Алекси Стратиев: Законът продължава да брани „рецидивистите” на пътя
Липсата на технически средства като радари, за които депутатите са забравили, е довело до неразкриване на нарушенията на пътя, казва в интервю за Фрог бившият шеф на ”Пътна полиция” Алекси Стратиев. Ето какво сподели още експертът по пътна безопасност.
- Г-н Стратиев, от 21 януари влизат в сила измененията в Закона за движение по пътищата. В тях има доста драстични санкции за нарушителите. Ще имат ли те ефект?
- Приеха се доста изменения, като първоначално внесеният проект беше доста правно неиздържан и от смисъла за промяна на правилата и наказанията. Вероятно затова се и забави приемането му. Повече от една година той беше в Комисията по транспорт на парламента. И народните представители вложиха много усилия горе-долу да го вкарат в нормален обем и обхват. Но в крайна сметка, когато в началото е сбъркано нещо, доста трудно се стига до нещо съвършено в края. В крайна сметка се прие един законопроект с немалко слабости, но стана вече закон и би трябвало да го спазваме.
- Какви слабости има в закона ?
- Не са малко. Но ще маркирам най-съществените. Например за шофиране в посока обратно на движението се приеха драстични санкции. Да, това е тежко нарушение, но слава Богу при него няма загинали. А в същото време не се отдели внимание на неправилното изпреварване и навлизане в насрещната лента на движение. При това нарушение годишно у нас загиват над 70 души.
Възприеха се доста високи санкции, но не се обърна внимание на рецидивистите на пътя, тоест нарушителите, които имат 3,4, 5 или повече нарушения, които не са ги изтърпяли. И те продължават да бъдат на пътя.
Мисля, че към тях трябваше допълнително да се приложат санкции затова, че са допуснали толкова много нарушения. Явно нещо с тях не е наред. Дали подготовка, дали познания. Това законодателите го пропуснаха.
Има драстично завишение на глобите за превишена скорост. Дори за първо нарушение има много сериозна санкция.
Странно е, че при нарушение на скоростните режими с превишение между 30-40 км. в час от разрешената скорост разликата е 200 лв, докато при превишение над 50 км.в час за всеки десет километра отгоре глобата е 100 лв.
Това означава, че грубите нарушители на пътя, които карат понякога с над 100 км. в час над разрешеното, не изтърпяват такава тежка санкция с по 200 лв за десет километра. Тоест законотворците пазят рецидивистите на пътя.
Законът пази всички нарушители, превишили скоростта, защото изискването му е всяко място за контрол на скоростта предварително да се обозначава, да се оповестява по интернет и медии.
Това е само в интерес на нарушителите. Казвал съм го много пъти. Защото един човек, който спазва правилата на пътя, въобще не се интересува има ли или няма радари и къде са те. Но всички онези, които нарушават правилата много държат да знаят къде се контролира скоростта, за да карат там нормално. Това е само в техен интерес.
Но за съжаление народните представители изглежда взимат тази страна.
- Вие като експерт бяхте ли потърсен за мнение за законопроекта?
- Не. Хората, които знаят всичко, не търсят съвети.
- Санкциите се увеличават драстично. Обаче държавата не може да си събере глобите. Какъв е смисълът от това тогава ?
- Проблемът е, че нарушителите не изтърпяват наказанията си. А това е смисълът на закона. Направил си нарушение, то е установено, санкциониран си и трябва да изтърпиш наказанието си. Ако не го изтърпиш, то се обезсмисля.
И в тази връзка пак казвам завишението на санкциите за превишена скорост е твърде необосновано, защото действащите текстове от стария закон позволяват нарушителите да не изтърпят наказанията си и не са приложени в пълнота.
А една норма касае санкцията да се променя когато от 100 нарушители-80-90 са изтърпели санкцията си, но то продължава. Тогава е нормално законодателят да каже: Дайте нещо да променим.
И да се завиши санкцията. Сега това се направи без такава обосновка. С единственият аргумент, че ще стресне хората. За глобите са предвидени наказания като спиране от движение на колите, на пътя да се санкционира водача директно или пък да не ползваш услугите на различни институции, ако не си си платил глобите.
Но в общи линии това са палиативни мерки. Дано повлияят.
- Само с високи санкции ли ще се спре войната по пътищата ?
- За мен лично контролът на скоростта не бива да се замества от високите глоби, защото този контрол трябва да е постоянен и повсевместен. И да бъде обективен на реалността на пътя. Има страшно много нарушения на скоростта, но липса на контрол. Тук не говоря за полицаите на пътя, а контрол с технически средства. Това много влияе на нарушителите. Скоростта убива най-много на пътя. Но техническите устройства бяха спрени неизвестно защо. Още повече, че мобилните камери бяха задължени да работят при една много сложна процедура.
И всичко това доведе до завишаване на загиналите на пътя.
Едва от най-суровите санкции е дерегистрирането, тоест свалянето на регистрационните табели на автомобила при управление от неправоспособен водач или от употребил алкохол такъв. Мисля, че това доста ще натовари системата на пътната полиция. Защото към сегащните регистрации ще се добавят още около 40 000 годишно, толкова се засичат пияни зад волана, а после пак трябва да се ригистрира колата след изтичане на периода на санкцията.
Това пък ще пречи на собственика да се разпорежда с автомобила, да го продава и т.н.
- Ако правилно съм ви разбрал по-добре е да има повече камери и радари, вместо по-високи санкции за шофьорите ?
- Ето ви пример. Годишно се засичат около 700-800 000 нарушения на закона за движението по пътищата. Но това е само в последните години. Докато през 2010-2012 засичаните нарушения годишно бяха 1 милион. А бройката на загиналите падна драстично. Това означава, че през последните години голяма част от нарушенията не се засичат. И то не по вина на пътната полиция. А заради неефктивно използване на техническите средства за контрол. И недостатъчният им брой в страната.
- По ваше време се събираха пари от глоби във фонд за закупуване на нови радари и камери за контрол на пътя. Сега сякаш тази идея умря. Това оказва ли влияние на пътната обстановка и броят на жертвите ?
- Това беше записано в закона, имаше и наредба за ползването на фонда само и единствено за технически средства. Но за съжаление тази идея се загуби във времето. Приобщи се фонда към държавния бюджет и реално вече пари за камери няма. Миналата година жертвите на пътя бяха 708, сега са около 705 къ момента. През 2016 г. има чувствително завишение на броя на ранените в катастрофи.
Така, че средства за изграждане на системата са изключително необходими и това трябва да се реализира. В последните години не виждам да се купуват нови радари, които да покрият основната пътна мрежа.
- Ще помогнат ли промените и високите санкции да намалеят жертвите на катастрофи у нас ?
- Какъвто и да е законът, трябва да се спазва. Надявам се да помогнат. Шофьорите трябва да знаят, че от 21 януари влизат в сила новите санкции и да се съобразяват с тях. Да внимават на пътя, да не трътват без необходимост тези дни, защото се очаква тежка пътна обстановка. Но все есно дали е зима или лято, трябва да спазват правилата на пътя, защото това им гарантира живота.
Интервю на Стефан Ташев
Моля, подкрепете ни.