Реклама / Ads
9| 5600 |10.01.2025 ИНТЕРВЮ

Стефан Димитров, AirBG.Info за ФрогНюз: Докато властта си предава горещия картоф, ние гинем от мръсен въздух

.
Източник: ФрогНюз
И днес в София пътуваме със зелен билет. Данните от всички станции на МОСВ, които са официалният източник на информация за качеството на въздуха, показват, че нивата на фини прахови частици (ФПЧ) над цяла София “са изцяло в нормата – под 50 мкгр/м3 към 16:00 днес”, съобщиха от Столична община тази сутрин. Говорят обаче за ФПЧ10, докато ние дишаме и ФПЧ2.5 – частици с още по-малък аеродинамичен диаметър. 
 

Самата философия на “зеления билет” е следната – той по презумпция се въвежда заради замърсяването на въздуха.


“Световната здравна организация и Европейската общност поддържат различни стандарти за замърсяване с фини прахови частици”, посочи Стефан Димитров от AirBG.Info, с когото ФрогНюз разговаряхме.


.
Стефан Димитров


“През 2020 година стандарти на СЗО за ФПЧ2.5 са били до 25 мкгр/м3 за 24-часова средна стойност. През 2021 г. те са намалени на 15 мкгр – от 25 падат на 15 мкгр, СЗО затегна своите насоки за качеството на въздуха. Сегашните стандартите на Европейския съюз са 25 мкгр/м3 за 24-часова средна стойност, която не трябва да се превишава повече от 18 дни в годината”, обясни Димитров.


На 8 януари кметът на София Васил Терзиев посочи, че мръсният въздух в столицата е два пъти над нормата.


“Aко отворим картите на AirSofia.info, ще видим например, че в квартал Абдовица, на излизане от София, в посока Пловдив, има една червена станция. Тя показва 55 мкрг/м3 – станция 37717 (към 19:30 часа на 9 януари, бел. ред.). Тези 55 мкрг/м3 означават, че има над два пъти превишение на нормата според европейските стандарти за 2024 година за ФПЧ2.5, която е до 25 мкгр/м3”, коментира Стефан Димитров.


.
Замърсяването в Абдовица с ФПЧ2.5 към 12:00 часа днес


“Ако отидем в сайта AirTube, там ще видите излъчването на живо на замърсяването на въздуха с ФПЧ10, които също са много опасни. Когато отидем на тази червена станция в Абдовица, тя отчита замърсяване от 370 мкрг/м3 (към 19:30 часа на 9 януари, бел. ред.). Позволеното замърсяване с ФПЧ10 според ЕС е 50 мкрг/м3 средна стойност за 24 часа. Значи там замърсяването е над 7 пъти – тоест, вероятно гори нещо, което не се разбива на малки частици”, обясни той.


.
Замърсяването в Абдовица с ФПЧ10 към 11:30 часа днес


“По-малките ФПЧ са по-опасни, за тях стандартът е по-строг”, обобщи Димитров.


Проектът AirSofia.info започва работа през 2017 година. Оттогава досега доброволците следят качеството на въздуха и нивото на замърсяване.


Какви са тенденциите, които AirSofia проследява?


“Най-важното нещо, което искаме като граждани, които дишат този въздух, е да има промяна. Тази промяна ще дойде тогава, когато няма замърсители”, категоричен е Димитров.

 

“В София има температурни инверсии – долу произвеждаме мръсен въздух, който няма как да се разсее. Замърсителите обаче не са намалели. Това, че дишаме по-чист въздух, е резултат само от климатичните промени. Над София, там където се образува инверсията, вече много по-често духат силни ветрове. Забелязваме, че температурните инверсии са много по-малко, че небето над София е синьо, много по-синьо от това, което беше преди години. Причината е, че има вятър, който издухва боклуците, които правим. 


Замърсителите обаче не са спрели. В "Пътна полиция" и днес няма никаква забрана за регистрация на стари автомобили – ако приемам статистиката, че над 60% от замърсяването в София е заради автомобилния трафик. В други общини има индустриално замърсяване. Много голяма е частта на горенето на битови отпадъци и на твърди горива”, обясни Димитров.


На думи се предприемат мерки, но има ли резултат?


“Можем да разберем дали мерките имат някакъв резултат само ако видим, че замърсителите са намаляват законодателно. Например – вече не се регистрират стари автомобили, не се продават печки. Така чисто практически няма да е възможно да горим нито бензин и дизел в стари коли, нито боклук в някаква печка. В законодателството обаче няма промяна.







Щом няма законодателна промяна и правилата са старите, то трябва да видим дали поне правилата се спазват. Колко автомобила е спряла Столична община, защото изхвърлят прекалено големи емисии във въздуха? Колко акта е издала на тези, които горят твърди битови отпадъци? По времето на Фандъкова спрените автомобили бяха само един”, посочи Димитров и допълни:


“Политиците не са се променили. Те действат изключително популистки, защото искат да бъдат преизбирани. Ако засегнат някоя група с глоба или спрат нечия кола от движение, те тръгват защото себе си, срещу собствени си интереси”. 


“Столична община въведе нискоемисионна зона. Правилата обаче са такива, че ако живея в нискоемисионна зона и имам автомобил от 90-та или 85-та година, аз мога да продължа да го карам, защото зоната не ме “лови”. Въпросът е колко глоби има издадени от въвеждането на зоната от 1 декември 2024 година досега. Следващият въпрос е колко глоби са събрани. Ако паркирате някъде, където не трябва да се спира, идва Столичен инспекторат, веднага слага скоба, веднага пристига SMS, че имате глоба, която веднага трябва да платите. Това се случва в рамките на нула време”, заяви Димитров и изрази съмнения, че тази система работи толкова добре по отношение на нискоемисионната зона. 


“Вдига се шум, но нищо не се прави”, смята Димитров. 


В България много хора умират от тежки заболявания, причинени директно от финните прахови частици. Извън замърсяването с ФПЧ, има и замърсяване с азотни оксиди. Тези газове нямат мирис и цвят, но допринасят за това да гинем от мръсен въздух. Ние живеем в това”.

 

В края на ноември 2024 година ФрогНюз разговаряхме с д-р Александър Симидчиев, пулмолог, народен представител и председател на сдружение "Въздух за всеки" именно за рисковете за здравето, причинени от мръсен въздух.

 

"12 хиляди души годишно загиват у нас заради мръсния въздух - и това е консервативното изчисление. Освен смъртните случаи, преди да настъпи смъртта, има и повишени нива на заболеваемост, има много повече симптоми. На всеки починал човек, съществуват не по-малко от стотина човека, които боледуват повече заради това, че живеят на мръсно. Проблемът е още по-голям - не е само до тези 12 000 души, които загиват на годишна база, а до още поне 10 пъти по толкова, които боледуват заради мръсния въздух", каза тогава той. Цялото интервю - четете тук.







“Много е лошо, че хората не виждат причинно-следствената връзка на болен родител, на болно дете и това, че няма никакви действия срещу мръсния въздух. Няма никакви действия, системата е развалена”, категоричен е от своя страна Стефан Димитров.


“Въздухът на София и България е един горещ картоф, който се прехвърля без елементарно състрадание. Това се прави от целия политически спектър”.


“Щом политиците не се грижат за живота ни, за какво друго се грижат?”, пита риторично Димитров.

 

Илияна Маринкова

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 19| 5628 |09.01.2025 Милен Керемедчиев за ФрогНюз: Гренландия е ключова за САЩ в защитата от междуконтинентални и космически атаки от Русия и Китай . 4| 2798 |08.01.2025 Доц. Красен Станчев за ФрогНюз: Бюджет 2025 е абстрактен и вероятно неосъществим . 6| 3149 |08.01.2025 Проф. Радка Аргирова за ФрогНюз: Познаваме човешкия метапневмовирус от години, не може да говорим за пандемия . 13| 5543 |07.01.2025 Елена Поптодорова за ФрогНюз: Путин ползва църквата, за да влияе върху православните общности навън. БПЦ и РПЦ имат общ проблем

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads