Милиони се насладиха на Виенската филхармония
Тази година милиони зрители по света бяха пред екраните, за да видят от златната зала на "Музикферайн" новогодишния концерт на Виенската филхармония, превърнал се в музикално послание на Австрия за мирна и успешна Нова година. Тази година това беше за осемдесети път, съобщи БНТ.
Още щом прозвучат първите тактове на безсмъртните валсове и полки, изпълнявани виртуозно от музикантите, хармонията изпълва душите на зрителите, посланието за мир и разбирателство достига сърцата им. Но историята на тези концерти изобщо не е така мирна и хармонична. Първият от тях е само четири месеца след избухването на Втората световна война.
"Новогодишният концерт е една от най-перфидните идеи на министъра на пропагандата Гьобелс с цел да отвлече вниманието на населението от кървавата и човеконенавистническа политика на нацистите", пише историкът Георг Маркус в статия на ежедневника "Курир" , като проследява историята на традиционния Новогодишен концерт. Подобно на развлекателните филми, които се произвеждат по онова време и Новогодишният концерт в три четвърти такт е имал за цел да представи Виена като град на "оптимизма, на музиката и на веселието".
Първият Новогодишен концерт не е на Нова година, тъй като след колебание дали да бъде организиран на 31 декември 1939 година или на 1 януари 1940 година, тогавашният диригент Клеменс Краус е решил това да не става на 1 януари преди обяд, "тъй като последиците от празника могат да се отразят неблагоприятно", или казано с други думи, съществували са опасения, че част от посетителите ще дойдат още пияни в залата.
Така че първият концерт е бил на 31 декември 1939 година, посветен е бил изцяло на фамилията Щраус, която за целта е трябвало да бъде бързо "аризирана". Оказало се, че в архивите на виенската катедрала "Свети Стефан" е бил записан като покръстен евреин прадядото Щраус. Едва след като документът бил отстранен, станало възможно организирането на концерта с творби на неговите потомци.
Вторият концерт се е състоял на 1 януари 1941 година и от този момент той се превръща в неотменна част на концертния афиш във Виена. В продължение на 13 години негов диригент е Клеменс Краус. След смъртта му е невъзможно да се намери заместник и затова се налага на 1 януари 1955 година на диригентския пулт да застане музикант, който никога не е държал диригентската палка: цигуларят Вили Босковски, концертмайстор на филхармониците, който подобно на краля на валса Йохан Щраус концертира прав и ръководи оркестъра. И се случва невероятното: концертмайсторът Босковски дирижира полките, валковете и маршовете с плам и с очарование, което го превръща в най-дългогодишния диригент досега - в продължение на 25 години той води колегите си. По негово време през 1959 година телевизията предава за първи път музикалното събитие и така година след година концертът се превръща в световен музикален празник.
Краят на кариерата му е неочаквано неприятен, пише Георг Маркус. През октомври 1970 година Босковски помолва ръководителя на оркестъра да го замести на Нновогодишния концерт, тъй като трябва да се щади след бъбречна криза и... е изместен завинаги. "След 25-годишна дейност не ми казаха и благодаря", разказва огорченият възрастен цигулар в интервю с Маркус, който го посещава в жилището му в Швейцария. Едва след смъртта на Босковски ръководителят на оркестъра Клеменс Хелсберг заявява, че по онова време са съществували личностни проблеми между оркестъра и Босковски и вероятно ръководството е чакало удобен случай, за да прекрати ерата на Босковски. Но това е можело да бъде направено по-елегантно, добавя Хелсберг.
Босковски не е първият музикант, почувствал неприятелско отношение от филхармониците. Самият Йохан Щраус е бил в подобно положение, пише Георг Маркус и цитира редове от писмо на Едуард Щраус до брат му Йохан от 1877 година, в което го призовава към бойкот: "Моля те нито утре, нито в бъдеще да не посещаваш концерти на тези хора". Причината е, че филхармониците отказвали да свирят мелодии на Щраус, тъй като тогава те се смятали за второкласна музика. Помиряването станало 15 години по-късно, когато кралят на валса бил удостоен с правото да дирижира концерт на Виенските филхармоници, които изпълнявали негова музика.
След ерата на Вили Босковски превърналият се в институция Новогодишен концерт е дирижиран от най-добрите световни диригенти. Тазгодишният концерт под палката на Кристиан Телеман беше предаван в повече от 90 държави на света.
Моля, подкрепете ни.