Реклама / Ads
0| 11774 |04.08.2017 АРТ ДЖУНГЛА

Режисьор пред Фрог: Връщат театрите 200 години назад

.
Григор Антонов
Министърът на културата Боил Банов лобира за довчерашния директор на пазарджишкия театър Александър Жеков да бъде преизбран за негов ръководител? До този извод може да се стигне след като не стават ясни критериите, по които той печели конкурса за театрален шеф. КТ „Подкрепа” също изразяват съмнение за прозрачността на избора. Любопитен е фактът, че Александър Жеков отказва да бъде излъчвано онлайн оценяването му.
 

Другият кандидат за поста директор на пазарджишкия театър е режисьорът  Григор Антонов, обрал овациите с постановката „Вуйчо Ваньо” на руското жури и публика на престижен московски фестивал през пролетта. Руската преса след неговото представление пише в екстаз, че от 30 година такава пиеса зрителите не са гледали.

 

Конкурсът за шеф на пазарджишкия театър се провежда в присъствието на КТ „Подкрепа”, което дава основание на синдиката да твърди, че има „нещо гнило” в протичането му.

 

Още миналата година от „Подкрепа” забелязват нередности в работата на театъра, ръководен от Александър Жеков, за което сигнализират Министерство на културата. След конкурса те пишат писмо до институцията:  

 

„С писмо с наш с изх.  № 17/02.03.2016 г. до Министерство на културата подадохме сигнал за нарушения от страна на директора ДКТ „Константин Величков” – гр. Пазарджик, както и поискахме на основание чл. 13 от БКТД за бранш „Театър”, да бъде извършен мониторинг и оценка на дейността на ДКТ „Константин Величков”, като резултатите бъдат обсъдени на заседание на Браншови съвет.

 

За съжаление по необясними за нас причини такава проверка не бе извършена, както и не бе взета информация от служителите, които изразиха готовност да предоставят такава.

 

Считаме, че резултатите от проверката биха допринесли за получаване на обективна информация от членовете на конкурсната комисия при избор на директор на ДКТ „Константин Величков”.   

 

Пред Фрог нюз от Министерство на културата обясниха, че Жеков е спечелил шефското място, защото е получил повече точки от конкурента му Григор Антонов.  

 

„Начинът на провеждането на конкурса, критериите и класирането на кандидатите са разписани в раздел V на Наредба Н-4 от 14.06.2007 г. за провеждането на конкурсите за директори на държавните културни институти, публикувана на сайта на Министерството на културата.

Спечелилият Александър Жеков е получил по-голям брой точки от оценъчните карти на членовете на комисията, според Наредбата”, посочват от пресцентъра на културното ведомство.   

 

Ето каква е причината според Григор Антонов, Жеков отново да оглавява пазарджишкия театър:  

 

Явих се заедно с досегашния директор Александър Жеков. Преди това, като се подготвях за конкурса, се запознах с основните показатели на театъра за 2016г. и честно казано се шокирах, защото приходите на театъра от изиграни представления са общо 486 334,98 лв. т.е. добри финансови показатели. Но…

Загледах се в таблицата за да разбера как се формират тези приходи. Оказа, че от тези пари едва 46 174, 00 лв. са от игра на собствена сцена, което означава, че театърът в собствения си град няма публика и е станал пътуващ.

След това видях, че 240 231,00 лв. от приходите са от едно представление, забележете, че това е почти половината от общия приход в театъра. В това представление не играе нито един актьор от театъра и навсякъде се води, като представление на театрална формация „Мелпомена“.  Значи този театър е загубил почти изцяло публиката в града си, и се е отдал на продуциране на частни спектакли, а държавата финансира театъра за да извършва тази дейност.

Министерството на културата раздава едни пари на театрите. Изкарваш левче и държавата ти дава 2.50 левчета, тези пари не се изкарват от трупата /или поне голямата част от тях/, която е на заплата, и иска да играе, а от  телевизионни звезди, които ползват базата, и средствата на театъра, и произвеждат продукт със спорни качества/най-често булевардни заглавия /. После започва едно дълго пътуване по села и паланки, за да се изкара левчето… Дий коньо….

Това ни връща 100-200 години назад.

Държавата след като дава пари за театър или кино, или каквото и да било изкуство, би трябвало ОСНОВНО да провежда КУЛТУРНА ПОЛИТИКА.

И сега да помислим…
Масово по провинциалните театри вършеят подобни формации с подобни заглавия, разбира се начело с звезди от телевизионния екран. И имам питане. ВЪПРОС КЪМ ДЪРЖАВАТА:

Какво финансирате и каква е целта на това???? Защо трупите не се развиват творчески /та това е точка от изискванията за конкурс/ и актьорите в провинциалните театри носят кафето на „еди коя си звезда“? С какви „културни“ цели парите на данъкоплатеца се дават за такива неща? Защо частните театрални формации не въртят частен бизнес, а ползват държавни пари и бази??? Защо се позволява това, а в същото време демотивираш толкова много хора в системата???

За съжаление разбирам каква е основната цел. Закриване на театрите, като такива и на тяхно място директор с технически персонал, и само да има телевизионни звезди…

Наскоро разбрах от стенограма на заседание на министерски съвет, че отново няма да има отчисления от хазарта за култура! Хазартът процъфтява… и този бизнес, който прави такива огромни печалби няма да отчислява за култура!!!

Коя е тази държава??? С какво право? В други държави има отчисления от хазарт, организират се специални томболи  за набиране на средства за културата, намалява се ДДС на театрални билети, книги и т.н., и това е културна политика на тези държави.  Коя държава може толкова систематично да работи срещу културата си?! Какво искат? Цялата тъй наречена „реформа в сценичните изкуства“ е тотална щета /война/.
Не може целта на изкуството да е „ да изкара левче“! Не може да искаш от хората посветили живота си на театъра, да мизерстват и отгоре на това да изкарват левчето.

Преди време НАТФИЗ се организираха и протестират срещу жалките постъпки на един политик. Тогава се запитах, защо… Защо не протестират срещу абсолютното унищожаване на устоите на театралната професия?!

Защо не протестират за това, че като се дипломират в НАТФИЗ, за да играят, ще трябва преди това да бъдат в някое тв шоу или нещо подобно, а после в театъра ще играят някое булеварде…?! За какво им е изобщо да учат!? И в телевизията, и в театъра виждаме хора, които не са учили, и практикували професията, играят, защото са известни от телевизията лица.  /сега, само се надявам да не поставят „Шрек“ в Народния театър, защото тогава просто сме се погребали./

Аз участвах в два конкурса за театър и ми стана ясно едно – тъй наречената комисия е едно много удобно измиване на ръцете на министъра и държавата.

Не може да виждам две комисии за различни театри и в двете - хората почти същите. Вие от тези комисии. Вие анонимно повреждате театъра. Бавно и полека с всеки свой избор, и с мълчанието си по проблемите в театъра, вие сте палачите. Съжалявам, че заразихте и други, по-млади от вас. Сега нека да стискаме палци, следващия сезон с едно представление без актьори от трупата си театърът “Х“  да направи 500 000лв. приход. Така спокойно министерството ще пристъпи към закриване на театрите и ще се сбъдне „мечтата на мечките“ - проектно финансиране. Взимат парите за издръжка на щатните трупи  и ги раздават по проекти.

Аз питам отново държавата, гледайки комисиите:
Как ВИЕ ще раздавате парите??? Там е хлъзгаво и за там се готвят „мечките заедно с държавата“. Пир по време на чума..

Културата за държавата трябва да е едно от най-любимите й деца. Но… аз чувам само това:
„ Сольоний - Ако това дете беше мое, щях да го опека в една тава и да го изям“ -

А.П. Чехов „Три сестри“.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 5| 6725 |26.01.2017 Тео Ушев обяснява защо се нарича канадски, а не български режисьор . 0| 6913 |24.11.2016 Емир Кустурица на 62 – кинорежисьорът на XXI век . 0| 5110 |19.11.2016 Отбелязваме Нощта на театрите и музеите

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads