2|
9153
|26.07.2017
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
”Мафията” на Ауди, Порше, БМВ и сие
Обвиненията са чудовищни. Големите германски автомобилни концерни изглежда са се договаряли да поддържат високи цени и да спъват някои технологични развития. При това с почти мафиотски методи.
Списание "Шпигел" писа тези дни за таен атомобилен картел между Фолксваген, Ауди, Порше, БМВ и Даймлер, които още от 90-те години на миналия век се били договорили за единна политика във всички области на бъдещето развитие - по отношение на дизеловите и бензиновите мотори, спирачките, съединителите и предавателните кутии.
Твърди се, че производителите са се договаряли помежду си и за избора на доставчици, за цените на атомобилните части, за пречистването на отработените газове в дизеловите автомобили, както и за цените на новите модели коли.
Може да се окаже, че цялата работа е свързана и с актуалния скандал около дизеловите атомобили, ако се установи, че е имало договорки за използването на прекалено малки резервоари за карбамид (AdBlue). Това вещество има свойството ефективно да извлича азотните оксиди от отработените газове. Ако всичките обвинения бъдат потвърдени, ще се окаже, че е имало картелно споразумение, с което концерните са поддържали изкуствено високи цени за купувачите и изкуствено ниски цени за техните поддоставчици.
Според "Шпигел", концернът Фолксваген преди около година и сам е сезирал Службата за защита на конкуренцията със сигнал, в който се изказвало подозрение за "действия, нарушаващи антимонополното законодателство. Концернът "Даймлер" също подал подобен сигнал, с който се самообвинява. Тази мярка, каквато има и в данъчната практика, би го предпазила от наказания.
През последните години "Даймлер" поне отчасти се бил оттеглил от тайните преговори на големите германски автомобилопроизводители, твърди "Зюддойче Цайтунг" като се позовава на информация от инсайдери. Това станало вследствие на гръмналия през 2011 година скандал за картела в производството на товарни автомобили. По онова време Еврокомисията наложи на "Даймлер" сочно наказание от 1,1 милиарда евро заради нелегални договорки в тази сфера. Твърди се, че след това "Даймлер" постепенно се дистанцирал от тайните споразумения с останалите производители.
Заподозрените отричат и мълчат
В Брюксел в момента вече текат проверки за наличието на картелни споразумения между големите германски концерни. Германската антимонополна служба също е получила информации за "евентуални споразумения в областта на техниката между германските автомобилостроители". Според агенция Ройтерс, разследванията като цяло ще се поемат от Антимонополната служба на ЕС.
Засега поне замесените германски концерни отричат да са извършвали наказуеми деяния. Шефът на "Даймлер" нарече обвиненията "спекулативни". А БМВ обяви, че категорично отхвърля "обинението, че резервоарите за карбамид са прекалено малки, поради което не могат да гарантират достатъчно пречистване на отработените газове в автомобилите от линията Евро-6-Дизел". В съобщението на мюнхенския концерн се каза още: "Автомобилите на БМВ-Груп не се подлагат на никакви манипулации и отговарят на съответните законови норми". Това се отнасяло и до дизеловите автомобили с марката на БМВ.
Автомобилният експерт Щефат Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт предупреждава, че обвиненията за евентуални картелни споразумения не бива да се отхвърлят с лека ръка. Подобни нелегални договорки биха представлявали невероятно тежък удар по доверието към германските автомобилостроители.
Възмущението в Германия, във всеки случай, е огромно. Представители на всички политически партии се изказаха и апелираха за строги разследвания. Лидерът на социалдемократите Мартин Шулц говори за "чудовищни измами за сметка на купувачите и на поддоставчиците". Шефът на парламентарната фракция на ХДС Фолкер Каудер призова автомобилната индустрия сама да направи необходимото, за да "изчисти петното от имиджа си". Ако обиненията бъдат доказани, на концерните ще трябва да се покаже, че правото и законите важат за всички, включително и за тях", каза Каудер.
ДВ, ДПА, РТР, АФП
Твърди се, че производителите са се договаряли помежду си и за избора на доставчици, за цените на атомобилните части, за пречистването на отработените газове в дизеловите автомобили, както и за цените на новите модели коли.
Може да се окаже, че цялата работа е свързана и с актуалния скандал около дизеловите атомобили, ако се установи, че е имало договорки за използването на прекалено малки резервоари за карбамид (AdBlue). Това вещество има свойството ефективно да извлича азотните оксиди от отработените газове. Ако всичките обвинения бъдат потвърдени, ще се окаже, че е имало картелно споразумение, с което концерните са поддържали изкуствено високи цени за купувачите и изкуствено ниски цени за техните поддоставчици.
Според "Шпигел", концернът Фолксваген преди около година и сам е сезирал Службата за защита на конкуренцията със сигнал, в който се изказвало подозрение за "действия, нарушаващи антимонополното законодателство. Концернът "Даймлер" също подал подобен сигнал, с който се самообвинява. Тази мярка, каквато има и в данъчната практика, би го предпазила от наказания.
През последните години "Даймлер" поне отчасти се бил оттеглил от тайните преговори на големите германски автомобилопроизводители, твърди "Зюддойче Цайтунг" като се позовава на информация от инсайдери. Това станало вследствие на гръмналия през 2011 година скандал за картела в производството на товарни автомобили. По онова време Еврокомисията наложи на "Даймлер" сочно наказание от 1,1 милиарда евро заради нелегални договорки в тази сфера. Твърди се, че след това "Даймлер" постепенно се дистанцирал от тайните споразумения с останалите производители.
Заподозрените отричат и мълчат
В Брюксел в момента вече текат проверки за наличието на картелни споразумения между големите германски концерни. Германската антимонополна служба също е получила информации за "евентуални споразумения в областта на техниката между германските автомобилостроители". Според агенция Ройтерс, разследванията като цяло ще се поемат от Антимонополната служба на ЕС.
Засега поне замесените германски концерни отричат да са извършвали наказуеми деяния. Шефът на "Даймлер" нарече обвиненията "спекулативни". А БМВ обяви, че категорично отхвърля "обинението, че резервоарите за карбамид са прекалено малки, поради което не могат да гарантират достатъчно пречистване на отработените газове в автомобилите от линията Евро-6-Дизел". В съобщението на мюнхенския концерн се каза още: "Автомобилите на БМВ-Груп не се подлагат на никакви манипулации и отговарят на съответните законови норми". Това се отнасяло и до дизеловите автомобили с марката на БМВ.
Автомобилният експерт Щефат Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт предупреждава, че обвиненията за евентуални картелни споразумения не бива да се отхвърлят с лека ръка. Подобни нелегални договорки биха представлявали невероятно тежък удар по доверието към германските автомобилостроители.
Възмущението в Германия, във всеки случай, е огромно. Представители на всички политически партии се изказаха и апелираха за строги разследвания. Лидерът на социалдемократите Мартин Шулц говори за "чудовищни измами за сметка на купувачите и на поддоставчиците". Шефът на парламентарната фракция на ХДС Фолкер Каудер призова автомобилната индустрия сама да направи необходимото, за да "изчисти петното от имиджа си". Ако обиненията бъдат доказани, на концерните ще трябва да се покаже, че правото и законите важат за всички, включително и за тях", каза Каудер.
ДВ, ДПА, РТР, АФП
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads