Бранимир Ботев: Преди зимния туризъм на България генерираше над 13.5% от БВП. Сега този процент е под 10%
Бранимир Ботев е бивш зам.-министър на туризма. Според него в такива периоди на инфлация обикновено хората приемат критично завишените цени на хранителните продукти по родните зимни курорти и ски писти - от 8 до 12 лв. за супа, като за другите храни са с по-високи цени.
Бранимир Ботев коментира съотношението цена/качество. Според него цените на българските курорти са сравними с тези на средноевропейските: "Проблем е позицията на държавата, която отсъства. Ски пистите и съоръженията се поддържат от общините или от сдружения на общините, които имат интерес да създават възможности за препитание на хората, които живеят там - това са тези, които притежават къщи за гости, семейни хотели, ресторанти, магазини и др."
Бранимир Ботев допълни, че в РСМ се изграждат три зимни курорта на стойност почти 1 млрд. евро: "При нас трябваше да се изгради подобен проект "Супер Рила", който не се реализира. В Сърбия зимните курорти се изграждат с шеметна бързина. Бизнесът работи не с помощта на държавата, а въпреки нея." Ботев заяви, че преди България е била лидер в зимната индустрия на Балканите с над 13.5% от БВП сега този процент е паднал под 10%.
Ботев посочи, че е фрапиращо, че скоро България е платила на външна адвокатска фирма сума, която е колкото е бюджетът за две години на Министерството на туризма: "Това е бюджетът, колко е рекламата на един турски курорт. Това е 25 пъти под стойността за реклама за турските курорти. Води се война от 25 години за изграждане на втори лифт в Банско. За последните 15 години не е построен нито един лифт. Лифтовете са най-екологичният туризъм. Вместо 2500 коли да се качват нагоре и замърсяват Банско, може туристите да ползват лифта." Ботев допълни, че в Алпите се обмисля да се допускат само лифтове и електрически коли. Ако се въведе тази мярка означава, че в България няма как туристите да достигнат до ски куротите.
Бранимир Ботев посочи, че ски съоръженията не са в обсега на чуждестранния инвестиционен интерес, защото лицензионния режим е свързан с тежки бюракратични процедури и същевременно има лоби, което също спъва развитието.
Според Бранимир Ботев туризмът е единственият поминък за 98 общини в България. Всички други индустрии да се развиват около него. Той изтъкна, че България има две естествени предимства - високи върхове, високи планини, води и водоизточници, от които може да се прави т.нар. "изкуствен сняг", минерални води и термални извори. Тяхното развиване и популяризиране трябва да е държавна политика. Минерални води и термални извори се използват от клиентите на НЗОК, пенсионери и др.. Могат да се ползват и по линия на трансграничното здравеопазване. Това означава, че хората от Германия, Франция, Белгия могат да идват да провеждат своята рехабилитация тук и това да генерира приходи за българската икономика.
Моля, подкрепете ни.