Реклама / Ads
15| 91157 |13.12.2016 НАРОДЕН ГЛАС

Експерти пред Фрог: Управляващите говорят пълни глупости за Хитрино

.
Горящите цистерни с пропан-бутан край Езерово
Трагедията в Хитрино, в която загинаха седем души, а 29 бяха ранени, не е първата с взрив на цистерни с пропан-бутан. Такава имаше и преди три години на гара Езерово край Варна, тогава с по-малко жертви. Но за три години държавните институции явно не са си взели поука от трагедиите и може би затова те се повтарят.
 
На 14 август в 16 ч. на гара Езерово при пълнене на газ пропан-бутан от две жп цистерни в една автоцистерна се е скъсал маркучът и при триенето се е получава искра и избухва взрив. Той се получава защото маркучът е под високо налягане, от него изтича газ, и при допира със земята, се получава искра и възпламеняване. Човекът, който е пълнил цистерната, е бил изхвърлен на земята от ударната вълна. Избухва и пожар. На място пристигат пет екипа от варненската пожарна, но докато гасят към 18,30 ч. се възпламенява и избухва и втора цистерна.

Ударната вълна помита петима пожарникари. Общо ранените са 11 души, от които един в критично състояние и той умира по-късно  в болницата. Взривът изпочупва прозорците на къщите в Езерово има и такива с паднали мазилки. Хората са в паника и сами се евакуират.

 

Спешната намеса на противопожарните екипи от други части на страната спасяват от врив цялата база край Езерово и пълното унищожаване на селото и Белослав.

 

И тогава както в Хитрино сега пожарната се оказва без вода, въпреки, че има сигнали от пожарникари, че водоснабдяването там е нарушено. И тогава както сега има обвинения към частната фирма „Газтрейд”, собственик на базата и вагоните. Но никой явно не си е взел поука.

 

„Двата инцидента много си приличат. Задайте въпросите си към ръводството на държавата, пожарната и компанията „Железопътна инфраструктура”, защото те са много, а отговори няма”, коментира пред Фрог бившият пожарникар Здравко Димитров, началник на пожарната  в град Елена, който по време на взрива в Езерово е на работа във варненската противопожарна служба.

 

Според Димитров най-важният въпрос след трагедията в Хитрино е бил ли е обезопасен обекта като железопътна гара.

 

„Попитайте ръководството на пожарната имало ли е проверки от противопожарните инспектори от Шумен на гара Хитрино, план за действие при такава кризисна ситуация, имало ли е на гарата монтирани пожарни хидранти или се е наложило противопожарните автомобили да отиват да зареждат вода от друго място ?”, казва Димитров. Според него е недопустимо премиерът в оставка Борисов и шефът на пожарната Николай Николов да пътуват към Хитрино три часа с кола от София след като са знаели какъв ад е там.

 

„Защо Борисов или Николов не тръгнаха с вертолет ? Нямат възможност ли?!”, пита бившият пожарникар. Според него е нелепо премиерът и вътрешният министър Румяна Бъчварова да твърдят, че ситуацията с обезопасяването на останалите цистерни е много тежка и опасна, а същевременно огнеборците да стоят край тях без специални защитни костюми.

 

„Те все едно са на плажа в Созопол”, твърди Димитров. Той смята, че последвалите след инцидента действия на държавните институции в Хитрино са неадекватни.

 

„Кажете ми кой ръководи спасителната операция в Хитрино?”, обърна се към Фрог Владимир Георгиев, бивш изпънителен диектор на Националната браншова организация „Пожарна и аварийна безопасност”, огнеборец от кариерата, преподавател в противопожарния факултет в Академията  на МВР, научен сътрудник, експерт по разследване на пожари, отговарял от 1986 до 1990 г като главен инспектор в пожарната отговарял за транспорта-БДЖ, СОМАТ, БГ „Балкан” и корабите.

 

Георгиев смята, че изявленията по темата на държавните чиновници целят единствено дезинформация на населението.

 

„Не случайно питам кой ръководи. Защото пожарната и Гражданска защита са под шапката на МВР, но спасителните дейности не ги ръководи тази „леля” Бъчварова, а Бойко Борисов, който няма лъжата за нищо. Аз съм съвипусник с него от факултета. И ви го казвам в прав текст, че е така.

 

Според закона ръководител на операцията трябва да е кмета. Но той е некомпетентен”,твърди Георгиев. Според него законът е объркан и грешен.

„Защо три дни не могат да спрат един теч, дали ще е пропан-бутан или пропилен?  Аз все пак съм и химик и държа да кажа, че това което твърдят Борисов, Бъчварова и Георги Костов, че в цистерните има полипропилен е пълна глупост. Полипропилен са тръбите във всеки дом, а става дума за пропилен. Борисов претендира, че е професионалист в пожарната, а заявява, че пропиленът бил „горлив газ”.  Това показва, че не е в час въобще. Но Борисов няма професионална практика и практически опит в противопожарната безопасност. Опитът му клони към нула”, коментира Георгиев. Бившият пожарникар си спомни за подобен инцидент, без взрив, на град Николаево.

 

На 17 август т.г. след теч на газ от цистерна на гарата бе евакуиран целият град.

 

„Писах по темата и на премиера Борисов и на главния прокурор Цацаров. Отговорите им са направо смешни” и вижте какво става, твърди Георгиев. Според него е пълна лъжа твърдението на шефа на пожарната Николай Николов, че протовопожарните автомобили от Шумен са дошли на мястото на взрива за 17 минути.

 

„Това е абсурд! Как 16-тонна кола ще мине 22 километра за 17 минути и то през баира на град Виница, трябва да са карали с над 100 километра в час”, чуди се бившият пожарникар. Според него цялата налична специализирана техника на Гражданска защита за ликвидиране на такива течове и аварии е окрадена.

 

„Властта твърди, че няма многотонен кран за преместване на цистерните. Не е вярно, по документи такъв има на гара София, но само се води, че има. Няма и пожарни влакове”, твърди Георгиев.

 

Той смята, че стрелочникът е оставил стрелката отворена и пренасочил влака не в страничен коридор, а в централния на гара Хитрино.  Експертът е категоричен, че при теч на газ пропан-бутан на открито не може да се образува опасна концентрация за взрив. Това може да стане само в затворени обекти.

 

„Втечненият газ се държи като бензина. Намира се под 16 атмосфери налагяне, а и сега е много студено и не можа да има загазяване. При удар на цистерната  втечненият газ би трябвало да се разлее като бензин. И  част от него ще потъне в почвата, но ще си изпарява. И ако има искра отнякъде от камък или от контактната мрежа може да се получи взрив. Но цистерната трябва да бъде разкъсана. Ако не е, значи не са прекарвали пропан-бутан, а нещо друго. Пропиленът не може да се взриви, 11 %  границата му на взривяване”, категоричен е Георгиев.

 

Ако е имало искри, както твърди стрелочникът, къде е бил началник-гарата който е длъжен да посрещне композицията. Той трябва да е видял искрите или други  дефекти и да сигнализара по радиовръзка на машинистите, а такова нещо няма. Защо ?”, пита от своя страна Здравко Димитров. И той и Георгиев са категорични, че е напълно възможно пожарникарите да са отишли пияни на мястото на взрива, както твърдят местните хора.

 

Стефан Ташев

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 4| 13530 |12.12.2016 Само във Фрог: Сигналите за кражбите на КОЙ чрез НКЖИ потънаха вдън земя . 4| 10376 |12.12.2016 Само във Фрог: Властта сложи ръка върху информацията за Хитрино

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads