„Бол.бг” - равносилно на бол несгоди по бг
Ана Кочева
Ако в този момент четете настоящата статия, значи имате интернет. Вероятно сте доволни от интернет доставчика си!? А може би фактът, че днес имате достъп до мрежата е плод на чиста случайност? ... Най-вероятно обаче доставчикът ви е фирма, различна от Bol.bg!
Оказва се, че сред морето от интернет доставчици в София качествените се броят на пръсти. И то на едната ръка! През ХХІ век в България обслужването на интернет клиенти за повечето фирми, които се пъчат с тази услуга, все още е терра инкогнита. Те първо започват да продават интернет, а след това прохождат в оборудването, необходимо за целта. На кого ли не се е случвало да се оплаква от бавна връзка, от пропадане на нета и от всевъзможни други несгоди, които иначе не би трябвало да са белег на модерното електронно общество. Има обаче фирми, за които печалбата за сметка на клиентите е издигната във водещ принцип. Очевидно те са далеч от простата истина, че ако абонатът днес не е доволен от оператора си, утре той тутакси ще потърси друг по-качествен.
И за да не звучи всичко това анонимно, ще повторя името и на фирмата и ще опиша част от „удоволствията”, на които са обречени нейни потребители. Небезизвестната Bol.bg вече 14 години захранва с интернет много столични квартали, включително и центъра. Създала е сайтовете на Президента на България, Български червен кръст, Съюз на работодателите в България, Новаком и мн.др. В рекламите й пише, че са изградени локални мрежи за достъп до Интернет по кабел. Клонове има почти навсякъде, а наскоро тя се окрупни, като се сля с Power.net. Проблемите също се окрупниха автоматически; голямо количество клиенти ги усетиха на собствен гръб. Ежедневните сривове на нета са нищо в сравнение с факта, че абонатите се оплакват от липсата му дни наред. Свързването с операторите на няколкото предоставени телефона пък се оказа загубена кауза. Да се набере дежурния офис на фирмата на ул. „Граф Игнатиев” 24 е равносилно на истинско чудо. То може да се случи единствено сутрин, или привечер, малко преди да паднат кепенците. В останалото време линията е непрестанно заета. Опитайте се да наберете 400 8000 или пък 9876543 – тези телефони са непробиваеми. Там или непрестанно се говори, или пък някой просто не желае да говори, да получава обаждания и оплаквания, защото е безсилен да се справи с тях. Но дори и да се свържете и да докладвате за проблема си, не означава, че сте го придвижили по някакъв начин. Иначе дружелюбно ще ви обещаят екип от техници, дори може да ви насрочат и конкретен едночасов диапазон от време, когато трябва да си стоите неотлъчно вкъщи, за да ви посетят. И толкова! Екипът по всяка вероятност няма да се появи, както нееднократно се е случвало с абонати, в това число и с мен самата. Независимо от чинно и навреме платения интернет нямах щастието да си получа услугата в продължение на повече от четири дни. При това неведнъж ходих на крака до офиса, по цял ден дежурях на телефона в опити да позвъня (правейки неистови усилия и харчейки допълнителни пари, защото след приятното гласче, което уведомява, че сте се свързали с Bol.bg, но трябва да изчакате оператор, ви пускат още по-приятна музика и на неин фон ви държат повече от 5 минути, без някой да поеме обаждането), а всеки ден от фирмата ми обещаваха да пратят дежурен екип, който на място да установи проблема и да го отстрани. Дни, за които е платено, а интернет няма, дни, в които се късат маса нерви, а онези, които трябва да доставят услугата, безхаберно гнездят по офисите си и дават обещания, които не могат да изпълнят. Оказа се на всичкото отгоре, че служителите не са наясно и кой стои начело на фирмата, т.е. кой е прекият им шеф (пък може и да го крият), т.е. човек трудно може да тръгне нагоре по йерархията, за да опита да установи отговорните хора. Впрочем във фирмата в последно време след сливането й с Power.net, за която не е ясно в какво точно се състои нейната рower (англ.=сила), едната ръка не е наясно какво прави другата. Един ден оттам дават информация, че ако проблемът, например, е в мрежовата карта на компютъра, те ще я сменят (срещу заплащане, разбира се), на следващия се оказва, че такава услуга всъщност вече не се предлага. Служителка, пожелала анонимност, заяви в прав текст, че диспечери и технически екипи били „така умешани”, та не можело да се разчита на качествена координация между тях.
В крайна сметка на четвъртия ден привечер пристигнаха две симпатични момчета, които на практика нямаха вина за неуредиците на координаторите си. Те ме осведомиха, че едва сега са им се обадили за моя адрес, при положение че мен пък ме бяха уведомили да ги чакам от 13 до 14 следобед, към 16 часа увериха, че до 20-тина минути екипът ще дойде, а в 18, след поредния скандал, който вдигнах, ми казаха, че, за да се бавят толкова техниците, сигурно са в задръстване. В крайна сметка се оказа, че на мрежовата ми карта, която компютърен служител на бюро гениално и телефонно диагностицира като повредена, й няма нищо, а проблемът по думите на самите техници бил в две жички от кутията долу и се отстранявал за 15-тина минути.
Въобще хаосът е пълен, услугата с понижено качество, ако на места въобще я има, с една дума bol.bg покрай интернета осигурява и бол проблеми. Затова е повече от препоръчително да се огледате в квартала си за някой друг по-читав интернет доставчик, от който оплакванията са минимални. Същевременно е явно, че докато се завлечем до Европа по отношение на този тип услуги, трябва да се научим да търсим правата и пропуснатите си ползи и по съдебен ред. Излиза, че в България ефект има единствено санкцията!
Моля, подкрепете ни.