наименование никога не е произвеждано от латинското externus (външен, видим).
Оригинална мисъл е изказал създателят на организацията „Наследство от предците” – Ahnenerbe, Херман Вирт. Според него името Екстернщайн се е появило в Саксония през III век и първоначално е произнасяно като eccestan – „майчински камък”. С други думи, специалистите все още се затрудняват да дадат удовлетворяващ отговор на въпроса за произхода на това име и неговата еволюция.
До идването на власт на националсоциалистите Екстернщайн не се е радвал на внимание от страна на специалистите, макар че в периода 1881–1888 тук се провели първите много примитивни разкопки. Това, че нацистите (макар и рядко) използвали Екстернщайн в своите пропаганди, се е отразило зле на неговото изучаване.
Археолозите от Третия райх по идеологически съображения били обвинени във всички смъртни грехове, приписвайки им включително и ненаучен подход към изучаването на Екстернщайн. Но невъзможно е да се отрича, че най-ценните открития са направени там именно през 1934–1935 г.
Особено много за изучаването на Екстернщайн е направил немският историк любител Вилхелм Тойд, който през 1929 г. публикува труда „Германските светини”, почитан и до днес в езотеричните кръгове. Именно той, след прочитане на редица монографии на професионални историци и собствени наблюдения, нарича Екстернщайн „германския Стоунхендж”, тъй като и тук някога се практикувал соларен култ.
Като осведомен за астрономическото използване на британските мегалити, той в същия дух направил извод и за скалите Екстернщайн. Тойд смятал, че всички разрушения са били в епохата на приемането на християнството. През 772 г. нахлулият в Саксония император Карл Велики низвергнал намиращата се в Екстернщайн езическа светиня Ирминсул (Irminsul).
Издигнатите от Тойд теории не вдъхновявали нацисткия идеолог Алфред Розенберг, а Химлер, след публична критика от Хитлер на теорията за „култово предназначение” на Екстернщайн, предпочел да „забрави” завинаги за тези скали.
Не е чудно, че при такова отношение Екстернщайн в следвоенните години станал култово място за поклонение на всевъзможни последователи на езотериката, които се събират тук в навечерието на Валпургиевите нощи и деня на лятното слънцестоене.
В това време тук строго е забранено да се носи алкохол, да се разпъват палатки и да се паркират автомобили. Властите затварят всички близки паркинги, за да могат любителите на мистиката да преодолеят последните километри до своята светиня пеша.
В началото на август 2013 г. в Падеборн била открита тематична изложба „Верую – християнизацията на Европа в Средновековието”, която за пореден път била призвана да развенчае националсоциалистическия мит за Екстернщайн като за култово място на древните германци.
Нееднократно научната общественост заявява, че всички предишни изследвания, включително и археологически разкопки, не са могли да предоставят убедителни доказателства,че това са били езически култови съоръжения.
Затова няма основание да се смята, че Екстернщайн е бил център на почитане на Слънцето и че тук са се отправяли древни култове, например германският култ Ирминсул и римският Митра. Местното издание Westfälische Nachrichten („Вестфалски новини”) съобщава, че „ключ към разбирането на този комплекс е барелефът „Свалянето от кръста” (Kreuzabnahmerelief), който по-скоро е създаден през 1100 г. от монасите в манастира Абдингхоф в околностите на Падерборн.
В немските медии се изказва гледната точка, че Екстернщайн е крайно неудобно съоръжение на човешки ръце и природа, тъй като всяко поколение има за него свое собствено мнение, по-зависещо от господстващите в обществото вкусове, отколкото от научни изследвания.
Към тези скали се отнасят по-скоро като към художествено произведение и изказват своите предпочитания и вкусове, а не се занимават с реално изучаване на този уникален обект.
Често Екстернщайн се вади от историческия контекст и се наслаждават на неговата магия и очарование, забравяйки напълно, че това съоръжение може да се изследва подробно.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads