12|
6611
|06.03.2009
ИНТЕРВЮ
Евгени Чачев: Правителството не изпълни програмата си за инфраструктурните проекти
Еврокомисията оказа натиск върху правителството заради липсата на закон за ВиК дружества. Това е христоматиен пример за конфликт на интереси от най-високо политическо ниво.
На заем от Bulgaria NEWS
Светла Димитрова
- Господин Чачев, както стана известно, бившият заместник-директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" Живко Недев, чието име фигурира в доклад на KPMG за конфликт на интереси, отново е назначен в агенцията. Какъв сигнал е това към Европейската комисия?
- За мен това е скандално назначение след всичко, което се случи. Сега пък се разбра, че бившият му шеф Веселин Георгиев, по-известен като „Батко”, се е облажил освен от Министерството на благоустройството и регионалното развитие и от Министерството на земеделието по програма „Сапард”. Обществеността го научи индиректно, покрай злоупотребите на кметовете. Оказа се, че 8 проекта за изграждане на пътна инфраструктура са дадени на „Батко”, а Недев също е работел там по онова време. Фактически ще се окаже, че „Батко” е прибрал много над 200 милиона. Другият въпрос е дали са само негови. Недев освен всичко друго е много тясно свързан с концесията на магистрала „Тракия”. Той беше един от основните играчи по времето на Сакскобургготски в „грабежа на века”, както я нарече премиерът Станишев.
Сега обаче търговете са отменени от Еврокомисията. В основата на всичко това пак е „Батко”, тъй като в тръжните процедури е заложено изискването изпълнителят, който спечели търга, да разполага с бетонов център, асфалтова база, арматурен двор и други подобни на определено разстояние от трасето, на които отговаря единствено фирмата на „Батко”, а също и на Васил Божков.
- Сега, след като лично премиерът наблюдава пътната агенция, има ли шанс да й бъде върнат лицензът от Еврокомисията?
- Пътната агенция се оглавява от един граничен милиционер. Лично премиерът да си го носи на рамо. Вече и вицове се родиха на тази тема. Аз от трибуната му разказах един. Еврокомисията попитала радио Ереван защо е назначен граничен милиционер за шеф на пътната агенция, а радио Ереван отговаря: „За да пази българските граници от чуждите инвеститори в пътното строителство”.
- Неотдавна разбрахме също, че се отлага и строителството на други магистрали. Докога?
- Не само магистрала „Хемус”, и магистрала „Струма”. Ако извадим програмата на правителството „Станишев” веднага след встъпването му в длъжност, ще видим, че магистрала „Тракия трябваше да бъде готова до изборите, също част от магистрала „Струма” и от „Хемус”. Трябваше да бъде започната и магистрала „Черно море”. Трябваше да бъдат завършени голяма част от първокласните пътища. Нещо, което също не се случи. Вместо всичко това през всички тези четири години на мандата сме свидетели само на скандали. Първата грешка беше, когато шеф стана финансовият министър, което е пълен абсурд. После пак нищо не се случи.
- Все пак се правят някакви усилия. Как си обяснявате липсата на резултат?
- Моето обяснение е, че те се хвърлиха да перат мръсни пари, а икономиката няма възможност едновременно да усвои и мръсните пари, и да усвоява европейските. Това, което се случва с европейските пари, е национално предателство. Дори ще си позволя да спомена нещо отпреди десетина години. Бившият комисар по регионалното развитие Мишел Берние перифразира българската поговорка „Вода гази, жаден ходи” на „Евро гази, беден ходи”.
- Да не би да намеквате за това, че Еврокомисията спря и парите за ВиК системите?
- Точно по този повод, като излезе информацията, че спират 1.6 млрд. евро във водния сектор, се сетих за неговите думи.
Сега управляващите имат ли технологичното време да определят собствеността на ВиК системите, каквото е изискването за отпускане на тези пари?
Това е типичен казус, който би трябвало да влезе в учебник за конфликт на интереси на най-високо политическо ниво. Законопроектът за ВиК дружествата е готов още от времето, когато аз бях министър на благоустройството и регионалното развитие (1999-2001 г., б.а.). Сигурно не са го харесали. Това е нормално. Но въпросният проект, това го знам от Костадин Паскалев, беше преработен по времето, когато той беше министър. Тогава не можаха да се споразумеят НДСВ и БСП кой да опекунства ВиК дружествата. А 1.6 млрд. евро има само към момента. Като цяло става дума за 10 млрд. евро за 20 години. Най-лошото е друго – като спрат сега парите, в договора за присъединяване към Европейския съюз ние имаме задължението до 2013 г. да изградим всички пречиствателни станции по Черноморието, по поречието на река Дунав и във всички населени места с над 5 хиляди жители. Като се изградят пречиствателните станции, те не могат да работят, защото няма канализация. Какво ще пречистват тези пречиствателни станции? Да не говорим за столицата София, на 40% от територията на която живее население без канализация. В същото време непрекъснато се увеличава цената на водата, сега и на тока. В края на краищата се питам накъде отиваме.
Светла Димитрова
- Господин Чачев, както стана известно, бившият заместник-директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" Живко Недев, чието име фигурира в доклад на KPMG за конфликт на интереси, отново е назначен в агенцията. Какъв сигнал е това към Европейската комисия?
- За мен това е скандално назначение след всичко, което се случи. Сега пък се разбра, че бившият му шеф Веселин Георгиев, по-известен като „Батко”, се е облажил освен от Министерството на благоустройството и регионалното развитие и от Министерството на земеделието по програма „Сапард”. Обществеността го научи индиректно, покрай злоупотребите на кметовете. Оказа се, че 8 проекта за изграждане на пътна инфраструктура са дадени на „Батко”, а Недев също е работел там по онова време. Фактически ще се окаже, че „Батко” е прибрал много над 200 милиона. Другият въпрос е дали са само негови. Недев освен всичко друго е много тясно свързан с концесията на магистрала „Тракия”. Той беше един от основните играчи по времето на Сакскобургготски в „грабежа на века”, както я нарече премиерът Станишев.
Сега обаче търговете са отменени от Еврокомисията. В основата на всичко това пак е „Батко”, тъй като в тръжните процедури е заложено изискването изпълнителят, който спечели търга, да разполага с бетонов център, асфалтова база, арматурен двор и други подобни на определено разстояние от трасето, на които отговаря единствено фирмата на „Батко”, а също и на Васил Божков.
- Сега, след като лично премиерът наблюдава пътната агенция, има ли шанс да й бъде върнат лицензът от Еврокомисията?
- Пътната агенция се оглавява от един граничен милиционер. Лично премиерът да си го носи на рамо. Вече и вицове се родиха на тази тема. Аз от трибуната му разказах един. Еврокомисията попитала радио Ереван защо е назначен граничен милиционер за шеф на пътната агенция, а радио Ереван отговаря: „За да пази българските граници от чуждите инвеститори в пътното строителство”.
- Неотдавна разбрахме също, че се отлага и строителството на други магистрали. Докога?
- Не само магистрала „Хемус”, и магистрала „Струма”. Ако извадим програмата на правителството „Станишев” веднага след встъпването му в длъжност, ще видим, че магистрала „Тракия трябваше да бъде готова до изборите, също част от магистрала „Струма” и от „Хемус”. Трябваше да бъде започната и магистрала „Черно море”. Трябваше да бъдат завършени голяма част от първокласните пътища. Нещо, което също не се случи. Вместо всичко това през всички тези четири години на мандата сме свидетели само на скандали. Първата грешка беше, когато шеф стана финансовият министър, което е пълен абсурд. После пак нищо не се случи.
- Все пак се правят някакви усилия. Как си обяснявате липсата на резултат?
- Моето обяснение е, че те се хвърлиха да перат мръсни пари, а икономиката няма възможност едновременно да усвои и мръсните пари, и да усвоява европейските. Това, което се случва с европейските пари, е национално предателство. Дори ще си позволя да спомена нещо отпреди десетина години. Бившият комисар по регионалното развитие Мишел Берние перифразира българската поговорка „Вода гази, жаден ходи” на „Евро гази, беден ходи”.
- Да не би да намеквате за това, че Еврокомисията спря и парите за ВиК системите?
- Точно по този повод, като излезе информацията, че спират 1.6 млрд. евро във водния сектор, се сетих за неговите думи.
Сега управляващите имат ли технологичното време да определят собствеността на ВиК системите, каквото е изискването за отпускане на тези пари?
Това е типичен казус, който би трябвало да влезе в учебник за конфликт на интереси на най-високо политическо ниво. Законопроектът за ВиК дружествата е готов още от времето, когато аз бях министър на благоустройството и регионалното развитие (1999-2001 г., б.а.). Сигурно не са го харесали. Това е нормално. Но въпросният проект, това го знам от Костадин Паскалев, беше преработен по времето, когато той беше министър. Тогава не можаха да се споразумеят НДСВ и БСП кой да опекунства ВиК дружествата. А 1.6 млрд. евро има само към момента. Като цяло става дума за 10 млрд. евро за 20 години. Най-лошото е друго – като спрат сега парите, в договора за присъединяване към Европейския съюз ние имаме задължението до 2013 г. да изградим всички пречиствателни станции по Черноморието, по поречието на река Дунав и във всички населени места с над 5 хиляди жители. Като се изградят пречиствателните станции, те не могат да работят, защото няма канализация. Какво ще пречистват тези пречиствателни станции? Да не говорим за столицата София, на 40% от територията на която живее население без канализация. В същото време непрекъснато се увеличава цената на водата, сега и на тока. В края на краищата се питам накъде отиваме.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads