Броят на германските туристи у нас тревожно спада
На 28 октомври са последните чартърни полети на германските туроператори до Варна и Бургас. Броят на германските туристи за сезона „Лято 2007” се очертава да бъде най-нисък от 2003 г. насам. В Германия официалната равносметка се прави за периода 31.10.2006 до 1.11.2007 г. и резултатите се съобщават на специален форум в Хамбург по време на големия туристически панаир Reisen. Обобщените анализи и прогнози(FUR) извършва Института за туристически анализи в Щарнберг (Бавария), които се представят през март на ITB-Международната туристическа борса в Берлин.
По отношение на Германия, рекордният сезон за нас е 2003 г. когато страната ни е посетена от 570 000 германски туристи:+10.4 на сто спрямо 2002 г..
В резултат на известни грешки в националната туристическа политика броят на германските туристи започва постепенно да намалява средно с около 5 на сто на година и през 2006 г. се свива до 467 000.
Интересна е информацията от предишните години. До 1988 г. морските ни курорти са посещавани средно от 350 000 туристи от бившата ГДР и само 140 000 туристи от Западна Германия. Личният ми опит, докато работех в националния ни туристически офис в Източен Берлин (1976-1980 г.) показва, че в онези години са обслужвани над 100 посетители дневно, като офисът работеше и в събота.
Чувствителен подем в записванията на германските туристи започва през 1997-1998 г. Това до голяма степен се дължи на отпадането на визовия режим за германците ( Указ от 7 март 1997 г. на временното правителство на премиера Стефан Софиянски), както и старта на инвестициите на германските туроператори в новоприватизираната хотелска база в България.
Дори в трудната за туризма 1999 г., когато НАТО извърши нападения над Белград и сезона беше отписан, германците регистрират ръст от 3.5 на сто спрямо 1998 г..
За родния туризъм 1999 г. ще остане като неприятен спомен по отношение на другите европейски пазари. Великобритания изпрати само 105 000 туристи(днес - около 300 000), Русия - само 55 000 (тази година - над 200 000). Подобен срив по отношение на туризма страната ни преживява само през 1986 г., заради Чернобил. Туристите от ФРГ тогава са само 87 000 .
Известно е, че към 2007 г. германците са най-пътуващата нация в света. За туристически пътувания и допълнителни услуги германците оставят над 57 милиарда евро( 2006 г.). Близо 40 на сто от тях предприемат поне две основни пътувания в годината.
За изтичащата туристическа 2006-2007 г. германските туроператори като цяло ще отчетат минус около 4 на сто в оборота и към 3 на сто от печалбата.
Развитието на туризма в страната се следи много внимателно от правителството и определено този отрасъл е приоритет за германската икономика. На 8 октомври в най-представителния хотел в Берлин „Адлон-Кемпински”, се проведе 11-та национална конференция на Германската туристическа икономика (Deutsche Tourismuswirtschaft). Дневният ред включваше изключително важни доклади от рода на “Бъдещето на туристическия пазар и особено внимание върху необходимата консолидация на европейските туроператори”, изнесен от д-р Томас Миделхоф- Председател на управителния съвет на търговския концерн Arcandor AG (бившият Карщад-Квеле), под чиято шапка е Некерман и Томас Кук. Ръководителят на ТУИ –Германия д-р Фолкер Бьотхер председателствуваше форума “Как ще изглеждат търговските модели на туристическата индустрия през 2020 г. ?” Не ми е известно на това важно мероприятие да е имало българско присъствие, въпреки че официалните покани са изпратени миналата година.
Стагнирането на германския туристически пазар е в резултат на няколко причини, като например поскъпването на енергоносителите и намалената покупателна способност на немските потребители.
Независимо, че правителството на Ангела Меркел успя за две години да намали чувствително безработицата, тя остава голяма за бившите провинции на ГДР. Докато за Баден-Вюртенберг през м. юли 2007 г. тя е 4.5 на сто, в Меклембург-Померания е над 16 на сто. Преди седмица Институтът за икономически анализи на Германия тревожно информира, че годишната нето-заплата на германеца достигнала най-ниските си нива за последните 20 години. След повишаването на здравните осигурителни вноски и въвеждането на високи студентски такси, достигащи до 1 000 евро на семестър, германците заделят все по-малко средства за свободното си време.
България постепенно загуби атрактивността си на фамилна дестинация.
Близо 40 години германските туроператори са наложили нашите морски курорти като изгодни за почивка за семейства с деца. Връх в това отношение взима въвеждането на услугата “ол инклузив” през лятото на 1997 г. за първи път във ваканционно селище “Елените”. За стъпаловидната 6 седмична ученическа ваканция в отделните германски провинции , туроператорите започват рекламната си кампания още през октомври-ноември предната година. В момента ИТС и Некерман издадоха отново т.н. предварителни каталози, където България е широко отразена. При записване на пътуване до 31 октомври т.г. за 2008 г. намаленията са сериозни. Т.н. твърди детски цени(Kinderfestpreis) при записано пътуване на семейство с двама родители започват от 9 евро на дете до 11 години.
Липсата на насочена реклама за българските курорти и прекъсване на връзката между хиляди райзебюра и националния туристически офис. Националният туристически офис престана да съществува през 2002 г.. На практика се прекъсна връзката с близо 16 000 райзебюра, голяма част от които продават пътувания и за България. Персоналът в тези магазини за продажба на туристически услуги се променя на всеки 4-5 години и новопостъпилите експедиенти никога не са били в България. Практиката да бъдат изпращани ежегодно нови експедиенти за опознаване на базата често среща, според германските туроператори , неразбиране от нашите хотелиери. До закриването си офиса обслужва дневно между 50 – 80 телефонни обаждания, още толкова са факсове, е-майли и лични посещения.
Очаквайте втората част от анализа на Манол Димитров утре. Frognews.bg
Моля, подкрепете ни.