11|
7875
|22.04.2010
ИНТЕРВЮ
А. Агов: Митът за Командира Костов е приятелска закачка
„Днес не противопоставяме пушачи на непушачи, а поставяме въпросът за свободния избор. Изказването ми в парламента за Иван Костов по повод мита за Командира беше приятелска закачка. Ние имаме много по-важни политически възгледи, които ни обединяват.”, каза пред Frognews.bg бившият директор на държавната телевизия БНТ.
Асен Агов е депутат от Синята коалиция. Роден е в София през 1948 г. От 1971 г. до 1985 г. работи като журналист в Българска телеграфна агенция. От 1985 г. за две години е редактор на новините в Българското национално радио, след което става специален кореспондент на Българската национална телевизия, като обикаля Африка и Близкия изток. Автор е на редица документални филми по актуалните войни в Африка, Ливан, Израел и войната за независимост в Намибия. През 1990 г. Асен Агов става главен редактор и водещ на новините на БНТ. Стремежът му, да установи независимост в репортажите на новините и изобщо в българската журналистика, се олицетворява в неговото приветстване по новините, с думите „Дами и господа” вместо „Другари и другарки”, както бе типично по време на комунистическия режим в България. Година по-късно става директор на новините. През април 1992 г., след като ОДС печели изборите, Народното събрание избира Асен Агов за главен директор на Националната телевизия. След като правителството на Филип Димитров пада от власт, Агов е уволнен от телевизията. Народен представител в 37-то, 38-то, 39-то, 40-то и 41-то Народно събрание.
Потърсихме Асен Агов по повод промяната в закона за тютюнопушенето, според която поне още година то ще бъде разрешено на обществени места. Като заклет пушач, Агов заяви от парламентарната трибуна несъгласието си с партийния шеф Иван Костов и се пошегува, че митът за Командира вече е разбит.
Интервю на Васил Василев
- Г-н Агов, в един от основните конфликти тази седмица се превърна тютюнопушенето на обществените места. Не е ли малко странно, в условията на криза парламентът да отделя толкова много енергия в решаването на този проблем?
- Въпросът не е в противопоставянето на пушачи и непушачи. Сегашният закон за забраната на тютюнопушенето на обществени места беше много бързо приет от предишния парламент, в последния момент. Не бяха отчетени абсолютно всички последици от гласуването на такъв закон. Тук обаче не говорим за пушачи и непушачи, а за свобода на избора. В редица европейски страни е дадена възможност да не се противопоставят пушачите на непушачите, всеки да има своя избор. По-малките заведения могат сами да решат – дали в тях да се пуши или не. Освен това, европеизацията на България не започва с тоталната забрана на тютюнопушенето, а с далеч по-важни неща – да се преборим с корупцията, да имаме добри публични услуги, защото плащаме данъци за тях, както и впрочем за всяка една цигара. При това доста висок акциз. От тази гледна точка, шумът, който в момента се вдига, е неуместен. Трябва да се въведе по-свободен режим, който да дава избор.
- Кой определя, дали тютюнопушенето ще бъде разрешено на обществени места? Има ли някаква европейска директива за това?
Не, няма директива. Това е практика, която се решава от законодателите във всяка една държава поотделно. И поради тази причина не знам защо трябва да нарушаваме свободата на избора, само и само, за да следваме нечий друг пример.
- Каква е ситуацията в „Синята коалиция” между пушачи и непушачи?
- Не става въпрос за това – има хора, които са „за” тоталната забрана и други, които споделят моето мнение. В крайна сметка всеки ще гласува по съвест. Това не е политически въпрос, а личен избор.
- По този начин няма ли да отнемете правото на избор на непушачите?
- Аз няма да запаля цигара, ако има и един непушач, който възразява. Съобразявам се напълно с правата на всички, защото знам, че пасивното пушене е вредно. Техните права да бъдат защитени трябва да кореспондират и с моите – да имам свободен избор. Законът, който се предлага, предвижда следното – в заведенията, които са над 100 кв. м да бъдат обособени помещения за пушачи и за непушачи, а по-малките кафенета и ресторанти – да избират в коя категория ще попаднат. Впрочем, в Испания е така.
- Вие разбихте мита за командира Иван Костов в свое изказване в парламента. Има ли ожесточен спор помежду ви на тази тема?
- Не, разбира се, ние имаме много по-важни политически възгледи, които ни обединяват. Това не е въобще политически въпрос, а закачка между приятели.
- Каква е ситуацията с другия съпредседател на „Синята коалиция” Мартин Димитров?
- Тази коалиция се роди преди година по волята на избирателите. Те казаха: „ще гласуваме за вас, ако вие сте заедно”. Тъй като ние не сме някакви вироглави политици и слушаме своите избиратели, изпълнихме тяхното желание. Представихме се сравнително добре на изборите, но в момента не стои въпросът, дали „Синята коалиция” има трайно присъствие в политическия живот, защото това е факт. Българската десница има нужда от такъв носител на волята на избирателите.
- От СДС, преди повторното избиране на Мартин Димитров, предупредиха, че партията ще се обезличи. Има ли такава опасност, и за Съюза на демократичните сили, и за ДСБ?
- С Мартин Димитров работим чудесно. Няма сливане между двете партии и категорично няма заплаха за „обезличаване” – нито за Демократи за силна България, нито за СДС. Всеки има своя политически характер, но в 90% от вижданията ни за политиката на страната имаме съвсем еднакви възгледи. Именно затова сме се събрали.
- Кои са тези 10%, в които имате различия със СДС?
- Имахме различия, например, за промените в Наказателно-процесуалния кодекс вчера. От СДС заявиха доста по-критична позиция в това отношение. Нашата теза беше, че властта трябва да даде повече възможности на органите на реда, за да събират доказателства. Спрямо СРС-тата те бяха по-критични от нас, но в крайна сметка постигнахме някакво съгласие по този важен въпрос.
- В какви отношения сте с управляващите от ГЕРБ? „Синята коалиция” опозиция ли е вече на кабинета?
- Ние подкрепяме управляващите в борбата с корупцията и организираната престъпност. Това е нещо, което трябва да бъде свършено в България, за да може държавата ни да направи крачка напред в европеизацията, а не чрез закона за тютюнопушенето. Тук различие с ГЕРБ нямаме. В същото време партията на Бойко Борисов има воля за управление, но липсва решителност да се извършат реформите, а те са болезнени. Ние разбираме ГЕРБ, защото това е скъпо струваща политическа акция, в смисъл, че води до загуба на популярност и доверие.
- Вярно ли е, че от „Синята коалиция” сте поискали зам.-министри и имате ли подобни намерения?
- Когато обмисляхме коалиция с ГЕРБ, ние предложихме вариант, в който да участваме със заместник-министри в правителството, буквално във всяко министерство. Нашата цел не е на всяка цена да участваме във властта, а да постигнем ефикасно управление на страната, да гарантираме и да поемем наравно с ГЕРБ отговорността за реформи. За мен това е ненормално. Едно правителство на малцинството, макар и подкрепяно от няколко партии в парламента, няма достатъчно енергия да извърши реформите. Но в крайна сметка вотът от президентския импийчмънт доказа, че има много голям политически капитал. Ако той не бъде използван да се постигне общо съгласие, не можем да очакваме бърз изход от кризата.
- Как ще коментирате твърдението на Кръстьо Петков, че ГЕРБ има нужда от коалиране със СДС и ДСБ, както и поведението на Волен Сидеров, който е категоричен – „оставаме с ГЕРБ до край”?
- Това е виждане на Кръстьо Петков и явно той влиза в ролята на обществен съветник, но не мисля, че е вероятно някой да последва съветите му. За нас е притеснително, че парламентарният партньор на ГЕРБ „Атака” подкрепя безусловно управляващите, като по този начин се отбягва тежкият въпрос за реформите. Няма как да си отговорен политик и да отбягваш проблемите с реформите в здравеопазването, образованието и въобще публичната сфера.
- Вчера, след избора на Анна-Мария Борисова за министър на здравеопазването, Мартин Димитров беше категоричен, че СДС й дава едномесечен срок срещу своята подкрепа. ДСБ ще направи ли същото?
- Борисова се представи убедително в нашата парламентарна група. И аз мисля, че това е правилният подход – след като един човек е убедителен, изглежда мотивиран да извърши тази реформа, тогава трябва да му бъде даден шанс. Той в никакъв случай не е безкраен, трябва да бъде оправдан с конкретно действие. Ще следим много внимателно, защото подкрепата ни е именно при такова условие – да се промени ситуацията в здравеопазването. Не сме поставяли срокове, защото в политиката те са нож с две остриета. Времето може да не стигне или да се окаже прекалено дълго. Ние ще следим ден за ден какво ще прави министър Анна-Мария Борисова.
- Г-н Агов, говорейки за криза и реформи, трябва да споменем държавната телевизия БНТ, в която вече са въведени странни начини за получаване на хонорарите. Вие, като бивш директор на медията, какво бихте променили и само в парите ли е проблемът?
- Аз не следя развитието на телевизията съвсем целенасочено, защото всеки критичен глас срещу БНТ в момента би бил разтълкуван като лично отношение. От тази гледна точка бих казал, че в държавната телевизия новините са на много добро ниво, има стойностни политически предавания, каквото е например „Референдум”. В същото време, тя сякаш още не е достигнала функцията си на публична телевизия. Мисля, че и БНТ, и БНР трябва още да работят за обществената си функция. Те трябва да помагат на хората в трудния живот, който имат, защото демокрацията и свободният пазар всеки ден те изправят пред предизвикателства. И именно те трябва да дават рецепти как да се справяме с трудностите. Това, разбира се, не означава БНТ да допусне в програмната си схема подобен тип реалити предавания, излъчвани по останалите национални медии. Бих искал да видя добри рецепти и съвети за това, как хората да се оправят в трудния живот.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads