Реклама / Ads
41| 16132 |22.12.2010 ГЛАСЪТ

Номерът с милосърдието

.
„Ах, скъпа, колко светско се получи, колко суперско!”
 

По телевизии, но най-вече по БНТ, ни показват семейства, които имат нужда от помощ. Не им стига мъката на тези хора, ами ги карат да позират и да участват в клипове, които по същество рекламират една кампания. Как си представяте те да откажат? Та те се надяват на чудо и ще направят много повече, за да спасят децата си, близките си. С тях и с тяхната мъка се спекулира. Правителството дари 160 хил. лв., за да покрие размера на ДДС върху есемесите в благотворителното шоу на bTV „Великолепната шесторка”. От Българския дарителски форум (БДФ) съвсем основателно попитаха не е ли редно да се помисли за отпадане на  ДДС за всички кампании, а не за една или част от тях. Това е прецедент и той трябва да предизвика дебат, спорове, да се чуят аргументи и контрааргументи. Но да се вземе решение за всички, а не за отделни кампании, което е дискриминация спрямо останалите. Основателно е съмнението на БДФ, че подобно решение може да зависи от отделни политици или политически подбуди. Това обезсмисля самия благотворителен акт, колкото и полезен да изглежда в определен момент. В момента в България в публичното пространство са актуални над 125 дарителски кампании, които събират пари чрез SMS-и. До момента, според БДФ, те са набрали средства, чието ДДС е между 250 и 300 хил. лв. По-голямата част от тези акции са в полза на деца и възрастни, които разчитат на дарителска подкрепа за лечение на тежки заболявания и дори за животоспасяващи операции. Те обаче не са рекламирани. Рекламират се благотворителните шоута на отделни телевизии и, разбира се, кампанията на Георги Първанов „Българската Коледа”.Шоутата са нещо между дъвка и захарен памук с есемес по средата и няколко грейнали физиономии на родни „звезди”. Те казват и настояват, че са такива. На президента пък няма как да се откаже, пък и става дума за нещо благородно. Тази обреченост да приемаме някаква натрапена полезност обаче натоварва „мероприятията” с тонове лицемерие. Защото е ясно, че иде реч за пари, рейтинги и пиар. Това, че си изтръгнал някакви левчета от зрителите, не те прави благороден, а хитър и ловък.

А можеше да е по-различно. Продуценти и сценаристи да направят супер шоу в самите домове и болници. В него звезди
можеха да са децата, а не омръзнали на всички муцуни. Да пеят, танцуват, декламират. Щяха да вложат цялото си сърце,
защото такъв шанс им се случва веднъж в живота. Те – на сцената, под светлините, пред очите на хиляди зрители. Неповторимо преживяване и за двете страни. „Звездите” пък да бяха изкарали месец-два в социални домове или болници като санитари и възпитатели. И в това би имало някакви проценти лицемерие, но поне щяха да видят за какво става дума,
а не да се просълзяват от умиление, че се виждат със себеподобни на лъскава сцена. Тогава и думата „кауза” в техните уста
нямаше да дразни толкова. Няма ли кой да им го каже бе, хора? Защо си мълчим и пращаме есемеси като зомбирани?
Стига с тоя цирк. Не се прави така по света. Дори 57-те най-богати и влиятелни хора от „Форбс” се обединиха в кампания „Да дадеш обет”. Не пари, забележете, а обет. Да дадеш дума, да си съпричастен към болката и нуждата на другите. Тези хора очевидно си дават сметка, че дарените от тях милиони и милиарди са равни на стоте или десетте долара на едно семейство в Детройт, Делхи или Долни Дъбник например. И не ни натрапват лъскавите си дрешки, бижута и прически, които после
да разпродават на търг (така направиха от bTV) или осребряват в реклами и нови шоута. Не че не биха могли, ако поискат.
За тия неща трябва да си поговорим и времето преди Коледа е много подходящо. Да печелиш слава и популярност, даже не говоря за пари, от мъката човешка поставя на изпитание и най-здравите морални устои на едно общество. То си е подмяна на ценностите. Уж помагат, пък то било да видим колко са фешън. „Ах, скъпа, колко светско се получи,
колко суперско!” Липсва и прозрачност. Липсва граждански контрол върху използването на събраните пари. Това ражда слухове, много от тях нелицеприятни. И идеолозите на шоутата, и кампаниите се цупят: какви варвари са българите. Ами такива са, сега ли разбирате? А вие от кои българи сте? Сигурно от готините...

Разбира се, събраните пари ще помогнат и слава Богу. Време е да се замислим по какъв начин и кой ги събира. Иначе
ще е наистина все едно дали парите са от президента или от капо дитути капи. Ако съществува някаква тънка червена линия все още...

Огнян Стефанов
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 17| 18606 |19.12.2010 Четвърти километър . 29| 12185 |18.12.2010 Вън агентите Дядо Мраз, Снежанка и джуджетата! . 32| 10806 |17.12.2010 Плесен хвана пак загнилата туршия . 20| 11327 |15.12.2010 Без пулс

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads