18|
11573
|10.08.2009
ИНТЕРВЮ
Ген. Атанасов: Пращат Сертов в Солун, за да е по-близо на разследващите
От най-високо ниво в държавата издъниха „Лиана”. Разработката все още може да се реанимира, в нея има информация за престъпления на Доган, Джевдет Чакъров и хора от ДПС, твърди бившият депутат от ДСБ.
Генерал Атанас Атанасов е бивш шеф на НСС. Разкритията му като депутат в 40-тото Народно събрание доведоха преди година и половина до оставката на вътрешния министър Румен Петков и до сътрсения в управляващата тройна коалиция. Атанасов е лидер на софийската организация на ДСБ. Последната му обществена изява бе като звезден репортер на Нова телевизия.
Интервю на Стойко Стоянов
- Г-н Атанасов, бяхте един от най-активните депутати на опозицията в предишния парламент, с какво се занимавате сега?
- За мен лично не е проблем, че останах извън новия парламент. Народното събрание обаче е мястото, където се прави българската национална политика и този терен ми липсва сега. За последните четири години видях как през тази най-висша институция в държавата се прави политиката, и как един човек, който иска да бъде полезен за обществото, може да предизвика много процеси.
Когато си извън парламента, тези възможности се ограничават, но независимо от това ще продължа да се занивам с политика. Има какво да се прави, на мен ми е интересно, но с какво точно ще се занимавам - предстои да видите. Продължавам да работя за Синята коалиция. Важно е как ще се развива този проект. Има синьо пространство, има един кръг от избиратели, които разчитат на нас и ние сме ангажирани с тях.
- Какво наследство получи новото правителство от тройната коалиция в МВР и службите за сигурност?
- В МВР и системата на националната сигурност управляващите от БСП, ДПС и НДСВ оставиха на кабинета „Борисов” много тежко наследство – нереформиран сектор. Даже по-лошо – неща, които бяха подредени през миналите години, те ги обърнаха наопаки.
През четирите години на това управление МВР претърпя две реформи, на двама министри от една и съща партия. БСП и нейни кръгове, идвайки на власт, си бяха построили предварително схеми за източване на пари и от бюджета на държавата, и от европейските фондове. Тези кръгове имаха интерес да бъдат притъпени държавните органи, които противодействат на корупцията. Така че реформите в МВР целяха единствено тази институция да бъде обезоръжена, да не може да противодейства на престъпността. Съставът в министерството е демотивиран, събраната информация не се използва по закона.
Включително и създаването на ДАНС беше чиста имитация от страна на Станишев за борба с корупцията. На практика той искаше да концентрира информацията за корупционните процеси на едно място. Там назначи свои хора, но не да разкриват, а да прикриват тази информация. Съвсем логично беше правителството на ГЕРБ да започне промените от ДАНС, да се отпуши тази система.
- Трябва ли да се търси персонална наказателна отговорност за грешките и провалите в работата на МВР и ДАНС?
- Категорично! С възможностите, които имам, аз ще настоявам, например, да се установи, кои са виновните длъжностни лица и в МВР, и в ДАНС, които скриха и провалиха разработка „Лиана”. Преди година и половина извадих пред обществото информация за нея, но управляващите направиха всичко възможно да я потулят и тя да не стигне до парламента и до прокуратурата. За това има конкретно виновни лица. Например, справката за „Лиана”, която е изпратена в бившото НСС, 2 години е пролежала в една каса. Ето това е работа за новото ръководство на ДАНС – да изясни чия е била тази касата и по какви причини е прикрита разработката.
Така е потулена информация с конкретни данни за корупция на Ахмед Доган, Джевджет Чакъров и други лица от върховете на ДПС. Някои хора могат сега да се оправдаят, че им е оказван натиск, но да кажат кой ги е притискал? Трябва да се направи разследване. Съгласно Конституцията и законите, които действат, разкриването на престъпленията е правомощие и задължение на изпълнителната власт. Така че тези, които не разкриваха, а прикриваха престъпления фактически са злоупотребявали с властта, която са имали. Те са вършели престъпления, включително и срещу правосъдието. И министри от бившето правителство, са се занимавали с такава дейност. Да бъдат добри МВР и ДАНС сега, да си свършат работата, да извадят необходимата информация, за да има контрол и върху разследването. Аз нямам доверие на прокуратурата. За тези 4 г. тя симулираше някаква дейност с усмивки и недомлъвки, а големите престъпления някъде потънаха.
- Защо управляващите от тройната коалиция се притесняваха от „Лиана”, за големи размери на корупция ли става въпрос?
- В тази разработка е било установено физически къде се намира мястото, апартаментът, в който са складирани парите от корупционните схеми на ДПС. Кой издъни тези разкрития – трябва да се изясни. Работата по нея е била стигнала до фаза да се проведе акция и да се влезе вътре в този сейф-апартамент, да се арестуват чувалите с парите и хората, които са ги приемали, доставяли и оперирали с тях. След целенасочената издънка на информацията, всичко е изчистено. Всъщност информацията по тази разработка е била докладвана на най-високо държавно ниво и още на другия ден трезорът е бил закрит, а следите - заличени.
- Да разбираме ли, че информацията е изтекла именно от това най-високо държавно ниво?
- Да, така е.
- Може ли да се реанимира „Лиана”, останала ли е все още информация, която да бъде годна за разследващите и обвинението?
- Може. Въпреки че много неща са опропастени, определени факти и обстоятелства могат да бъдат разследвани. Има достатъчно информация, по която да се стигне до търсене на отговорност от държавници.
- Има ли и други спрени разработки, които сега трябва да се възобновят?
- Има, и са много. Такива са например всички разработки, които са спирани от Румен Петков, когато беше вътрешен министър. Те са за престъпления, прикриващи невнесен акциз за алкохол, търговия с горива, контрабандни канали. Спомнете си разработка „Сови”. Цялата тази информация беше засмукана от МВР, ГДБОП и беше вкарана в ДАНС, и там потъна. Трябва сега да се извадят и да се види какво от тях може да се ползва, което да бъде годно за обвинението. До мен е достигала информация за хора от МВР, които са скърцали със зъби, че са събирали оперативна информация, а после с нея е било злоупотребено от шефовете им.
Сега се говори, че ще се възстановява ГДБОП, но е добре първо Инспекторатът на МВР да влезе там и да види с какво са се занимавали, кои дела са спирани, защо, от кого? Много неща ще излязат. Смятам, че новите ръководства и на МВР, и на ДАНС трябва да стъпят стартово в работата си на това, което са събирали добросъвестните служители.
- Кои са министрите, които обвинявате, че са злоупотребявали с власт и са вършели престъпления и срещу правосъдието?
- Спомнете си историята с Пътния фонд и героите – Батко и Братко. Съгласно закона, действащ тогава, този фонд се управляваше от борд, в който влизаха трима министри – на финансите, регионалното развитие и транспорта. Председател беше Пламен Орешарски. Съгласно закона, всяко едно разпореждане със средства за инфраструктурни проекти в страната и контролът по изразходването им трябваше да се осъществява от този борд. Ние в комисията на парламента за борба с корупцията създадохме работна група, изследвахме този въпрос и установихме тотално бездействие на ръководството на Пътния фонд. Парите са отивали към фирми на Батко, Братко и т.н., а бордът, който трябва да им отпуска средствата и да контролира изразходването им, не е взимал решение. Тогава се пита, кой е действал вместо тях? Защо прокуратурата и ДАНС не разследваха този въпрос?
Като прокурор ще ви кажа – налице е престъпление по чл. 219, умишлена безстопанственост. Защото законът е предвидил именно този борд да се разпореджда и контролира, а той е абдикирал умишлено от това си задължение и го е предоставил на други, по-надолу в йерархията. Защо? За да може някакви комисийки, сформирани съмнително, да дават парите на лица, за които предварително им е казано. Знае ли обществото, че през този фонд са раздадени над 100 млн. лв. на един консорциум, в който влизат фирми на Васил Божков, на братя Галеви и на Таки? Това са над 100 млн. лв. за инфраструктурни проекти. Кой даде с лека ръка тези пари на Таки, обявен за наркотрафикант и на Галеви, също преследвани от закона за различни престъпления. Къде е бил бордът, коя комисия им ги е пуснала парите? Ето, този конкретен случай, ако се разследва, има възможност да се стигне до търсене на наказателна оговорност от Гагаузов, Орешарски и Мутафчиев.
Припомням и друг скандал, замазан, а по него може да се работи. Той е свързан с изгорелия влак София-Кардам. В пленарна зала извадих на транспортния министър конкретни доказателства за купуването на едни вагони от Швейцария и Германия. То е било възложено на фирма на небезизвестния Валентин Моллов. Всичко е станало без търг, без конкурс. Има ограничителни изисквания за вагоните, за възрастта им например, но сделката е направена така, че смъкнали табелките за производството на вагоните, за да не се вижда, че са с 20 години по-стари. Абсолютна кражба в размер на 10 млн. лева.
Пак питам – къде бяха ДАНС и прокуратурата за да работят по тази кражба? Не пожелаха да действат, защото не искаха. Така че в тази област вече има много поле за работа, а и повтарям, че очакванията на хората са огромни. Ако в най-бързи срокове новите управляващи не отговорят на тези очаквания, ще загубят доверие.
- Какви трябва да са първите стъпки за стабилизиране на МВР и ДАНС, и връщане на доверието към тях?
- Кадрова метла от върха надолу. В ДАНС - елитната служба на държавата, а преди това и в НСС – елитната слубжа на МВР, беше нещо ужасно. Няма висш полицейски началник през последните няколко десетилетия, чиято дъщеря, син, снаха, зет, внуче да не са назначени и уредени с работа там. Това бяха места за настаняване на високоплатени безделници, с права и имунитет, а в същото време се оказаха хора, професионално неподготвени. Това е типичното кадруване от времето на комунизма. Може да звучи грубо, но метлата е необходима, защото системите са запушени.
И в МВР, и в ДАНС има изключително голямо количество честни и кадърни хора, на които не им се разрешаваше да работят. Има и много информация, която е събирана и стои складирана по касите. Тя не е била пускана по вертикала нагоре, защото тези, които са я събирали, са знаели, че ще бъде злоупотребено с нея и не са я подавали съзнателно.
Освен кадровата метла много добре законово трябва да се регламентира комуникацията между ДАНС и МВР, да се знае кой какво прави в тези институции. Да няма припокриване на територии.
Предупреждавам, че има опасност МВР, концентрирайки към себе си части от министерство на Емел Етем – Гражданска защита, тел. 112 и правомощията от ДАНС, да се превърне в много тежка институция. Управлението й ще изисква доста професионализъм, търпение и внимание. А това крие опасност, както старото правителство, и сегашното да се продънва чрез МВР.
Сега ДАНС е нито риба, нито рак. Уж е специална контраразузнавателна служба, която е с полицейски правомощия и ще се бори с корупция и престъпност, а няма подготвени кадри. В същото време канеха на сутрешни кафета разни хора, за да си правят PR акции и за да може да се надува балонът, който гръмна.
- Критикувате ДАНС, но предишният му шеф Петко Сертов отчете в доклада си миналата седмица, че са свършили за 6 месеца толкова работа, колкото МВР за 20 години не е успяло.
- Нищо полезно за държавата не са свършили. Може би за някои частни интереси и икономически кръгове да са направили някакви неща, но за обществото - нищо полезно. Все пак си мисля, че ако наистина бяха постигнали нещо полезно, то щеше да се усети и да има видими резултати.
Сега могат да отчитат всичко, но истината е, че Сертов си отива за маса скандали, които съпътстваха ДАНС.
- Настоявате да се търси отговорност, но оставката на Сертов беше последвана от незабавното му изпращане на дипломатическа работа в Солун.
- Преди 1989 г. Живков правеше така с неудобните – пращаше ги надалеч. Сега Сертов не го пращата много далече, вероятно, ако е необходим на разследващите, да може да си идва по-лесно от Солун.
- Ще бъде ли необходим на разследващите?
- Според мен - да! Реално изпращането му на дипломатическа работа е някакъв приом на управляващите за по-безболезнено решаване на кадрови въпроси. Навремето, когато аз подадох оставка през 2001 г., никой не ми предложи нищо, напротив, спретнаха ми няколко дела. Но на добър час на Сертов. За новата му работа ще са необходими добри юридически познания, които той няма, но да се надяваме, че ще се справи.
- Какво очаквате от новото ръководство на ДАНС?
- Не искам да давам рецепти, не ми е това работата. Но на първо време би следвало тази институция активно да се включи в проекта за изменение на няколко закона, за да може точно да се фиксира предметът на дейност и задачите, които й предстоят. Освен това, много внимателно трябва да се прецени с какъв числен и кадрови състав трябва да се осъществяват тези задачи. Ако тази година ДАНС има над 130 млн. лв. бюджет, догодина той може да е два пъти по-малко. Тази дейност изисква ресурси и когато се наложи те да бъдат ограничени, защото държавата трябва да си свива разходите, е редно да се прецени и да се подредят правилно приоритетите. А за тази служба те могат да бъдат степенувани само през законовите задачи.
На първо място, трябва да се възстанови и укрепи контраразузнавателната дейност, защото тя е занемарена отвсякъде. На второ място, фокусиране към много важната функция подаване на достъп до класифицирана информация. До сега много от проверките на висши държавни чиновници се извършваха формално и им се предоставяше достъп. Доста хора със зависимости получиха пропуск до най-високото ниво на класифицирана информация.
Трябва да се прецени също дали избрани държавни мъже и жени да получават такова право, без проверка. Например - президент, премиер, министри, депутати, прокурори, съдии получават секретен достъп без проверки, само по силата на зокона. Това е обезпокояващо особено за съдебната власт. Някой, само заради това, че е назначен за прокурор, вече има достъп до специална информация. А често се оказва, че има такива хора с зависимости, които не са изследвани и проверени. Тук има нужда от промени в закона. И хората от ДАНС трябва да поработят в тази област.
Друга важна, но също занемарена тема е контратероризмът. Такава е ситуацията и с финансовото разузнаване. През последните години твърде много капитали влезнаха и напуснаха държавата, но дали са проверявани или тази структура е съществувала фиктивно? И накрая много важно е дейността на ДАНС да мине на сянка. Тази показност, която до сега беше демострирана, не е полезна за работата й. Резултатите им трябва да отиват по бюрата на президента, премиера и председателя на парламента, а не да излизат по медиите.
- Кажете, какво реално е отношението на международните ни партньори към ДАНС?
- Подозрително, това е истината. Тези дни говорителят на ДАНС Зоя Димитрова обясняваше, че по технически причини било отложено посещението на Петко Сертов в САЩ. Но какви са тези технически причини? Да не би колелото на самолета да се е повредило? Това е наивно обяснение, разчитат, че голямата част от обществото не познава спецификата на тази служба. Посещението в САЩ беше отказано на Сертов и той изпадна в изолация. А това даде отражение на комуникацията на агенцията с европейските ни партньори. Недопустимо е ние да сме член на сериозна институция като НАТО и да не можем да ползваме информация от тях. Каква ни е ползата, да плащаме само членски внос?
В тази област новият председател на Агенцията Йовчев има големи придимства – той е в добра комуникация с партньорите и само с назначението му реномето на ДАНС се вдигна. Но истината е, че партньорите ни са подозрителни. До назначаването на Йовчев нямаше българска специална служба, която да не се оглавява от офицери от бившата ДС. И как тогава да убедим съюзниците си в лоялност?
- Брюксел ни крутикува за нерофирманата съдебна система. Ако тя не се промени работата и на новите управляващи ще потъне в това блато.
- Прокуратурата беше съюзник на предишното управление на страната и те продължават да бъдат много голям проблем. Необходим е обществен натиск. Повтарям го непрекъснато. Информацията от проверките, които се очаква да бъдат извършени, трябва да стане обществено достояние, да се създаде граждански натиск чрез институции и медии и прокуратурата да започне сериозни разследвания, които да завършат с обвинения, внесени в съда. Държавното обвинение получи 6-месечен срок от министър-председателя и той е голямо изпитание за тази институция. Ако след този период няма резултати, ще се наложи някой да дава обяснения.
Ако не се оправдаят очакванията, може отново да бъде поставен въпросът: Къде е мястото на прокуратурата? Като част от независимата съдебна власт се оказа, че тя е толкова независима, че си прави каквото иска. Продължавам да поддържам идеята на ДСБ, че прокуратурата не си е на мястото.Тя трябва така да бъде структурирана в държавата, че да подлежи на парламентарен контрол. През миналия парламент, за 4 години толкова много сигнали за корупция и нередности влезнаха от различните комисии в прокуратурата, но нищо не излезна като резултат. Държавното обвинение се оказа като черна дупка.
Ще ви върна към един скандал, с който започна парламентарната ми дейност – разкрития за над 14 млн. лв. откраднати от неплащане на такси на ГКПП. Лично отговорен за това бе тогавашният вътрешен министър Георги Петканов и шефът на Граничтна полиция, но Венна прокуратура замаза всичко. Сложи върху делото печата „Секретно” и край. До сега даже не съм прочел постановлението на прокуратурата, с което е отказала да образува дело. Постоянно ми пишеха писма, че това е класифицирана информация и да си гледам работата.
- Напоследък се говори, че яхтата на Денис Ершов все по-често се поевява по нашето крайбрежие, а Майкъл Чорни се връща в България. Опасни ли са все още тези хора за националната сигурност?
- Ершов официално получи право да влиза в България, но това мина незабелязано. В края на миналия парламент управляващите пробутаха незабелязано и един закон за намаляване срока на ограничителната мярка от 5 на 10 години. Предупредих тогава, че това отваря пътя на Чорни и сега вече разбрах, че той е подал молба дали може да се върне в България. Това са все сериозни предизвикателства пред новото ръководство на ДАНС и смятам, че то ще реагира адекватно на националните ни интереси. Показателно е, че до момента на Чорни все още не му е отменена забраната да влиза в България.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads