Реклама / Ads

13| 6388 |19.01.2022 ПОЛИТИКА

Експерт за С. Македония: Бизнесът и транспортът са по-важни от подялбата на царе, войводи и въстания. Но?

.
Скопие
Приветствам подхода на новото българско правителство в отношенията със Северна Македония да наблегне на бизнеса, търговията и транспортната свързаност вместо да затъне в подялбата на царе, войводи и въстания. Но това е дежа вю. През 2017 г. се изприказваха купища приказки за жп линия и магистрала София-Скопие, а тях ги няма и до днес.

Като хора от бизнеса Кирил Петков и Асен Василев бързо ще разберат, че основния проблем е в чисто финансовата рентабилност на тези проекти. Бе обявено пускането на авиолиния София-Скопие с уговорката, че тя трябва да бъде субсидирана, защото няма да има достатъчно пътници, които да покрият разходите. Понеже България няма държавна авиокомпания, полетите трябва да се осъществяват от частна. А в Европейския съюз държавната помощ за бизнеса е забранена. Надявам се, че премиерът има идея как да заобиколи тази забрана.


Но субсидията на авиолинията ще струва жълти стотинки в сравнение с парите, необходими за жп линия и магистрала. Някои си мислят, че българската част от жп линията вече е налична. Това обаче не е вярно. Ако влакът върви по съществуващия железен път от София до Гюешево, пътуването до Скопие сигурно ще отнеме 6-7 часа, никой няма да си го причини. За увеличаване на скоростта е необходим изцяло нов участък от Радомир до Гюешево с 13 тунела (единият, от които дълъг 15 км!) за поне 900 млн. лв. Отделно от Гюешево до границата. За македонския участък пък да не говорим - той минава през още по-труден терен, строителството там върви, но не е много напреднало.
Срещу милиардите, необходими за строеж на новата инфраструктура, стои доста скромен търговски обмен между България и Северна Македония. За 2020 г. у нас са внесени македонски стоки за 593 млн. лв., а износът ни към Северна Македония е за 852 млн. лв. (около 1,5% от целия български износ).


Така че отново опираме до фундаменталния въпрос: Готови ли са българските власти да платят геополитически бонус, който да покрие липсата на рентабилност на проектите за транспортна свързаност между София и Скопие? Отговорът на това питане е много важен, дори по-важен от това дали България ще даде зелена светлина за предприсъединителни преговори на Северна Македония с ЕС.

 



Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. 28| 7926 |30.03.2021 Скандален Джамбазки в клип към С. Македония: Краят ви ще бъде ужасен! . 15| 4038 |25.02.2021 Огнян Минчев: Не изключвам формулата на ДПС - експертно правителство, при което най-много се краде . 41| 6821 |23.01.2021 Руски експерт: Навални иска да управлява Русия, трябва да плати цената . 55| 10050 |30.11.2020 Сърбия към С. Македония: Българската окупация беше в коалиция с Хитлер
Реклама / Ads
Реклама / Ads
Реклама / Ads
БЛОГОВЕ