М. Димитров и П. Славов: Ако в новия парламент не потърсим отговорност за фалита на КТБ, рискуваме утре да повторят схемата с друга банка!
Изхарчиха се 2 млрд. за електронно управление, а още го няма.
Само заварени сгради със сериозни конструктивни изменения или откровено опасни сгради трябва да бъдат обследвани и паспортизирани, а не всички „ан гро“. Изхарчиха се 2 млрд. за електронно управление, а още го няма. Има опасност „Руско-турският поток” да се превърне в постоянен генератор на загуби. Възможно е да разширим състава на „Групата за натиск“ с икономиста Георги Ганев. Очакванията ни са за висока гражданска активност, независимо от изпускането на ситуацията с пандемията през последните седмици в България. Това заявиха Мартин Димитров и Петър Славов от коалиция "Демократична България".
- Защо се кандидатирахте за депутати като представители на гражданската квота на коалиция "Демократична България"?
- По-точно е да се каже, че се кандидатираме като лица в „гражданската листа“ на коалицията, тъй като макар да се явяваме съучредители на обединението, не членуваме в нито една от участващите политически партии. А за „квоти“ може да се говори, когато на даден кандидат е отстъпено дадено избираемо място в листите, докато при нас е ясно, че само с активната подкрепа на гражданите можем да бъдем избрани с преференция за 5-те места, които заемаме в софийските листи в 24 и 25 МИР. Любопитно тук е, че в третия софийски район на 5то място е друго популярно гражданско лице – икономистът Георги Ганев, така че, ако заимстваме от популярната фраза на Маргарет Тачър, преференция 105 винаги е правилен (right) избор в цяла София.
Що се касае за причините за кандидатирането ни, то те са свързани основно с постигнатото в мандата на 43-ия парламент и необходимостта много от нещата да бъдат продължени и довършени, тъй като сегашното Народно събрание не направи нищо нито по разследването за КТБ и връщането на източените средства; нито за реално решаване на проблема с високите (картелни) цени на горивата в България и т.н., дори напротив! Възобнови опасни и скъпи схеми като „Белене“, „Южен поток“ под името „Руско-турски поток“ сега и пр.
- Г-да, да започнем с един актуален въпрос. Нов вид данък ли е искането за "паспортизация" на всички сгради? Каква роля изигра вашето гневно писмо до властта за решаване на проблема?
- Категорично по начинът, по който е разписана техническата паспортизация в Наредба но.5 се явява квази-данък, тъй като се изисква всички сгради, построени преди 2007г., да бъдат снабдени с подобен „паспорт“, независимо, че към момента на изграждането им подобно нормативно задължение не е съществувало. С други думи на българските граждани и бизнес се вменява със задна дата едно скъпо струващо задължение, като въпросният „технически паспорт“, дори и след като бъде изготвен, по никакъв начин нямаше да допринесе за заздравяването на сградите или повишаването на тяхната безопасност. Защото за оставащите 9 месеца до крайния срок следваше да бъдат „паспортизирани“ десетки хиляди жилища и офиси, което очевидно щеше да се случва или проформа, или изцяло по документи, но без реално обследване на състоянието на сградите.
Същевременно, цялото упражнение щеше да струва на хората и бизнеса ок. 3млрд. лв., т.е. сума, близка до тази от събрания Данък общ доход за миналата година!
Откритото писмо, което неотдавна изпратихме, очевидно свърши своята работа и властта обеща поредното отлагане на крайния срок. Това обаче очевидно не е решение – истинското решение може да бъде дадено в бъдещия парламент с внасянето на конкретни законодателни изменения, които да гарантират, че само заварени сгради със сериозни конструктивни изменения или откровено опасни сгради ще бъдат обследвани и паспортизирани, а не всички „ан гро“. За последното можем да поемем ангажимент, да инициираме необходимите законодателни промени, ако присъстваме в следващото Народно събрание.
- Вече минаха три години от закона "Пеевски" за КТБ. Обещаха да върнат 1,4 млрд. лв. Има ли го, направен ли е отчетът, който поискахте?
- Изключително обезпокоително за нас е мълчанието на сегашния парламент по темата, станала известна като „грабежа на века“ – фалитът на КТБ. Както вероятно си спомняте, в миналото НС регулярно изисквахме от министъра отчет за събраните суми от синдицита на банката и колко от източените средства са възстановени, за да достигнат след това до вложителите, загубили спестяванията си в тази банка. Инициирахме и международно разследване на източването на парите от банката, което беше спряно практически на средата от тогавашния финансов министър с аргумента, че той и екипът му имали нужния капацитет да довършат работата. Е, всички видяхме, колко и как я довършиха!
Единствените действия на сегашното НС по тази тема бяха приетите промени в Закона за банковата несъстоятелност, станали известни като промените „Пеевски“, по които вносителите от ДПС, подкрепени и от ГЕРБ, шумно обещаваха да бъдат събрани над 1,4млрд. лв. По справка, с която се сдобихме след поредното съдебно дело срещу МФ става ясно, че за първите 6 месеца действие на закона са събрани едва 4,7млн. лв. – нещо далеч и в десетки пъти по-малко от обещаното!
Повече от очевидна е нуждата, всички тези въпроси отново да бъдат поставени към финансовия министър в следващия парламент, защото ако на лицата, замесени във фалита на КТБ не се потърси отговорност и те не станат публично известни, рискуваме, утре да повторят схемата с някоя друга финансова институция!
- Около 2 млрд. лв. са дадени за електронно правителство. Защо още го нямаме?
- Не просто нямаме електронно правителство, но и малкото постигнато в тази посока – напр. приемането на законопроекта за Дистанционно електронно гласуване през 2016г., на който бяхме основни вносители, също беше неотдавна отменен ?! И то в условия на пандемия и предстоящи важни за страната избори, при които на практика България остава една от малкото, а може би и единствената държава в цивилизования свят, която няма способ за гласуване от дистанция – било то по пощата или дистанционно електронно!
Ситуацията с цялото електронно управление не е по-розова и най-простото обяснение е, че тези хора, които над 10г. правят електронно управление и действително похарчиха над 2млрд. лв., толкова си могат. И ако ги оставим да управляват по същия начин, и след още 10. може да сме на същия хал, но с още повече изхарчени милиарди..
- Обяснете на гражданите вашите предложения за решаване на проблема с картелните цени на горивата?
- Решенията с непазарните, а както ги наричат гражданите – „картелни“ цени на горивата може да се търси основно 2 направления:
1) Бързо сключване на споразумения по реда на директива 2008/118/ЕО със съседните страни от ЕС за взаимно признаване на данъчните складове за горива. Така ще се облекчи вносът и при нереално високи цени бързо ще може да се доставят горива от тези наши съседни страни, което веднага ще сваля цените;
2) Второто решение, което изисква повече работа, е приемането на подготвения още през 2018г. от нас законопроект за изменение на Закона за акцизите и данъчните складове, с който се облекчава достъпа до данъчните складове за горива на територията на страната и те започват да функционират като обществен доставчик – т.е. всеки търговец, особено малките, по този начин ще имат достъп до данъчен склад, независимо, че не притежават собствени такив и ще могат да търгуват с горива!
Това обаче, което със сигурност не бива да се прави, е да се върви по пътя, който ГЕРБ, ДПС и БСП плюс т.нар. „патриоти“ избраха в сегашното НС – да създават държавни бензиностанции и да харчат парите на данъкоплатеца за безсмислени упражнения. България е на едно от челните места по бензиностанции на глава от населението в ЕС и създаването на нови, били те и държавни, реално нищо няма да промени в ситуацията с цените на горивата!
- Докъде стигна сагата с Турски поток?
- Понятието „голям шлем“ доби нов смисъл и това е когато ти наложат едновременно европейски и американски санкции. Властта прави огромни усилия да отложи тези очаквани санкции за след изборите, тоест печелят време.
Има опасност „Руско-турският поток” да се превърне в постоянен генератор на загуби
С ДДС цената достига да 3,36 млрд. лева. Тези средства се взимат като кредит. При това положение само лихвите на годишна база вероятно ще бъдат между 135 млн. лева и 170 млн. лева. До момента няма нито един сериозен анализ, който да показва, че очакваните приходи ще могат да покрият дори лихвите и главницата по кредита. Да не говорим, че винаги има и допълнителни разходи при подобни проекти, включително ежегодни експлоатационни разходи. Цената винаги е по-висока от планираната и съответно лихвените плащания ще бъдат още по-високи.
Например Турция вече заменя по-скъпия руски газ, с по-изгоден алтернативен.
За да се защитят от всякаква отговорност ГЕРБ и БСП разрешиха проекта, като изменение на Енергийната стратегия, гласувана от Парламента. Целта е един ден да кажат, „ние не сме виновни Парламентът колективно гласува”, тоест индивидуална отговорност няма…
- Вашето мнение за врътките около АЕЦ "Белене" и АЕЦ "Козлодуй"?
- Цялата работа се превърна в цирк, защото като говорят с руснаците, българските власти строят „Белене“, а като се срещат с американски представител, говорят за 7-ми блок на „Козлодуй“. Така е като не защитаваш българските интереси, кашата става сериозна!
- Не е ли късно за лустрация?
- Безспорно, продължаване на усилията в миналия парламент за законодателни промени по реализиране и разширяване на лустрацията ще са сред нашите приоритети, включително и промени на конституционно ниво, за да може лустрационните норми да не действат само информативно, но и реално да възпират намесата на лица с принадлежност към комунистическите тайни служби да заемат важни обществени и държавни постове!
- Избройте кои са вашите основни законодателни инициативи, които бихте отстоявали, ако влезете в новия парламент?
- Сред 10те първи законопроекта, с които вече обявихме, че сме готови, попадат промени в ЗАДС във връзка с цените на горивата; промени в ЗЗД и намаляване на размера на наказателната лихва за забавени плащания на гражданите – най-високата в целия ЕС; пакет мерки за подпомагане на бизнеса и гражданите, които пострадаха от ограничителните мерки заради К19; промени в ЗУТ за трайно решаване на проблема с „техническите паспорти“, за който стана дума по-горе и т.н.
- Ще има ли Група за натиск и в новото Народно събрание?
- „Групата за натиск“ продължава да съществува и през изминалите 4 г., макар и извън парламента, продължихме да работим по важни теми като запазването на Дистанционното електронно гласуване, въвеждането на Машинно гласува, спиране на данък „технически паспорт“ и въобще не позволяване на сегашните ни управници да вдигат данъците, вкл. и чрез скрити такива.
И макар колегата ни Методи Андреев да не е кандидат на тези избори, ние продължаваме да работим екипно и да защитаваме различни обществени каузи. Именно с негова подкрепа като доц. и преподавател в УАСГ разработихме законодателните предложения за промени в Наредба но. 5 за техническите паспорти.
Що се касае до следващия парламент, освен с колегата Андреев, е напълно възможно и да разширим състава на „Групата за натиск“ с икономиста Георги Ганев, също граждански кандидат в София и отново с преференция но.5!
- Вашата прогноза за парламентарните избори на 4 април?
- Очакванията ни са за висока гражданска активност, независимо от изпускането на ситуацията с пандемията през последните седмици в България. Но хората, които искат промяна, трябва да знаят, че ако не сме активни на 4.04, ако не вземем сами нужните предпазни мерки и въоръжени с търпение, не изчакаме нужното време пред съответната секция, за да гласуваме, то ни чака още от същото, че и по-лошо!
Затова и нашият призив е за висока активност и да пренесем огромния граждански заряд от летните протести в избирателните урни, като хората да се опитат да гласуват машинно, за да имат по-голяма сигурност, че техния вот и тяхната лична преференция за даден кандидат няма да бъдат откраднати или изгубени!
Интервю на Красен Бучков
Моля, подкрепете ни.