Реклама / Ads
1| 3614 |01.02.2023 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Бранимир Ботев: Преди зимния туризъм на България генерираше над 13.5% от БВП. Сега този процент е под 10%

.
Бранимир Ботев, бивш зам.-министър на туризма
26 млн. лв. е бюджетът за туризъм на България и с него се издържа администрацията. Това заяви по БНТ Бранимир Ботев, който е част от Европейската лига за икономическо сътрудничество в Брюксел. За сравнение бюджетът само за реклама на Гърция е около 220 млн. евро Турция дава 450 млн. евро. България преди е била лидер в зимната индустрия на Балканите с над 13.5% от БВП, но сега този процент е паднал под 10%.
 

Бранимир Ботев е бивш зам.-министър на туризма. Според него в такива периоди на инфлация обикновено хората приемат критично завишените цени на хранителните продукти по родните зимни курорти и ски писти - от 8 до 12 лв. за супа, като за другите храни са с по-високи цени. 

 

Бранимир Ботев коментира съотношението цена/качество. Според него цените на българските курорти са сравними с тези на средноевропейските: "Проблем е позицията на държавата, която отсъства. Ски пистите и съоръженията се поддържат от общините или от сдружения на общините, които имат интерес да създават възможности за препитание на хората, които живеят там - това са тези, които притежават къщи за гости, семейни хотели, ресторанти, магазини и др."






Бранимир Ботев допълни, че в РСМ се изграждат три зимни курорта на стойност почти 1 млрд. евро: "При нас трябваше да се изгради подобен проект "Супер Рила", който не се реализира. В Сърбия зимните курорти се изграждат с шеметна бързина. Бизнесът работи не с помощта на държавата, а въпреки нея." Ботев заяви, че преди България е била лидер в зимната индустрия на Балканите с над 13.5% от БВП сега този процент е паднал под 10%.

 

Ботев посочи, че е фрапиращо, че скоро България е платила на външна адвокатска фирма сума, която е колкото е бюджетът за две години на Министерството на туризма: "Това е бюджетът, колко е рекламата на един турски курорт. Това е 25 пъти под стойността за реклама за турските курорти. Води се война от 25 години за изграждане на втори лифт в Банско. За последните 15 години не е построен нито един лифт.  Лифтовете са най-екологичният туризъм. Вместо 2500 коли да се качват нагоре и замърсяват Банско, може туристите да ползват лифта." Ботев допълни, че в Алпите се обмисля да се допускат само лифтове и електрически коли. Ако се въведе тази мярка означава, че в България няма как туристите да достигнат до ски куротите. 






Бранимир Ботев посочи, че ски съоръженията не са в обсега на чуждестранния инвестиционен интерес, защото лицензионния режим е свързан с тежки бюракратични процедури и същевременно има лоби, което също спъва развитието.

 

Според Бранимир Ботев туризмът е единственият поминък за 98 общини в България. Всички други индустрии да се развиват около него. Той изтъкна, че България има две естествени предимства - високи върхове, високи планини, води и водоизточници, от които може да се прави т.нар. "изкуствен сняг", минерални води и термални извори. Тяхното развиване и популяризиране трябва да е държавна политика. Минерални води и термални извори се използват от клиентите на НЗОК, пенсионери и др.. Могат да се ползват и по  линия на трансграничното здравеопазване. Това означава, че хората от Германия, Франция, Белгия могат да идват да провеждат своята рехабилитация тук и това да генерира приходи за българската икономика.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5474 |14.10.2022 Играчки Монтесори – създадени с мисъл да предизвикват усмивки, да учат и развиват децата . 0| 3712 |07.06.2022 Световната банка предупреди за опасност от стагфлация, войната в Украйна спъва глобалния растеж . 0| 4664 |01.06.2022 Бизнесът: Мерките срещу кризата са предизборни . 0| 4982 |05.05.2022 Кукушева предупреди: Рискуваме България да остане без хляб в някои райони

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads