Бъларската музикална индустрия отчита ръст с 23.9%
Основен двигател за ръста на приходите през миналата година отново e стриймингът и най-вече неговата платена абонаментна форма, където има скок с 10,3% спрямо предходната година. Това е донесло на индустрията 12.7 млрд. долара. Към края на 2022г. потребителите с платени абонаменти вече наброяват 589 милиона. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от 11.5% и достигат 17.5 млрд. долара. Това са 67% от всички приходи на световната музикална индустрия, което прави дела на стрийминга все по-значителен с всяка изминала година (през 2021г. приходите от стрийминг бяха 65.5%).
Продажбите на физически носители отбелязват ръст за втора поредна година след срива през пандемичната 2020г. Те задържат стабилно ниво и са нараснали с 4%, което се дължи най-вече на скока на винила с 17.1%. Приходите от управление на права са се увеличили с 8.6 %, завръщайки се към нормалния си ритъм от периода преди COVID да парализира концертния бизнес. Приходите от синхронизации скачат с 22.3% спрямо 2021г.
"България следва световната тенденция за ръст в платените стрийминг абонаменти, като в сравнение с 2021г. те са се увеличили с удивителните 48.5%. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от 39.9% и представляват 51.6% от целия български музикален пазар. У нас също се наблюдава тенденция за растеж на общите приходи всяка година. През 2022г. те са се увеличили с 23.9% спрямо 2021г., като индустрията ни е генерирала 11.4 милиона щатски долара", коментира изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти Петя Точарова.
"Независимо от този ръст, България продължава да изостава в глобалната класация на музикалните пазари, където сме на 54-о място от общо 70 пазара, които IFPI наблюдава. Факт обаче е, че макар и леко, започваме да се придвижваме нагоре, като за изминалите 12 месеца сме се изкачили с две позиции - от 56-о на 54-то място".
Обнадеждаваща за родните музикални продуценти е промяната в приходите от управление на права, като спрямо 2021г. те са нараснали с 9.4% и представляват втория най-значим източник на приходи за индустрията след стрийминга. Впечатляващ ръст у нас бележат и продажбите на винили, които са скочили почти двойно за изминалата година - с 96.7%.
"Инвестициите и иновациите на звукозаписните компании доведоха музиката до още по-високо ниво на глобална свързаност чрез изграждането на локални екипи по света и работата им с артисти от широк жанров спектър. Това стимулира развитието на индустрията и позволява на феновете да подкрепят с още по-голям размах своите местни артисти и култура", споделя по повод представянето на доклада главният изпълнителен директор на IFPI Франсис Мур. И допълва: "С разрастването на музикалния пазар обаче още по-отговорна става задачата на лейбълите да гарантират, че артистите получават възможно най-справедливото възнаграждение за труда си. Това предизвикателство става все по-голямо поради нарастващия брой играчи, опитващи се да се облагодетелстват от музиката, без да инвестират в нея и без да допринасят за развитието й".
Ръст на индустрията по световни региони
Европа е вторият по големина пазар в света и отбелязва 7.5% ръст на приходите, като трите най-големи пазара в региона отчитат скок - Обединеното кралство (+5.4%), Германия (+2.2%) и Франция (+7.7%)
Азия отбелязва ръст от 15.4%, а най-големият ѝ пазар - Япония - 5.4%. Вторият по големина пазар е Китай и там има ръст от 28.4%, влизайки за първи път в първата петица пазари. Тенденцията в Азия да се потребяват физически носители продължава и през 2022г., като регионът е с 49.8% дял от приходите от физически носители в цял свят
Латинска Америка нараства с 25.9%, като всички пазари в региона регистрират двуцифрени ръстове
Близкият изток и Северна Африка отстъпват първото място по темп на растежа и заемат трето място за 2022 г. с увеличение от 23.8%. Регионът има най-високия дял на стрийминга в света с 95.5%.
Африка е най-бързо развиващият се регион през 2022 г. с ръст от 34.7%, който в голяма степен се дължи на значителното увеличение на приходите на най-големия пазар в региона ЮАР (+ 31.4%)
САЩ и Канада са най-големият регионален пазар и отбелязват ръст от 5%. САЩ са най-големият национален пазар, който за първи път надхвърля 10 млрд. щатски долара с ръст от 4.8%.
Моля, подкрепете ни.