Адв. Черногорски пред Фрог: КПКОНПИ е болен организъм, половината служители трябва да се сменят
Г-н Черногорски, отново се заговори за приемането в спешен порядък на нов закон за КПКОНПИ и избор на ново ръководство на Комисията или на двете нови комисии. Кое налага точно сега парламентът да действа на пожар?
Приемането на нов закон, с който така наречената сега КПКОНПИ ще бъде разделена на две комисии, едната за борба с корупцията и конфликт на интереси, и втора, занимаваща се основно и само с гражданската конфискация, е необходимо, и дори много закъсняло за момента действие.
Настоящото ръководство на Комисията показа, че е обвързано с олигархични кръгове, политически субекти и прилага избирателно закона, като мери с различен аршин, спрямо това кого и как проверява. Именно, поради това, следва да се избере ново ръководство, което да не робува и не е подгласник на определени прежде управлявали политически структури, на внедрили и ползващи управлението на държавата хора, източник на порочни и корупционни практики, както и да не е зависимо от олигархични и бизнес кръгове.
Защо е необходимо да се бърза толкова?
В настоящия момент и със сегашната политическа ситуация бързането е необходимо, тъй като започването на качествена работа и от двете комисии, след законодателните промени, е неотложно необходимо и дори закъсняло .
Какво имате предвид?
В настоящия момент, при избора на нов ВСС и наблюдавайки поведението на Прокуратурата в последните шест месеца се наблюдават следните тенденции. Прокуратурата не работи при наличие на достатъчно доказателства за извършени длъжностни престъпления и присвоявания от висшите ешалони на властта на прежде управляващите, а избора на нов ВСС е сведен до поредното му овладяване от “Банкя” и “Бояна”, както и от олигархични и бизнес кръгове, които ще гарантират на Прокуратурата и на нездравата част от съдебната система да продължат да се чувстват недосегаеми и безконтролни. Проблемът в съдебната система - съд и прокуратура, идва именно от това чувство за недосегаемост и несанкционираност на действията им, когато същите излизат от рамките на закона и неговото прилагане.
Допусне ли се това да стане, от една страна, извършилите противоправни действия от висшите ешалони на властта и олигархични кръгове ще останат недосегаеми за „народната любов и желание за възмездие” и ненаказани. И ще продължи да тече, и ще изтече давностният срок за санкциониране на извършените от тях деяния, което фактически те желаят, поради което и „чадърът“ над тях, който е в момента, ще бъде поддържан още дълъг период от време.
От друга страна, част от техните привнесени и настанени хора и дори структури, находящи се и в момента в изпълнителната власт и затаили се в предстартова подготовка за бягство, ще добият отново самочувствие и ще възвърнат същото чувство на недосегаемост, за да продължат да дерибействат и упражняват корупционни практики.
Налице е реална опасност да се завърнат и затвърдят стари корупционни практики, да се възобновят стари сфери на влияние, като се извърши разпределение на паричните ресурси на държавата в полза на определени лица и на определени кръгове.
Какво в този случай може да свърши сегашното КПКОНПИ или бъдещите две комисии ?
Тяхната основна задача, макар и при един несъвършен нов закон, подлежащ на промени, ще бъде сведена основно до разработването на една ефективна линия и нейното ефективно действие за извършване на разследване и налагане на санкции на лица осъществявали и осъществяващи корупционни действия или такива, които са неоснователно и незаконосъобразно придобили имущество от престъпна или незаконна дейност.
Комисията за борба с корупцията ще може да разследва корупционни практики и корупция, освен в изпълнителната власт, но дори и сред средите и служителите на прокуратурата и съда. Именно това ще отрезви и възпре част от служителите на прокуратурата и съда да извършат противоправни действия с чувство на безнаказаност и по „ вътрешно убеждение”, както те обичат да казват.
Впоследствие, част от тези събрани доказателства, в частта на незаконно придобито имущество ще бъдат предавани на другата комисия занимаваща се с гражданската конфискация, която ще предприема действия по запор, възбрана и последващо дело за конфискация на това имущество.
Двете комисии са необходими една за друга, но не могат да бъдат под едно ръководство и „шапка“, тъй като по съществото функциите и принципите на работа на двете комисии са различни.
Какво трябва да направи новото ръководство на двете комисии след започване на своята дейност ?
На първо място трябва да си изгради и осигури стабилна конструкция, както на една сграда, за да може да съществува нормално, а това изисква минимум наличие на поне 20-30% качествени и знаещи хора в структурата.
Налице са индиректни индикации и доказателства за липса на ефективност и спорни действия или умишлено бездействие в сектора, занимаващ се с корупцията и тези, извършващи проверка за конфликт на интереси и имуществените декларации на лицата по чл. 6 от ЗПКОНПИ, където определено трябва да бъде подменен минимум половината състав. По отношение на дирекциите, занимаващи се с гражданската конфискация, там следва да бъде променен порочният стил на работа, неподчинен на приложимото данъчно законодателство, Конституцията на Република България и международни нормативни актове.
Една сграда и една структура не може да стои и функционира без здрави основи.
На второ място, в тези структури са налице много приятелски и шуробаджанашки назначения и наличие на „верни хора” на гореизброените политически и олигархични елементи, а с тях върви ръка за ръка и некомпетността. А това трябва да бъде променено и този болен организъм да бъде изчистен до здраво.
С това прокурата и съда следва да бъдат накарани да работят и правоприлагат при спазване на действащото законодателство, под натиска на дейността на двете комисии, че тяхната евентуална противоправна дейност може да бъде разследвана, обявена публично, санкционирана, а облагите от тази незакосъобразна дейност конфискувана в полза на държавата.
И тук не говоря за работа под страх от това, че могат да бъдат засегнати от дейността на комисията, а за наличие на законова възможност и предпоставка за тяхното разследване, ако извършват противоправни действия и налагането на санкции, и това като превенция ще ги възпира от други техни евентуални намерения за незаконосъобразни действия по „ вътрешно убеждение” .
Въпроси на Катя Илиева
Моля, подкрепете ни.