Бургаският кмет Д. Николов: Ежедневно се натъкваме на злоупотреби и фалшификации
Разговаряме за всичко, което досега е констатирано в Община Бургас, по случайно стечение на обстоятелствата точно месец, след като Николов спечели безапелационно кметските избори в Бургас.
интервю на Ана Кочева
- Стартирахте първия си мандат си със сложен казус, г-н Николов. Научихме, че вътрешна проверка на община Бургас е установила значителни нарушения в отдаването под наем на общински жилища. Какво всъщност показва тази проверка? Твърди се, че става дума за скандални факти.
- Аз не съм правил лично тази проверка, назначих комисия и ще ви разкажа някои от нещата, до които тя стигна: в момента са отдадени над 800 общински апартамента по време на миналия мандат (а той всъщност е 12 годишен). Фрапиращото е, че общински служители са пререждали правоимащите да получат апартамент по смисъла на закона, при това става дума за централната градска част, за най-апетитните места за живеене, както е прието е да казва. Там са уреждани само общински служители или близки и познати на администрацията. А това изкривява смисъла на жилищния фонд. Защо да поддържаме толкова голям фонд, за да уреждаме в него собствените си кадри ли? Идеята общината да го притежава, е да има резерв – да го ползва при бедствия, аварии, при всякакви крайни събития, за да реагираме и обезпечаваме временно нуждите на бургаските жители, та да могат после да се стабилизират и да си търсят постоянни жилища за живеене. Общинското жилище не е да се родиш и да живееш цял живот в него; то е временен социален ангажимент на общината. И тъкмо в това е смисълът. А тук се е получило точно обратното – с хубави апартаменти на символични цени, защото наемът е между 20 и 40 лв., т.е. много, много, много пъти под пазарния наем, са се уреждали хора, които реално нямат причини да ползват такова жилище. С други думи документите са се фалшифицирали. Сега започваме и проверките за фалшифициране на подписи, за фалшифициране на справки. Проверките показват, че тези хора даже не живеят по тези адреси, там живеят други хора, т.е. правило се е вторично, третично отдаване под наем на близки и познати. Въобще кашата е голяма.
- А само за отдаване под наем ли става дума, или ще се появят и данни за продажби?
- Не сме стигнали до тази материя. Ровенето е огромно: по стотици преписки, папки. Когато стигнем до там, ще ви уведомим, засега нека бъдем коректни и съобщаваме само онова, което е разкрито до момента. Включително и на шефа на отдел „Жилищна политика”, Митко Райков, който сам приключва преписката, дъщеря му е уредена с такъв апартамент на централната улица – „Александровска”. А това показва, че има и по-нахално отношение.
- Това ли е най-скандалният факт, с който се сблъскахте в началото на мандата си?
- А, много са! Ежедневно се натъкваме на скандални факти. И общинските поръчки сме спрели, които са предварително подготвени да бъдат спечелени от конкретна фирма. Наследихме и много скрити задължения, които сега излязоха на повърхността, те вече станаха над 9 милиона лева. Те са фрапиращо големи, защото цялата капиталова програма за следващата година е толкова, колкото ние трябва да платим като стари задължения, при това без да сме съгласни с тях, защото се оказа, че самите актове, по които са начислени тези ангажименти към нас, не са перфектни. Но за съжаление обикновено става така, че частните фирми печелят делата срещу общината.
- Значи тепърва ви предстои да разривате финансовия батак, който сте наследили? Но общината ще бъде ли в състояние да понесе това финансово бреме, което я затиска?
- Първо гледаме приоритетните неща – ние вече платихме на Данъчното, респективно на държавата 600 000 лв от първия акт, защото бързаме да погасим главницата, знаете, че ежедневно ни текат много сериозни наказателни лихви. Това е много опасно, понеже губим финансов ресурс. Така че сме спрели някои от другите плащания, които могат да се разсрочат, за сметка на това да върнем парите към държавата. Тя си е в правото да си ги изиска, те всъщност са изискани вече със стара дата.
- Добре, за всичко, което ни разказахте дотук, ще има ли наказани, ще се търси ли отговорност?
- Стартирала е административна проверка, но за съжаление всички документи са подписани така по ръба на закона, че отговорността повече е групова, отколкото единична. Перфектно е изпипано, но това по никакъв начин не ни успокоява, защото всъщност парите ги няма.
- Излиза, че никак не е леко началото на мандата!
- Не е леко, а пък все пак сме в навечерието на празници. Трябва да осигурим на хората, които нямат никаква вина за всичко това, радост, забавление.
- А кои са ви най-неотложните приоритети, които ще трябва да се свършат в най-краткосрочен план, да кажем за година?
- Те са най-вече в социален аспект, там имаме доста проблеми. Но и до голяма степен в инфраструктурен план, крайните квартали и населени места в рамките на общината са в изостанало и окаяно положение. Трябва да се довършват канализации, пътна настилка да се оправи, детски градини имаме да строим, да развием социалния патронаж, защото той е много голяма помощ за възрастните хора.
- А как сте с трафика в Бургас? Задавам този въпрос, защото това в София е грандиозен проблем, градът вече буквално се е самоблокирал. Бургас също е твърде голям град и автомобилите му едва ли са малко.
- Трафикът ни е ужасен, но решението на този въпрос няма да дойде в рамките на една година. Тук трябва поне четиригодишен период, защото имаме да правим подземни и надземни паркинги и да предприемем по-рестриктивна политика в централната градска част.
- Накрая, как ще се сработите в новия общински съвет. Председателят Валери Симеонов е от „Атака”, вие представлявате ГЕРБ, въобще цветно е положението при вас?
- Ще се сработваме съвсем нормално. А и ние вече го правим и с шефа на общинския съвет, и с общинските съветници. Току-що избраха комисиите, чакам всеки момент те да заработят, защото към тях има доста материали и те трябва да поемат своите ангажименти. Но, когато се работи прозрачно, аз нямам притеснения!
Моля, подкрепете ни.