Реклама / Ads

3| 5673 |20.01.2010 АРТ ДЖУНГЛА

Бомба гърми в къщата на българското кино

.
Пореден скандал, наподобяващ съдебно юридически трилър се очертава на територията на министър Вежди Рашидов и на територията на българското кино, заяви Люба Кулезич по Нова телевизия днес.

«От вчера е влязло в сила решение на ВАС, което отменя правилата за производство на български филми и за държавното им подпомагане, приети през 2005 г. насам. Това решение се отменя без право на обжалване. Този скучен привидно юридически казус, предполага страхотен скандал”, твърди Люба Кулезич и допълва, че миналата година с помощта на въпросния правилник са били похарчени 734 хиляди лева без конкурс.

Според Кулезич „българското кино най-вероятно се е превърнало в една високо уважаема шайка, която си разпределя едни пари под формата и зад паравана на високата кауза, на високо художествените български филми».

На практика ВАС отменя решение взето през 2005 г., когато министър на културата е Стефан Данаилов, а директор на НФЦ е Александър Грозев. Голяма част от филмите, произвeдени от тогава до днес са създадени в една полузаконна ситуация, за което техните създатели на са виновни, убедена е Люба Кулезич.

"В 2005 г. е приет правилник за подпомагане на българското кино, въпреки, че има закон за филмовата индустрия и устройствен правилник, приет от МС. Този правилник ограничава права, или си измисля задължения, които тежат на главата на продуцентите. А част от тези права и задължения са уникални, като например: държавната субсидия е превърната в кредит. Тя се нарича кредит", коментира правилника телевизионната журналистка.

Според Кулезич държавната субсидия за кино са суми, които българските плащат от джоба си и те не са кредит, те са подпомагане, а според въпросният правилник, който сега е отменен без право на обжалване, този кредит се измисля като правна формула, с подозрението, че се цели избягването или врътки с ДДС-то, например.

Сред другите трикове, разрешени в забранения вече правилник са и точките, които задължават един продуцент да връща пари във Филмовия център в продължение на 3 години от това, което му е дадено. Продуцентът може и да не връща, ако получи някаква награда - на международен фестивал.

Според Люба Кулезич най-интересното е, че ако примерно даден бг филм получи 16 000 зрители, той връща така, че парите му се запазват на определена партида и при следващо кандидатстване тези пари влизат в следващия му проект, което е форма на привилегия.

Frognews.bg потърси за коментар директорът на НФЦ Александър Донев, който уточни, че правилата са отменени не заради противоречие със Закона за филмовата индустрия и устройствения правилник на МС, а единствено, защото те са въведени със заповед на изпълнителния директор на ИА НФЦ,  който няма право да издава такъв документ.

По същество в тези правила са възпроизвеждат повече от 90% текстове и документи, които са формулирани в устройствения правилник на НФЦ, приет от МС и от Закона за филмовата индустрия, приет от НС. Само малка част от текстовете в този правилник са детайлизация на тези процедури и общо взето една минимална част е с допълнителни условия за ограничения на кандидатстващите или облагодетелстване на продуцентите при възстановяване на средствата, предоставени им за производството на филми.

„Нито ограниченията, нито облекченията са действали през последната една година”, заяви за frognews.bg Александър Донев.

На въпроса ни дали тези ограничения и облекчения позволяват някакви спекулации с пари и врътки с ДДС, Александър Донев отговори отрицателно. Той каза, че характерът на държавното подпомагане позволява ползването му като безлихвен кредит за създаване на определен културен продукт, в случая филм, което освобождава получателите на тази подкрепа да не плащат ДДС върху предоставените им средства.

Според директорът на НФЦ цялата система на предоставяне на държавно подпомагане на НФЦ е минала през поредица от данъчни ревизии и ревизии на Сметната палата и те са специалистите, които биха се изказали дали начинът, по който се предоставя държавната субсидия е правомерен или не.

„Единственото, което ВАС оспорва в тези правила е, че те са издадени не от този, който има право да го прави. До 2005 г. подобни правила имаше, но те бяха утвърдени със заповед на министъра на културата, докато след 2005 г. те са променени и въведени по неясни за мен причини със заповед на директора на НФЦ”, коментира Александър Донев.

Като директор на НФЦ Александър Донев е категоричен, че парите, похарчени за кино през последните 2 години са минавали през конкурси на НФЦ. До 2007г. наистина е действал договор за сътрудничество, според който НФЦ е подкрепил няколко продукции без да преминават през художествена комисия на НФЦ, но те са преминали конкурс на БНТ, коментира още Донев.

Ако някой продуцент до този момент е усетил нарушения на правилата, той е имал право и до сега да протестира, завеждайки нормален съдебен иск, както е завел продуцентът въз основа на чието оспорване ВАС е отменил тези правила, каза в заключение Александър Донев.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. 1| 6776 |19.01.2010 Българското кино - вчера, днес, a утре? . 0| 5097 |13.01.2010 Задава се силна година за българското кино . 4| 13503 |02.01.2010 Една година по стъпките на българското кино . 0| 5428 |06.12.2009 Българското mini кино в битка за приза Jameson

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads

БЛОГОВЕ