Унищожаването на театри и ансамбли е смъртен грях
Нелепото твърдение, че институтите били много, че в Европа били малко съвсем не е вярно. В Германия са 80. Освен това западната сезонна система „стаджоне" се доказа, че е неприложима при нашите условия и изисква огромни средства и друга традиция и организация, засега невъзможни за нас.
„Делегираните бюджети" доведоха до много проблеми, не само финансови, но и репертоарни, творчески. Художественото ниво в някои институти започна да спада, заради компромисите, които наложи тази нелепа реформа. Бързите срокове, увеличаването на продукцията за сметка на качеството, което е недопустимо. Принизеният репертоарен подбор заради касата, което от своя страна възпитава зле публиката, особено младите. А Чехов казваше: „Не Гогол трябва да слиза до народа, а народът да се извисява до Гогол!". Докато делегираните бюджети започнаха да гонят Гогол и Чехов от театрите и да „възпитават" с Рей Куни.
Да съкратиш Националния оперетен театър, един от водещите в Европа, защото не носел пари на държавата, уникалният танцов театър „Арабеск" или Старозагорската опера, една от най- старите в Югоизточна Европа, център на единствения оперен фестивал у нас, е просто абсурд, престъпление! Каквото беше и закриването на водещата филхармония след столичната, тази на Пловдив, оркестъра на великите Добрин Петков и Руслан Райчев, или също много добрата, Русенската, създадена от Константин Илиев и Илия Темков.
След войната, в трудните и бедни години, държавата отдели средства и сили да изгради мрежа от театри, оркестри, ансамбли, създадени с много труд от няколко поколения български артисти и музиканти.
И тези, които искат да унищожат това просто не си дават сметка, че това е смъртен грях...
Огнян Стамболиев
Моля, подкрепете ни.